Vijfde opeenvolgende overwinning voor Mitsubishi
(18-1-2005)
Mitsubishi Motors heeft de hooggespannen verwachtingen van de Dakar
Rally helemaal kunnen waarmaken. Stéphane Peterhansel en co-piloot
Jean-Paul Cottret schreven met hun Mitsubishi Pajero Evolution niet
alleen de 27^e editie van deze loodzware rally op hun naam, ook
bezorgden ze Mitsubishi Motors een vijfde overwinning op rij en een
tiende overwinning in totaal.
Een erelijst die door geen enkel ander merk geëvenaard wordt. En
daarmee was het feest nog niet compleet. Ook de tweede plek werd
opgeëist door een Mitsubishi Pajero Evolution met Franse bezetting:
bestuurder Luc Alphand en co-piloot Gilles Picard eindigden achter hun
landgenoten met een verschil van nog geen half uur. De Duitse Jutta
Kleinschmidt finishte met haar Volkswagen Touareg als derde met een
achterstand van bijna drieëneenhalf uur.
Trots
"Ik ben er trots op dat wij als eerste fabrikant erin geslaagd zijn om
vijf overwinning op rij te behalen in een van de zwaarste
rally-evenementen van de wereld", zei Akira Kijima, Managing Director
Head of Product Operations bij Mitsubishi Motors en in die functie
verantwoordelijk voor de motorsportactiviteiten van het merk. "Onze
betrokkenheid bij de motorsport is dan ook niet alleen een
promotionele activiteit. Het raakt het hart van het merk Mitsubishi."
Ook zesde plaats
Bij de start van de rally, oudejaarsdag in Barcelona, had het
Mitsubishi Motors Repsol ATS Studios Team de beschikking over vijf
auto's: vier Mitsubishi's Pajero Evolution en één Mitsubishi L200
Pick-up. Deze laatste en één van de Evolutions zouden de finish niet
halen als gevolg van technische problemen en de strategische
beslissing om het technische ondersteuningsteam niet té zwaar te
belasten ten gunste van de drie meest kansrijke rijders. Een goede
beslissing zo bleek, want behalve de eerste en tweede plaats kwam
bovendien de zesde plek in Mitsubishi-handen terecht (Joan Roma/Henri
Magne).
Spannende strijd
Voor Stéphane Peterhansel is de strijd tot het zwart-wit-geblokt zeer
enerverend geweest. Zeker omdat het voor hem de tweede overwinning is
successie zou worden. "Op de ochtend van de laatste stage was ik heel
zenuwachtig. Het was maar een kleine proef, maar toch. Er kan van
alles fout gaan. Bovendien was de rally zwaarder en de marge op Luc
Alphand een stuk kleiner dan vorig jaar. Dat geeft aan dat het tot op
het laatste moment een spannende race is geweest", vertelt een
gelukkige Peterhansel.
Ook Alphand is in zijn element op de finishlijn bij Lac Rose in
Senegal: "Ik voel mij geweldig. Ik werk met het beste team van de
wereld. Het doel was een podiumplaats, maar dit is de beste tweede
plek ooit voor mij. Het niveau van werken en het professionalisme van
iedereen in het team is gewoon verbijsterend."
Ook Isao Torii, President van Mitsubishi Motors Motor Sports (MMSP),
is zeer te spreken over de teamprestatie: "Toen ik halverwege de rally
in Atar een bezoek bracht aan het team, zag ik de verschrikkelijke
werkcondities. Het is dan ook helemaal aan hun vastberadenheid te
danken dat we dit resultaat hebben geboekt."
De Rally was dit keer echter niet alleen fysiek erg belastend. Het
overlijden van twee motorrijders: de 47-jarige Italiaan Fabrizio Meoni
en de 41-jarige Spanjaard Jose Manuel Perez drukte zwaar op alle
deelnemers.
Succesvolle strategie
De Dakar Rally 2005 was al met al een van de zwaarste en snelste ooit.
Al meteen in het begin leidde dit tot veel problemen en ongelukken in
het deelnemersveld. Dominique Serieys, teamleider MMSP, vertelt dan
ook dat de strategie hierop werd aangepast. "We besloten om niet te
gaan pushen. Pers en buitenstaanders begrepen deze strategie niet. Ze
snapten niet waarom we niet direct in de top reden. Maar de rally is
lang en ieder team heeft zo zijn eigen aanpak", aldus Serieys. En de
plannen van MMSP hebben duidelijk gewerkt.
Ralliart Team Van Deijne
Het Nederlandse Team Van Deijne, dat met een door Ralliart
geprepareerde Mitsubishi Pajero aan de Dakar Rally deelnam, heeft na
een zeer succesvolle start op moeten geven in de elfde etappe. 's
Middags viel de auto stil door een technisch mankement. Rijder Tonnie
van Deijne hoopte het euvel te kunnen repareren in het kamp. Echter,
een late komst van de sleepwagen en een te overbruggen afstand van
meer dan 500 kilometer verhinderde een tijdige terugkeer in het bivak.
Met diskwalificatie tot gevolg.
Eindklassement Dakar Rally 2005:
1. Stéphane Peterhansel (F)/Jean-Paul Cottret (F) Mitsubishi Pajero
Evolution 52h 31m 39s
2. Luc Alphand (F)/Gilles Picard (F) Mitsubishi Pajero Evolution 52h
58m 53s
3. Jutta Kleinschmidt (D)/Fabrizia Pons (I) Volkswagen Touareg 55h 53m
39s
4. Giniel de Villiers (ZA)/Jean-Marie Lurquin (B) Nissan Pick-Up 56h
34m 15s
5. Bruno Saby (F)/Michel Perin (F) Volkswagen Touareg 61h 15m 53s
6. Joan Roma (E)/Henri Magne (AND) Mitsubishi Pajero Evolution 61h 51m
16s
7. Carlos Sousa (P)/Thierry Delli-Zotti (F) Nissan Pick-Up 62h 34m 08s
8. Thierry Magnaldi (F)/Jean-Paul Forthomme (B) Honda Buggy 63h 35m
23s
AutoRai