KPMG


Employee self-service rukt op bij HRM-software

18 januari 2005

HRM-softwarepakketten bieden werknemers in toenemende mate de mogelijkheid zelfstandig gegevens in te zien of te muteren in het personeelsinformatiesysteem van hun werkgever.

Ook biedt een groeiend aantal pakketten de mogelijkheid via internet of intranet toegang te krijgen tot het systeem. De verschillen tussen de HRM-pakketten op de Nederlandse markt zijn echter groot. Dit is vooral het geval bij functies als salarisverwerking, doorstroom en tijd-, verzuim- en verlofregistratie. Dit blijkt uit onderzoek van KPMG Information Risk Management naar dertig verschillende softwarepakketten voor personeelsbeheer. Een beperkt aantal pakketten blijkt alle mogelijke functies van een personeelsinformatiesysteem te ondersteunen.

HRM-systemen hebben de afgelopen decennia een enorme ontwikkeling doorgemaakt, constateert Ronald Jonker, partner bij KPMG Information Risk Management. Aanvankelijk in het leven geroepen voor de traditionele salaris- en personeelsadministratie, ondersteunen moderne systemen voor Human Resources Management inmiddels ook de beslissingen van het management en bieden een volledige integratie van informatievoorziening, bijvoorbeeld op het gebied van loopbaanplanning. Medewerkers verwachten bovendien meer en meer betrokken te worden bij het bepalen van hun eigen arbeidsvoorwaarden en dat zij flexibel hun eigen beloningspakket kunnen samenstellen, waarbij salaris en leasebudget bijvoorbeeld kunnen worden ingeruild voor extra vakantiedagen of pensioenopbouw. Het HRM-portal, waarbij medewerkers toegang hebben tot een veelheid aan persoonlijke informatie, speelt hierbij een belangrijke rol. En hoewel ook leidinggevenden in toenemende mate informatie over hun medewerkers oproepen of gegevens muteren, komt de functionaliteit management self-service bij de onderzochte pakketten nog relatief weinig voor.

De veelheid aan pakketten maakt het volgens Jonker voor bedrijven overigens moeilijk een keuze te maken. Slechts weinig bedrijven kiezen ervoor een HRM-systeem zelf te ontwikkelen. Dat is begrijpelijk want de beschikbare standaardpakketten zijn met hun tijd meegegaan en beiden veel functionaliteit. De pakketten kunnen bovendien vaak worden vormgegeven naar de specifieke processen van de HRM-organisatie. Het vervangen van een HRM-pakket is daarentegen een traject dat een onderneming slechts incidenteel uitvoert. De veelheid aan mogelijkheden maakt het lastig een keuze te maken. Een pakket dat maximaal scoort op fuctionalititeit is niet per definitie het beste pakket. Bij de daadwerkelijke keuze moeten de specifieke doelen en karakteristieken van de organisatie zelf voorop staan. Alleen dan zal het pakket naar tevredenheid kunnen worden gebruikt.

Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039

KPMG International is a Swiss cooperative of which all KPMG firms are members. KPMG International provides no professional services to clients. Each member firm is a separate and independent legal entity and each describes itself as such (e.g., 'KPMG Holding NV, the Dutch member firm of KPMG International.').

© 2005 KPMG Holding NV, the Dutch member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All Rights Reserved.
KPMG Online Privacy Statement and Disclaimer