KPMG
Employee self-service rukt op bij HRM-software
18 januari 2005
HRM-softwarepakketten bieden werknemers in toenemende mate de
mogelijkheid zelfstandig gegevens in te zien of te muteren in het
personeelsinformatiesysteem van hun werkgever.
Ook biedt een groeiend aantal pakketten de mogelijkheid via internet
of intranet toegang te krijgen tot het systeem. De verschillen tussen
de HRM-pakketten op de Nederlandse markt zijn echter groot. Dit is
vooral het geval bij functies als salarisverwerking, doorstroom en
tijd-, verzuim- en verlofregistratie. Dit blijkt uit onderzoek van
KPMG Information Risk Management naar dertig verschillende
softwarepakketten voor personeelsbeheer. Een beperkt aantal pakketten
blijkt alle mogelijke functies van een personeelsinformatiesysteem te
ondersteunen.
HRM-systemen hebben de afgelopen decennia een enorme ontwikkeling
doorgemaakt, constateert Ronald Jonker, partner bij KPMG Information
Risk Management. Aanvankelijk in het leven geroepen voor de
traditionele salaris- en personeelsadministratie, ondersteunen moderne
systemen voor Human Resources Management inmiddels ook de beslissingen
van het management en bieden een volledige integratie van
informatievoorziening, bijvoorbeeld op het gebied van
loopbaanplanning. Medewerkers verwachten bovendien meer en meer
betrokken te worden bij het bepalen van hun eigen arbeidsvoorwaarden
en dat zij flexibel hun eigen beloningspakket kunnen samenstellen,
waarbij salaris en leasebudget bijvoorbeeld kunnen worden ingeruild
voor extra vakantiedagen of pensioenopbouw. Het HRM-portal, waarbij
medewerkers toegang hebben tot een veelheid aan persoonlijke
informatie, speelt hierbij een belangrijke rol. En hoewel ook
leidinggevenden in toenemende mate informatie over hun medewerkers
oproepen of gegevens muteren, komt de functionaliteit management
self-service bij de onderzochte pakketten nog relatief weinig voor.
De veelheid aan pakketten maakt het volgens Jonker voor bedrijven
overigens moeilijk een keuze te maken. Slechts weinig bedrijven kiezen
ervoor een HRM-systeem zelf te ontwikkelen. Dat is begrijpelijk want
de beschikbare standaardpakketten zijn met hun tijd meegegaan en
beiden veel functionaliteit. De pakketten kunnen bovendien vaak worden
vormgegeven naar de specifieke processen van de HRM-organisatie. Het
vervangen van een HRM-pakket is daarentegen een traject dat een
onderneming slechts incidenteel uitvoert. De veelheid aan
mogelijkheden maakt het lastig een keuze te maken. Een pakket dat
maximaal scoort op fuctionalititeit is niet per definitie het beste
pakket. Bij de daadwerkelijke keuze moeten de specifieke doelen en
karakteristieken van de organisatie zelf voorop staan. Alleen dan zal
het pakket naar tevredenheid kunnen worden gebruikt.
Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039
KPMG International is a Swiss cooperative of which all KPMG firms are
members. KPMG International provides no professional services to
clients. Each member firm is a separate and independent legal entity
and each describes itself as such (e.g., 'KPMG Holding NV, the Dutch
member firm of KPMG International.').
© 2005 KPMG Holding NV, the Dutch member firm of KPMG International, a
Swiss cooperative. All Rights Reserved.
KPMG Online Privacy Statement and Disclaimer