AutoRai

Mitsubishi onthult twee primeurs

(18-1-2005)
Mitsubishi Motors Europe onthult op de komende Autosalon van Genève twee primeurs: de Colt Coupé-cabriolet en de Grandis 2.0 DI-D.

Colt Coupé-cabriolet
De Coupé-cabriolet is een open versie van de nieuwe Colt. Het model is tevens een knipoog naar het verleden, want de eerste auto die Mitsubishi ooit tentoonstelde was óók een Colt cabriolet: de Colt 600 Convertible uit 1962. Deze Colt 600 zal overigens eveneens op de Mitsubishi-stand te zien zijn. De nieuwe Colt Coupé-cabriolet is een studiemodel, maar hij geeft wel een duidelijk beeld van de nieuwe auto die in samenwerking met Pininfarina wordt ontwikkeld. Begin 2006 start, in Turijn, de productie van dit model.

Mitsubishi koos voor de Colt Coupé-cabriolet het platform van de Colt 5-deurs. Het design is geïnspireerd op de conceptauto CZ2 Cabriolet, die veel enthousiaste kritieken heeft gekregen. De nieuwe Colt Coupé-cabriolet is met zijn 3,89 meter lengte zeer compact te noemen. Dankzij de lange wielbasis, de forse spoorbreedte en de 18-inchwielen oogt hij zeer stoer. Dat past goed bij de prestaties van de 110 kW/150 pk sterke 1,5-liter MIVEC-turbomotor die naar alle waarschijnlijkheid voor de aandrijving van de Coupé-cabriolet zorgt.

De sportieve 2+2 zal worden uitgevoerd in warme kleuren. Een belangrijke comfortfactor vormt de extra grote voorruit die windturbulentie in het interieur minimaliseert.

Grandis DI-D
In het voorjaar van 2004 introduceerde Mitsubishi de Grandis 2.4 MIVEC. Met zijn magnifieke design en zijn slimme, flexibele Hide&Seat-zitconcept sloeg hij goed aan bij het publiek. Inmiddels zijn er in heel Europa 5.325 exemplaren van verkocht (van april tot december 2004). Voortbordurend op dit succes onthult Mitsubishi op de Autosalon van Genève een gloednieuwe dieselversie van deze MPV: de Grandis DI-D. Met deze aanvulling op de bestaande Grandis 2.4 MIVEC hoopt Mitsubishi de markt van grote MPVâs te veroveren.

De Grandis DI-D is speciaal voor de Europese markt ontwikkeld. Een 2,0-liter turbodieselmotor van Volkswagen AG zorgt voor de aandrijving. Deze krachtbron is voorzien van directe inspuiting met pompverstuivers en levert een vermogen van 100 kW (136 pk) bij 4.000 toeren per minuut. Het maximumkoppel bedraagt 310 Nm (+/- 5 procent) bij 1.750 toeren per minuut (voorlopige cijfers, afhankelijk van definitieve homologatie).

Met deze state-of-the-art dieselmotor levert de Grandis DI-D ongeëvenaarde prestaties in zijn klasse. De topsnelheid ligt op 197 km/uur en hij accelereert in 10,8 seconden van 0 tot 100 kilometer per uur. Het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt slechts 6,8 liter per 100 kilometer (voorlopige cijfers, afhankelijk van definitieve homologatie).

De Mitsubishi Grandis DI-D verschijnt in het derde kwartaal van 2005 op de markt.

Autosport
Als meervoudig wereldkampioen rally en eveneens meervoudig winnaar van de Rally Dakar stelt Mitsubishi op de Autosalon van Genève uiteraard ook zijn nieuwe rallyautoâs voor. Het zijn de Lancer WRC05, die eind januari 2005 zijn debuut maakt in de rally van Monte Carlo, en de 2005 Pajero Evolution, die zojuist de Rally Dakar weer op zijn naam heeft geschreven.

Al deze nieuwe modellen zijn het resultaat van de inspanningen die Mitsubishi levert om in Europa zijn marktpositie in de uitdagende economische markt te herstellen. En met succes, want Mitsubishi Motors Corporation heeft het afgelopen jaar met goede verkoopresultaten afgesloten (225.826 units tegen 207.939 in 2003, een groei van 8,6 procent).

Voor komend jaar verwacht Mitsubishi een sterke bijdrage van de coupéachtige Colt CZ3 en de Colt CZT.