Mitsubishi onthult twee primeurs
(18-1-2005)
Mitsubishi Motors Europe onthult op de komende Autosalon van Genève
twee primeurs: de Colt Coupé-cabriolet en de Grandis 2.0 DI-D.
Colt Coupé-cabriolet
De Coupé-cabriolet is een open versie van de nieuwe Colt. Het model
is tevens een knipoog naar het verleden, want de eerste auto die
Mitsubishi ooit tentoonstelde was óók een Colt cabriolet: de Colt
600 Convertible uit 1962. Deze Colt 600 zal overigens eveneens op de
Mitsubishi-stand te zien zijn. De nieuwe Colt Coupé-cabriolet is een
studiemodel, maar hij geeft wel een duidelijk beeld van de nieuwe auto
die in samenwerking met Pininfarina wordt ontwikkeld. Begin 2006
start, in Turijn, de productie van dit model.
Mitsubishi koos voor de Colt Coupé-cabriolet het platform van de Colt
5-deurs. Het design is geïnspireerd op de conceptauto CZ2 Cabriolet,
die veel enthousiaste kritieken heeft gekregen. De nieuwe Colt
Coupé-cabriolet is met zijn 3,89 meter lengte zeer compact te noemen.
Dankzij de lange wielbasis, de forse spoorbreedte en de 18-inchwielen
oogt hij zeer stoer. Dat past goed bij de prestaties van de 110 kW/150
pk sterke 1,5-liter MIVEC-turbomotor die naar alle waarschijnlijkheid
voor de aandrijving van de Coupé-cabriolet zorgt.
De sportieve 2+2 zal worden uitgevoerd in warme kleuren. Een
belangrijke comfortfactor vormt de extra grote voorruit die
windturbulentie in het interieur minimaliseert.
Grandis DI-D
In het voorjaar van 2004 introduceerde Mitsubishi de Grandis 2.4
MIVEC. Met zijn magnifieke design en zijn slimme, flexibele
Hide&Seat-zitconcept sloeg hij goed aan bij het publiek. Inmiddels
zijn er in heel Europa 5.325 exemplaren van verkocht (van april tot
december 2004). Voortbordurend op dit succes onthult Mitsubishi op de
Autosalon van Genève een gloednieuwe dieselversie van deze MPV: de
Grandis DI-D. Met deze aanvulling op de bestaande Grandis 2.4 MIVEC
hoopt Mitsubishi de markt van grote MPVâs te veroveren.
De Grandis DI-D is speciaal voor de Europese markt ontwikkeld. Een
2,0-liter turbodieselmotor van Volkswagen AG zorgt voor de
aandrijving. Deze krachtbron is voorzien van directe inspuiting met
pompverstuivers en levert een vermogen van 100 kW (136 pk) bij 4.000
toeren per minuut. Het maximumkoppel bedraagt 310 Nm (+/- 5 procent)
bij 1.750 toeren per minuut (voorlopige cijfers, afhankelijk van
definitieve homologatie).
Met deze state-of-the-art dieselmotor levert de Grandis DI-D
ongeëvenaarde prestaties in zijn klasse. De topsnelheid ligt op 197
km/uur en hij accelereert in 10,8 seconden van 0 tot 100 kilometer per
uur. Het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt slechts 6,8 liter per
100 kilometer (voorlopige cijfers, afhankelijk van definitieve
homologatie).
De Mitsubishi Grandis DI-D verschijnt in het derde kwartaal van 2005
op de markt.
Autosport
Als meervoudig wereldkampioen rally en eveneens meervoudig winnaar van
de Rally Dakar stelt Mitsubishi op de Autosalon van Genève uiteraard
ook zijn nieuwe rallyautoâs voor. Het zijn de Lancer WRC05, die eind
januari 2005 zijn debuut maakt in de rally van Monte Carlo, en de 2005
Pajero Evolution, die zojuist de Rally Dakar weer op zijn naam heeft
geschreven.
Al deze nieuwe modellen zijn het resultaat van de inspanningen die
Mitsubishi levert om in Europa zijn marktpositie in de uitdagende
economische markt te herstellen. En met succes, want Mitsubishi Motors
Corporation heeft het afgelopen jaar met goede verkoopresultaten
afgesloten (225.826 units tegen 207.939 in 2003, een groei van 8,6
procent).
Voor komend jaar verwacht Mitsubishi een sterke bijdrage van de
coupéachtige Colt CZ3 en de Colt CZT.
AutoRai