Politie Haaglanden

Minder snelheidsovertredingen op black-spots

Haaglanden 18-01-2005 - Op 17 januari heeft het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie de jaarcijfers op verkeersgebied bekend gemaakt. In 2004 heeft de Nederlandse politie in vergelijking met 2003 minder mensen bekeurd voor een snelheidsovertreding. Het afgelopen jaar is dit aantal afgenomen met 5%. In 2004 zijn 7.3 miljoen verkeersboetes uitgeschreven voor een overschrijding van de maximumsnelheid. Een jaar eerder lag dit aantal landelijk op 7.7 miljoen.

In de regio Haaglanden zijn 506.132 mensen bekeurd voor een snelheidsovertreding. In 2004 hielden veel meer automobilisten zich aan de maximumsnelheid dan in 2003, zo blijkt uit de controles. In 2003 werd de snelheid van bijna 12,5 miljoen automobilisten gecontroleerd. Bijna 200.000 overschreden de limiet. Dat wil zeggen dat 1 op de 62 te snel reed. In 2004 werden er meer dan 21 miljoen automobilisten gecontroleerd en overschreden er ruim 234.000 de limiet. Dat betekent dat slechts 1 op de 91 te snel reed. Een enorme verbetering.

Het lijkt er ook op dat bestuurders zich op deze gevaarlijke wegen beter houden aan de snelheidslimieten. Zo zien we binnen Haaglanden een afname van het aantal slachtoffers op trajectwegen.Op zeven van de acht projectwegen is het aantal ongelukken met slachtoffers afgenomen. Dat gaat om de Afrikaweg-Meerzichtlaan (Zoetermeer), de Loevesteinlaan, de Vaillantlaan (beide in Den Haag), de Generaal Spoorlaan (Rijswijk), de Provinciale Weg in Delft, de Zwartendijk en de Woudseweg (Westland). De achtste projectweg, de Maasdijk, kende een toename van het aantal slachtoffers. Momenteel wordt onderzoek verricht hoe dit kan en hoe hierop moet worden gereageerd.

Het aantal staandehoudingen na een verkeersovertreding is opnieuw gestegen: van 1.4 miljoen (12.8%) in 2003 naar 1.6 miljoen (15.5%) in 2004. In Haaglanden ligt het percentage hoger dan het landelijk gemiddelde; 16.2 %. Deze stijging wordt mede veroorzaakt door de extra videovoertuigen die het afgelopen jaar op de weg waren. In totaal zijn in 2004 bijna 10,4 miljoen boetes uitgeschreven voor verkeersovertredingen die zijn opgenomen in de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (WAHV). Het gaat hier om uiteenlopende overtredingen, zoals overschrijding van de maximumsnelheid, rood licht, gordel en helm. Het aantal boetes voor onder meer het niet dragen van gordel en helm is toegenomen naar bijna
1.6 miljoen. Ruim 100.000 zaken hebben betrekking op handheld bellen. Daarnaast zijn meer dan 4.000 processen verbaal opgemaakt voor mensen met een radardetector in hun auto.

Voor het rijden onder invloed leverde de politie ruim 25.000 transacties bij het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) aan, ruim de helft meer dan in 2003 (bijna 12.500). Zeer zware alcoholovertreders en alcomobilisten die herhaaldelijk in de fout gaan, krijgen overigens geen transactie. Deze zaken worden door het OM aan de rechter voorgelegd. Behalve een fikse boete of een gevangenisstraf, kunnen deze mensen een ontzegging van de rijbevoegdheid opgelegd krijgen.

Meer dan de helft van de snelheidsovertreders (53%) wordt bekeurd voor te snel rijden binnen de bebouwde kom. Bijna een kwart (22%) van de boetes wordt uitgeschreven op provinciale wegen. De ongevalcijfers tonen aan dat deze wegen het meest gevaarlijk zijn. Door het voeren van een consequent verkeershandhavingsbeleid wil het Openbaar Ministerie en de politie het aantal verkeersslachtoffers terugbrengen, de doorstroming op de wegen bevorderen en invulling geven aan milieudoelstellingen zoals de vermindering van uitlaatgassen.