Minder snelheidsovertredingen op black-spots
Haaglanden 18-01-2005 - Op 17 januari heeft het Bureau
Verkeershandhaving Openbaar Ministerie de jaarcijfers op
verkeersgebied bekend gemaakt. In 2004 heeft de Nederlandse politie in
vergelijking met 2003 minder mensen bekeurd voor een
snelheidsovertreding. Het afgelopen jaar is dit aantal afgenomen met
5%. In 2004 zijn 7.3 miljoen verkeersboetes uitgeschreven voor een
overschrijding van de maximumsnelheid. Een jaar eerder lag dit aantal
landelijk op 7.7 miljoen.
In de regio Haaglanden zijn 506.132 mensen bekeurd voor een
snelheidsovertreding. In 2004 hielden veel meer automobilisten zich
aan de maximumsnelheid dan in 2003, zo blijkt uit de controles. In
2003 werd de snelheid van bijna 12,5 miljoen automobilisten
gecontroleerd. Bijna 200.000 overschreden de limiet. Dat wil zeggen
dat 1 op de 62 te snel reed. In 2004 werden er meer dan 21 miljoen
automobilisten gecontroleerd en overschreden er ruim 234.000 de
limiet. Dat betekent dat slechts 1 op de 91 te snel reed. Een enorme
verbetering.
Het lijkt er ook op dat bestuurders zich op deze gevaarlijke wegen
beter houden aan de snelheidslimieten. Zo zien we binnen Haaglanden
een afname van het aantal slachtoffers op trajectwegen.Op zeven van de
acht projectwegen is het aantal ongelukken met slachtoffers afgenomen.
Dat gaat om de Afrikaweg-Meerzichtlaan (Zoetermeer), de
Loevesteinlaan, de Vaillantlaan (beide in Den Haag), de Generaal
Spoorlaan (Rijswijk), de Provinciale Weg in Delft, de Zwartendijk en
de Woudseweg (Westland). De achtste projectweg, de Maasdijk, kende een
toename van het aantal slachtoffers. Momenteel wordt onderzoek
verricht hoe dit kan en hoe hierop moet worden gereageerd.
Het aantal staandehoudingen na een verkeersovertreding is opnieuw
gestegen: van 1.4 miljoen (12.8%) in 2003 naar 1.6 miljoen (15.5%) in
2004. In Haaglanden ligt het percentage hoger dan het landelijk
gemiddelde; 16.2 %. Deze stijging wordt mede veroorzaakt door de extra
videovoertuigen die het afgelopen jaar op de weg waren. In totaal zijn
in 2004 bijna 10,4 miljoen boetes uitgeschreven voor
verkeersovertredingen die zijn opgenomen in de Wet
administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (WAHV). Het
gaat hier om uiteenlopende overtredingen, zoals overschrijding van de
maximumsnelheid, rood licht, gordel en helm. Het aantal boetes voor
onder meer het niet dragen van gordel en helm is toegenomen naar bijna
1.6 miljoen. Ruim 100.000 zaken hebben betrekking op handheld bellen.
Daarnaast zijn meer dan 4.000 processen verbaal opgemaakt voor mensen
met een radardetector in hun auto.
Voor het rijden onder invloed leverde de politie ruim 25.000
transacties bij het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) aan,
ruim de helft meer dan in 2003 (bijna 12.500). Zeer zware
alcoholovertreders en alcomobilisten die herhaaldelijk in de fout
gaan, krijgen overigens geen transactie. Deze zaken worden door het OM
aan de rechter voorgelegd. Behalve een fikse boete of een
gevangenisstraf, kunnen deze mensen een ontzegging van de
rijbevoegdheid opgelegd krijgen.
Meer dan de helft van de snelheidsovertreders (53%) wordt bekeurd voor
te snel rijden binnen de bebouwde kom. Bijna een kwart (22%) van de
boetes wordt uitgeschreven op provinciale wegen. De ongevalcijfers
tonen aan dat deze wegen het meest gevaarlijk zijn. Door het voeren
van een consequent verkeershandhavingsbeleid wil het Openbaar
Ministerie en de politie het aantal verkeersslachtoffers terugbrengen,
de doorstroming op de wegen bevorderen en invulling geven aan
milieudoelstellingen zoals de vermindering van uitlaatgassen.
Politie Haaglanden