PERSBERICHT - 2005-01-18
Aanbod touroperators voor zomer 2005 aanzienlijk uitgebreid
Weer forse toename Nederlandse toerisme naar Kroatië
Het afgelopen jaar is voor Kroatië wederom een zeer goed jaar geweest.
Groeide het totale aantal bezoekers aan Kroatië met zes procent, de
Nederlandse markt groeide met maar liefst 19 procent. Het aantal
Nederlandse bezoekers aan Kroatië komt hiermee uit op ruim 210.000.
Voor 2005 worden 15 procent meer Nederlandse toeristen verwacht.
Kroatië heeft de ambitieuze doelstelling weer terug te komen op het
niveau van 1990, toen 350.000 Nederlanders Kroatië bezochten en
Kroatië daarmee een vijfde plaats als belangrijkste vakantieland
innam.
Ook touroperators herkennen het enorme potentieel van Kroatië en
springen hier op in. De NIPO cijfers (touroperator-cijfers) laten dan
ook een nog positiever beeld zien: een stijging in 2004 van het aantal
autopassagiers met 21 procent en van vliegpassagiers met 24 procent.
Het verbaast dan ook niet dat het aanbod voor zomer 2005 weer is
uitgebreid. Zo hebben de Jong Intra en Holland International nu een
aparte Kroatiëbrochure met een uitgebreid aanbod. Eurorelais en
Novasol nemen nu ook Kroatië in hun programma op met een groot aanbod
vakantiehuizen.
Interessant is ook het nieuwe aanbod van twee niche touroperators;
Tight Lines die visreizen naar Kroatië organiseert en Pavarua die
motorreizen aanbiedt. De meeste bestaande aanbieders van Kroatië
hebben hun aanbod voor zomer 2005 weer uitgebreid.
De gestage groei is een bewijs dat Kroatië goed op weg is met de
maatregelen die genomen zijn om de doelstelling het aantal toeristen
terug te brengen op het niveau van voor de oorlog, te bereiken.
Zo is er veel geïnvesteerd in de infrastructuur, van nieuwe snelwegen
tot betere treinverbindingen. Verder zijn er programma's ontwikkeld om
de kwaliteit en variëteit van het aanbod te verhogen. De overheid
verstrekt subsidies aan accommodatieverschaffers om faciliteiten te
verbeteren of aan te brengen. Verder worden er nieuwe producten
ontwikkeld, zoals bijvoorbeeld soft adventure en agro toerisme.
Hiermee hoopt men niet alleen een nieuwe doelgroep aan te spreken maar
ook het toeristisch seizoen te verlengen.
Kroatië benadrukt authenticiteit
Hoewel de snelle groei van het toerisme een positieve impuls voor het
land betekent, wordt op uitbreiding van het toeristisch aanbod zeer
scherp toegezien. Het beleid is er op gericht het onbedorven karakter
van Kroatië nu en in de toekomst te behouden. Bestaande gebouwen en
accommodaties worden gerestaureerd en het aantal nieuwbouwprojecten
wordt beperkt.
Dit alles zorgt ervoor dat de zee van Kroatië behoort tot de schoonste
van Europa en dat de prachtige kustlijn niet wordt verstoord door
grootschalige hoogbouw. Naast acht Nationale Parken kent het land nog
vele natuurparken, reservaten, natuurmonumenten en beschermde
landschappen. Ook de eeuwenoude cultuur wordt gekoesterd en tradities
worden in ere gehouden.
'The mediterranean as it once was', de slogan waarmee Kroatië zich
wereldwijd positioneert, is dan ook weloverwogen gekozen. Bij het
kiezen van de Nederlandse slogan is de hulp ingeroepen van mensen die
naar Kroatië op vakantie zijn geweest en ter voorbereiding hierop
informatie hadden ingewonnen bij het Kroatisch Verkeersbureau.
Zij konden kiezen uit een aantal slogans die volgens hen de sfeer in
Kroatië het best tot uitdrukking brengen. Met ruime meerderheid werd
de slogan 'Proef het pure mediterrane leven' gekozen. De puurheid en
onbedorvenheid van Kroatië is dan ook één van de belangrijkste peilers
van het succes van Kroatië als vakantieland.
Meer informatie over Kroatië als vakantieland is te vinden op
www.kroatischverkeersbureau.nl. Op deze site kan men ook brochures
bestellen en/of zich aanmelden voor de tweemaandelijkse nieuwsbrief.
Consumenten kunnen voor informatie en brochures ook terecht op tel.
0900- 2022102 ( 0,35 p/m geopend op werkdagen van 11.00 - 15.00 uur).
Noot voor de redactie (