Gemeente Delft

Project dienstverlening Delft genomineerd

Het project 'One stop shopping voor huurders in Delft' is genomineerd als een van de tien beste praktijkvoorbeelden van dienstverlening. De commissie Jorritsma onderzocht projecten waarmee de dienstverlening tussen gemeente en burger gemakkelijker, sneller en toegankelijker wordt gemaakt. In april kiest een externe jury hét beste praktijkvoorbeeld, dat tijdens het VNG congres in juni 2005 voor het voetlicht wordt gebracht.

Door samenwerking met de woningcorporaties en de gemeente Delft is de administratieve rompslomp bij een verhuizing aanzienlijk verminderd. Normaal moest een huurder die ging verhuizen een uittreksel uit het gemeentelijke basisadministratie verstrekken aan de woningcorporatie. Vervolgens moest hij de verhuizing ook nog bij de gemeente doorgeven. Sinds de invoering (januari 2004) van het project 'One stop shopping voor huurders' kan de woningcorporatie in een beveiligde internetomgeving, met toestemming van de huurder, de gemeentelijke basisadministratiegegevens van de huurder direct controleren en via het web de verhuizing aan de gemeente doorgeven. Dit project biedt voordelen voor burger, woningcorporatie en de gemeente. Kortgeleden werd bekend dat het Delftse project uit de vele inzendingen genomineerd is voor het beste praktijkvoorbeeld. De selectiecommissie is van mening dat in de tien geselecteerde voorbeelden de dienstverlening voor burgers en bedrijven gemakkelijker, sneller, goedkoper, beter en toegankelijker is geworden. Bovendien zijn alle projecten 'kopieerbaar' voor andere gemeenten die daar hun voordeel mee kunnen doen. De commissie Jorritsma bestaat sinds maart 2004 en richt zich op het verbeteren van de externe dienstverlening door gemeenten.