Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Firefox gebruikers sparen voor advertentie in de krant
Een aantal Nederlandse liefhebbers van de internetbrowser Firefox wil het
bladerprogramma flink promoten door een paginagrote advertentie te plaatsen
in de Telegraaf. De advertentie is echter niet gratis en daarom vragen de
fans een bedrag te doneren om de advertentieruimte te kunnen bekostigen. Als
mensen doneren komt hun naam op de advertentie en de website te staan.
Voor de gehele pagina in kleur moeten de liefhebbers 35000 euro betalen. Met
deze actie willen de Firefox gebruikers de browser onder de aandacht brengen
onder het grote publiek.
Hoewel het marktaandeel van Firefox iedere dag toeneemt, is de browser bij
het grote publiek relatief onbekend. Dit geldt vooral voor de "gewone"
internetgebruikers.
Al eerder kregen Amerikaanse fans het voor elkaar om een advertentie te
plaatsen in de New York Times. Daarnaast stond er een advertentie in de
Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Er is gekozen voor de Telegraaf omdat deze krant simpelweg het grootste
bereik heeft. Daarnaast draait de Telegraaf zelf ook op Open Source,
waardoor kortingen te regelen waren.
Andere kranten, zoals de Spits en de Metro, vielen af omdat ze minder status
hebben. Daarnaast verwachten de actievoerders dat door het plaatsen van een
advertentie in de Telegraaf, ze meer aandacht vanuit de media zullen
krijgen.
De aandacht van bekende nieuwssites, heeft voor een grote stroom van nieuwe
gebruikers gezorgd. Nieuwe gebruikers kunnen met hun vragen terecht op het
forum van Mozbrowser.nl.
Tot nu toe is de actie een groot succes.
Raad van Toezicht
De 35.000 euro die we willen inzamelen is een hoop geld. Veel donateurs
willen weten of het geld wordt besteed zoals bedoeld is. Omdat het moeilijk
is om iedereen hier uit te nodigen om de rekeningafschriften te bekijken
hebben we een Raad van Toezicht ingesteld. Deze raad bestaat uit:
- Merien ten Houten (mede oprichter en ex-directeur ilse media
(www.ilsemedia.nl)).
- Robert Klep (mede oprichter en ex-directeur techniek ilse media
(www.ilsemedia.nl)).
- Sacha Prins (mede oprichter van Veritate (www.veritate.com), Netdirect
(www.netdirect.nl) en Mailmedia (www.mailmedia.nl)).
De Raad van Toezicht heeft volledige toegang tot de administratie van de
inzameling en is onafhankelijk van Ronald-Jan de Bruin, Ferdi de Gier en
Joost Meij. De Raad van Toezicht zal controleren of de donaties worden
besteed zoals bedoeld, namelijk aan een advertentie in de Telegraaf. De Raad
van Toezicht is bereikbaar op rvt@unpw.net.
Donaties
Mocht het bedrag niet worden gehaald, kiezen de actievoerders voor een
kleinere advertentie of voor een advertentie in een tijdschrift. Een andere
optie is om het geld naar de Mozilla Foundation over te maken.
De teller blijft maar doorlopen, mede doordat veel internationale gebruikers
de nodige dollars storten. Daarnaast wordt er ook aan bedrijven om een
bijdrage gevraagd. Voor een donatie van EUR 4000 of meer komt het
bedrijfslogo ook op de advertentie te staan.
De officiele website is www.steunfirefox.nl, de initiatiefnemers zijn
bereikbaar op info@steunfirefox.nl.