Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Firefox gebruikers sparen voor advertentie in de krant

Een aantal Nederlandse liefhebbers van de internetbrowser Firefox wil het bladerprogramma flink promoten door een paginagrote advertentie te plaatsen in de Telegraaf. De advertentie is echter niet gratis en daarom vragen de fans een bedrag te doneren om de advertentieruimte te kunnen bekostigen. Als mensen doneren komt hun naam op de advertentie en de website te staan.

Voor de gehele pagina in kleur moeten de liefhebbers 35000 euro betalen. Met deze actie willen de Firefox gebruikers de browser onder de aandacht brengen onder het grote publiek.
Hoewel het marktaandeel van Firefox iedere dag toeneemt, is de browser bij het grote publiek relatief onbekend. Dit geldt vooral voor de "gewone" internetgebruikers.

Al eerder kregen Amerikaanse fans het voor elkaar om een advertentie te plaatsen in de New York Times. Daarnaast stond er een advertentie in de Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Er is gekozen voor de Telegraaf omdat deze krant simpelweg het grootste bereik heeft. Daarnaast draait de Telegraaf zelf ook op Open Source, waardoor kortingen te regelen waren.
Andere kranten, zoals de Spits en de Metro, vielen af omdat ze minder status hebben. Daarnaast verwachten de actievoerders dat door het plaatsen van een advertentie in de Telegraaf, ze meer aandacht vanuit de media zullen krijgen.

De aandacht van bekende nieuwssites, heeft voor een grote stroom van nieuwe gebruikers gezorgd. Nieuwe gebruikers kunnen met hun vragen terecht op het forum van Mozbrowser.nl.
Tot nu toe is de actie een groot succes.

Raad van Toezicht

De 35.000 euro die we willen inzamelen is een hoop geld. Veel donateurs willen weten of het geld wordt besteed zoals bedoeld is. Omdat het moeilijk is om iedereen hier uit te nodigen om de rekeningafschriften te bekijken hebben we een Raad van Toezicht ingesteld. Deze raad bestaat uit:
- Merien ten Houten (mede oprichter en ex-directeur ilse media (www.ilsemedia.nl)).

- Robert Klep (mede oprichter en ex-directeur techniek ilse media (www.ilsemedia.nl)).

- Sacha Prins (mede oprichter van Veritate (www.veritate.com), Netdirect (www.netdirect.nl) en Mailmedia (www.mailmedia.nl)).

De Raad van Toezicht heeft volledige toegang tot de administratie van de inzameling en is onafhankelijk van Ronald-Jan de Bruin, Ferdi de Gier en Joost Meij. De Raad van Toezicht zal controleren of de donaties worden besteed zoals bedoeld, namelijk aan een advertentie in de Telegraaf. De Raad van Toezicht is bereikbaar op rvt@unpw.net.

Donaties

Mocht het bedrag niet worden gehaald, kiezen de actievoerders voor een kleinere advertentie of voor een advertentie in een tijdschrift. Een andere optie is om het geld naar de Mozilla Foundation over te maken.

De teller blijft maar doorlopen, mede doordat veel internationale gebruikers de nodige dollars storten. Daarnaast wordt er ook aan bedrijven om een bijdrage gevraagd. Voor een donatie van EUR 4000 of meer komt het bedrijfslogo ook op de advertentie te staan.

De officiele website is www.steunfirefox.nl, de initiatiefnemers zijn bereikbaar op info@steunfirefox.nl.