Rabobank Nederland

Internetbedrijf Nedbound wint Intercultural Business Plan Quest Rabobank Nederland, 17/01/2005 16:24
---

Afgelopen zaterdag ontvingen Aldrin Ismail en Dennis Spaan van het internetbedrijf Nedbound een cheque ter waarde van EUR 10.000 uit handen van Piet Moerland, lid van de raad van bestuur van Rabobank Nederland. Deze prijs is ter beschikking gesteld door de Rabobank en TANS. Nedbound ontvangt deze prijs voor de doordachte wijze waarop zij live chat toepassen in een callcenter omgeving. Met de prijs willen de Rabobank en TANS (een stichting voor ambitieuze allochtone jongeren) jonge innovatieve ondernemers stimuleren om een professioneel en innovatief business plan op te stellen. Het is voor de derde achtereenvolgende keer dat deze wedstrijd wordt georganiseerd.

De winnaar Nedbound BV uit Delft heeft een effectieve en efficiënte manier gevonden in de vorm van virtuele verkopers die klanten van opdrachtgevers via live chat te woord staan, bijvoorbeeld bij een online bestelling. Vanwege kostenbesparingen en concurrentievoordeel hebben de directeuren Adrin Ismail en Dennis Spaan gekozen om gebruik te maken van medewerkers in Paramaribo. De jury bestaande uit vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven oordeelde: Zij hebben zich bij de start terecht een duidelijke beperking opgelegd door alleen de Nederlandse taal te willen gebruiken. Dat voorkomt dat je bij de start teveel ineens wilt. Een goed plan en een verfrissend concept.

Durf, lef en drive Piet Moerland, lid raad van bestuur Rabobank Nederland: "Met deze prijs willen TANS en de Rabobank jonge ondernemers in de dop stimuleren een goed business plan te schrijven. Dat is belangrijk want 40% van de startende ondernemers gaat binnen vijf jaar failliet. Hij signaleert overigens geen verschil tussen allochtone en autochtone ondernemers. Ook het profiel - hoog opgeleid en HBO/academicus verschilt niet, behalve dat allochtone ondernemers doorgaans een stuk jonger zijn. "Durf, lef en drive lijken eerder bij allochtone startende ondernemers aanwezig te zijn", aldus Moerland.

Van glossy tijdschrift tot dierenpension In totaal waren er 53 inzendingen, van een glossy tijdschrift tot een dierenpension. Criteria voor de uiteindelijke nominatie waren: kwaliteit van het businessplan, ondernemerskwaliteiten en presentatie. Uiteindelijk zijn vijf businessplannen genomineerd. De derde prijs is gegaan naar de heren Yilgin en Sosrojoedo van YEPP, omdat ze met YEPP marketing technisch een nieuwe impuls aan diversiteit geven.

Maurice Vink en Joris Mol van het onderwijsdetacheringsbureau Teach-IN-Group BV kregen de tweede prijs voor hun Onderwijs Prestatie Systeem, waarmee de kwaliteit van de inleenkracht kan worden gemeten en kan worden nagegaan of gemaakte werkafspraken zijn waargemaakt.

TANS en de Rabobank werken sinds 1997 samen. Towards A New Start (TANS) is een landelijk operererende organisatie die zich ten doel heeft gesteld om studenten, afgestudeerden en werkenden met verschillende culturele achtergronden, maar met name een Marokkaanse achtergrond, met elkaar in contact te brengen. Ondersteunen van startende ondernemers is nauw verweven met de ontstaansgeschiedenis van de Rabobank. Als marktkleider in alle sectoren van het MKB heeft de Rabobank inmiddels veel ervaring opgedaan met startende ondernemingen.