Internetbedrijf Nedbound wint Intercultural Business Plan Quest
Rabobank Nederland, 17/01/2005 16:24
---
Afgelopen zaterdag ontvingen Aldrin Ismail en Dennis Spaan van het
internetbedrijf Nedbound een cheque ter waarde van EUR 10.000 uit
handen van Piet Moerland, lid van de raad van bestuur van Rabobank
Nederland. Deze prijs is ter beschikking gesteld door de Rabobank en
TANS. Nedbound ontvangt deze prijs voor de doordachte wijze waarop zij
live chat toepassen in een callcenter omgeving.
Met de prijs willen de Rabobank en TANS (een stichting voor ambitieuze
allochtone jongeren) jonge innovatieve ondernemers stimuleren om een
professioneel en innovatief business plan op te stellen. Het is voor
de derde achtereenvolgende keer dat deze wedstrijd wordt
georganiseerd.
De winnaar Nedbound BV uit Delft heeft een effectieve en efficiënte
manier gevonden in de vorm van virtuele verkopers die klanten van
opdrachtgevers via live chat te woord staan, bijvoorbeeld bij een
online bestelling. Vanwege kostenbesparingen en concurrentievoordeel
hebben de directeuren Adrin Ismail en Dennis Spaan gekozen om gebruik
te maken van medewerkers in Paramaribo. De jury bestaande uit
vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven oordeelde: Zij hebben zich
bij de start terecht een duidelijke beperking opgelegd door alleen de
Nederlandse taal te willen gebruiken. Dat voorkomt dat je bij de start
teveel ineens wilt. Een goed plan en een verfrissend concept.
Durf, lef en drive
Piet Moerland, lid raad van bestuur Rabobank Nederland: "Met deze
prijs willen TANS en de Rabobank jonge ondernemers in de dop
stimuleren een goed business plan te schrijven. Dat is belangrijk want
40% van de startende ondernemers gaat binnen vijf jaar failliet. Hij
signaleert overigens geen verschil tussen allochtone en autochtone
ondernemers. Ook het profiel - hoog opgeleid en HBO/academicus
verschilt niet, behalve dat allochtone ondernemers doorgaans een stuk
jonger zijn. "Durf, lef en drive lijken eerder bij allochtone
startende ondernemers aanwezig te zijn", aldus Moerland.
Van glossy tijdschrift tot dierenpension
In totaal waren er 53 inzendingen, van een glossy tijdschrift tot een
dierenpension. Criteria voor de uiteindelijke nominatie waren:
kwaliteit van het businessplan, ondernemerskwaliteiten en presentatie.
Uiteindelijk zijn vijf businessplannen genomineerd. De derde prijs is
gegaan naar de heren Yilgin en Sosrojoedo van YEPP, omdat ze met YEPP
marketing technisch een nieuwe impuls aan diversiteit geven.
Maurice Vink en Joris Mol van het onderwijsdetacheringsbureau
Teach-IN-Group BV kregen de tweede prijs voor hun Onderwijs Prestatie
Systeem, waarmee de kwaliteit van de inleenkracht kan worden gemeten
en kan worden nagegaan of gemaakte werkafspraken zijn waargemaakt.
TANS en de Rabobank werken sinds 1997 samen. Towards A New Start
(TANS) is een landelijk operererende organisatie die zich ten doel
heeft gesteld om studenten, afgestudeerden en werkenden met
verschillende culturele achtergronden, maar met name een Marokkaanse
achtergrond, met elkaar in contact te brengen. Ondersteunen van
startende ondernemers is nauw verweven met de ontstaansgeschiedenis
van de Rabobank. Als marktkleider in alle sectoren van het MKB heeft
de Rabobank inmiddels veel ervaring opgedaan met startende
ondernemingen.
Rabobank Nederland