Provincie Flevoland




Provincie hamert op bereikbaarheid Flevoland

Minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat stelt ruim 4,5 miljard euro beschikbaar voor de oplossing van de knelpunten op de weg tussen Almere en Schiphol. Dat blijkt uit de Nota Mobiliteit die recent is verschenen. De provincie Flevoland is blij met het beschikbaar komen van dit geld, maar betreurt het dat deze middelen pas na 2010 vrijkomen. Dat betekent dat de files naar Amsterdam de komende jaren blijven staan.

In de Nota Mobiliteit geeft de Minister van Verkeer en Waterstaat aan welke maatregelen zij de komende jaren wil nemen om Nederland leefbaar en bereikbaar te houden. Speerpunt van de minister is te zorgen voor betrouwbare reistijden van deur tot deur.

Naar aanleiding van de Nota Mobiliteit heeft de provincie een brief aan de minister gestuurd. In deze brief vraagt de provincie aandacht voor een aantal voor Flevoland belangrijke zaken. Zo pleit de provincie er voor haast te maken met de aanpak van de problemen op de A6 en de A1. De files nemen hier jaarlijks toe en zorgen voor steeds meer overlast. Op korte termijn zouden spitsstroken en een uitbreiding van de wisselstrook enige verlichting kunnen geven, maar uitbreiding van het wegen- en spoornet is noodzakelijk om in de toekomst de bereikbaarheid van Almere en Amsterdam te kunnen garanderen.

Daarbij wijst de provincie ook op het belang van een verbinding door het IJmeer en de doortrekking van de A6 naar de A9. Inmiddels is de minister gestart met een studie om de knelpunten op de weg tussen Schiphol en Almere op te lossen. In 2006 zal, mede in relatie tot de groei van Almere, een keuze worden gemaakt uit de twee varianten die nu onderzocht worden, te weten het verbreden van de bestaande snelwegen A6, A1, A9 (Gaasperdammerweg), de zogenaamde stroomvariant of de doortrekking van de A6 naar de A9 door het Gein.

In de Nota kondigt de minister aan dat zij vormen van beprijzen wil invoeren, om daarmee een directer verband te leggen met het gebruik van de infrastructuur. De provincie geeft in haar reactie aan dat beprijzingsmaatregelen die enkel een regulerend doel hebben niet acceptabel zijn. Volgens het provinciaal bestuur zijn regulerende heffingen (zoals rekeningrijden) niet acceptabel zolang er voor de Flevolandse pendelaar geen keuzemogelijkheden zijn. Vandaar dat in de brief gesteld is dat er nieuwe weginfrastructuur bij moet komen en de capaciteit op het spoor moet worden vergroot. Om nieuwe infrastructuur eerder mogelijk te maken, is ter financiering daarvan een tolsysteem bespreekbaar. Daarbij kan gedacht worden aan tolheffing op de A6-A9-verbinding of op de wegverbinding door het IJmeer.

In de brief aan de minister wijst de provincie op het belang van een goede bereikbaarheid van Flevoland voor de economische ontwikkeling van het gebied. Bedrijven vestigen zich graag in gebieden die goed bereikbaar zijn. Flevoland heeft op dit moment te weinig
werkgelegenheid voor de eigen bevolking, met als gevolg dat vele duizenden inwoners dagelijks heen en weer moeten reizen tussen Flevoland en de regio Amsterdam. Juist hierdoor ontstaan veel files. De provincie betreurt het dan ook dat de A23 (Alkmaar Lelystad Dronten Kampen) uit de rijksplannen is geschrapt. Inmiddels heeft de provincie Flevoland samen met de gemeenten zelf het initiatief genomen om de verbinding tussen Lelystad en Kampen te verbeteren. De provincie verwacht echter wel een bijdrage van het rijk.