Provincie hamert op bereikbaarheid Flevoland
Minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat stelt ruim 4,5 miljard
euro beschikbaar voor de oplossing van de knelpunten op de weg tussen
Almere en Schiphol. Dat blijkt uit de Nota Mobiliteit die recent is
verschenen. De provincie Flevoland is blij met het beschikbaar komen
van dit geld, maar betreurt het dat deze middelen pas na 2010
vrijkomen. Dat betekent dat de files naar Amsterdam de komende jaren
blijven staan.
In de Nota Mobiliteit geeft de Minister van Verkeer en Waterstaat aan
welke maatregelen zij de komende jaren wil nemen om Nederland leefbaar
en bereikbaar te houden. Speerpunt van de minister is te zorgen voor
betrouwbare reistijden van deur tot deur.
Naar aanleiding van de Nota Mobiliteit heeft de provincie een brief
aan de minister gestuurd. In deze brief vraagt de provincie aandacht
voor een aantal voor Flevoland belangrijke zaken. Zo pleit de
provincie er voor haast te maken met de aanpak van de problemen op de
A6 en de A1. De files nemen hier jaarlijks toe en zorgen voor steeds
meer overlast. Op korte termijn zouden spitsstroken en een uitbreiding
van de wisselstrook enige verlichting kunnen geven, maar uitbreiding
van het wegen- en spoornet is noodzakelijk om in de toekomst de
bereikbaarheid van Almere en Amsterdam te kunnen garanderen.
Daarbij wijst de provincie ook op het belang van een verbinding door
het IJmeer en de doortrekking van de A6 naar de A9. Inmiddels is de
minister gestart met een studie om de knelpunten op de weg tussen
Schiphol en Almere op te lossen. In 2006 zal, mede in relatie tot de
groei van Almere, een keuze worden gemaakt uit de twee varianten die
nu onderzocht worden, te weten het verbreden van de bestaande
snelwegen A6, A1, A9 (Gaasperdammerweg), de zogenaamde stroomvariant
of de doortrekking van de A6 naar de A9 door het Gein.
In de Nota kondigt de minister aan dat zij vormen van beprijzen wil
invoeren, om daarmee een directer verband te leggen met het gebruik
van de infrastructuur. De provincie geeft in haar reactie aan dat
beprijzingsmaatregelen die enkel een regulerend doel hebben niet
acceptabel zijn. Volgens het provinciaal bestuur zijn regulerende
heffingen (zoals rekeningrijden) niet acceptabel zolang er voor de
Flevolandse pendelaar geen keuzemogelijkheden zijn. Vandaar dat in de
brief gesteld is dat er nieuwe weginfrastructuur bij moet komen en de
capaciteit op het spoor moet worden vergroot. Om nieuwe infrastructuur
eerder mogelijk te maken, is ter financiering daarvan een tolsysteem
bespreekbaar. Daarbij kan gedacht worden aan tolheffing op de
A6-A9-verbinding of op de wegverbinding door het IJmeer.
In de brief aan de minister wijst de provincie op het belang van een
goede bereikbaarheid van Flevoland voor de economische ontwikkeling
van het gebied. Bedrijven vestigen zich graag in gebieden die goed
bereikbaar zijn. Flevoland heeft op dit moment te weinig
werkgelegenheid voor de eigen bevolking, met als gevolg dat vele
duizenden inwoners dagelijks heen en weer moeten reizen tussen
Flevoland en de regio Amsterdam. Juist hierdoor ontstaan veel files.
De provincie betreurt het dan ook dat de A23 (Alkmaar Lelystad Dronten
Kampen) uit de rijksplannen is geschrapt. Inmiddels heeft de provincie
Flevoland samen met de gemeenten zelf het initiatief genomen om de
verbinding tussen Lelystad en Kampen te verbeteren. De provincie
verwacht echter wel een bijdrage van het rijk.
Provincie Flevoland