Openbaar Ministerie



Persbericht Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie

17 januari 2004

Meer staandehoudingen in 2004
Minder snelheidsovertredingen op black-spots

In 2004 heeft de politie in vergelijking met 2003 minder mensen bekeurd voor een snelheidsovertreding. Het afgelopen jaar is dit aantal afgenomen met 5%. In 2004 zijn 7.3 miljoen verkeersboetes uitgeschreven voor een overschrijding van de maximumsnelheid. Een jaar eerder lag dit aantal op 7.7 miljoen. Dit ondanks een toename van het aantal gecontroleerde voertuigen door onder meer nieuwe trajectcontrolesystemen en de uitbreiding van het aantal snelheidscontroles op verkeersonveilige wegen (black-spots). Het lijkt er dan ook op dat bestuurders zich op deze gevaarlijke wegen beter houden aan de snelheidslimieten.

Het aantal staandehoudingen na een verkeersovertreding is opnieuw gestegen: van 1.4 miljoen (12.8%) in 2003 naar 1.6 miljoen (15.5%) in 2004. Deze stijging wordt mede veroorzaakt door de extra videovoertuigen die het afgelopen jaar op de weg waren. In totaal zijn in 2004 bijna 10,4 miljoen boetes uitgeschreven voor verkeersovertredingen die zijn opgenomen in de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (WAHV). Het gaat hier om uiteenlopende overtredingen, zoals overschrijding van de maximumsnelheid, rood licht, gordel en helm. Het aantal boetes voor onder meer het niet dragen van gordel en helm is toegenomen naar bijna
1.6 miljoen. Ruim 100.000 zaken hebben betrekking op handheld bellen. Daarnaast zijn meer dan 4.000 processen verbaal opgemaakt voor mensen met een radardetector in hun auto.

Voor het rijden onder invloed leverde de politie ruim 25.000 transacties bij het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) aan, ruim de helft meer dan in 2003 (bijna 12.500). Zeer zware alcoholovertreders en alcomobilisten die herhaaldelijk in de fout gaan, krijgen overigens geen transactie. Deze zaken worden door het OM aan de rechter voorgelegd. Behalve een fikse boete of een gevangenisstraf, kunnen deze mensen een ontzegging van de rijbevoegdheid opgelegd krijgen.

Meer dan de helft van de snelheidsovertreders (53%) wordt bekeurd voor te hard rijden binnen de bebouwde kom. Bijna een kwart (22%) van de boetes wordt uitgeschreven op provinciale wegen. De ongevalcijfers tonen aan dat deze wegen het meest gevaarlijk zijn. Door het voeren van een consequent verkeershandhavingsbeleid wil het Openbaar Ministerie en de politie het aantal verkeersslachtoffers terugbrengen, de doorstroming op de wegen bevorderen en invulling geven aan milieudoelstellingen zoals de vermindering van uitlaatgassen.

Kijk voor een cijfermatig overzicht van alle boetes in 2004 per politieregio op www.verkeershandhaving.nl.