Persbericht Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie
17 januari 2004
Meer staandehoudingen in 2004
Minder snelheidsovertredingen op black-spots
In 2004 heeft de politie in vergelijking met 2003 minder mensen
bekeurd voor een snelheidsovertreding. Het afgelopen jaar is dit
aantal afgenomen met 5%. In 2004 zijn 7.3 miljoen verkeersboetes
uitgeschreven voor een overschrijding van de maximumsnelheid. Een jaar
eerder lag dit aantal op 7.7 miljoen. Dit ondanks een toename van het
aantal gecontroleerde voertuigen door onder meer nieuwe
trajectcontrolesystemen en de uitbreiding van het aantal
snelheidscontroles op verkeersonveilige wegen (black-spots). Het lijkt
er dan ook op dat bestuurders zich op deze gevaarlijke wegen beter
houden aan de snelheidslimieten.
Het aantal staandehoudingen na een verkeersovertreding is opnieuw
gestegen: van 1.4 miljoen (12.8%) in 2003 naar 1.6 miljoen (15.5%) in
2004. Deze stijging wordt mede veroorzaakt door de extra
videovoertuigen die het afgelopen jaar op de weg waren. In totaal zijn
in 2004 bijna 10,4 miljoen boetes uitgeschreven voor
verkeersovertredingen die zijn opgenomen in de Wet
administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (WAHV). Het
gaat hier om uiteenlopende overtredingen, zoals overschrijding van de
maximumsnelheid, rood licht, gordel en helm. Het aantal boetes voor
onder meer het niet dragen van gordel en helm is toegenomen naar bijna
1.6 miljoen. Ruim 100.000 zaken hebben betrekking op handheld bellen.
Daarnaast zijn meer dan 4.000 processen verbaal opgemaakt voor mensen
met een radardetector in hun auto.
Voor het rijden onder invloed leverde de politie ruim 25.000
transacties bij het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) aan,
ruim de helft meer dan in 2003 (bijna 12.500). Zeer zware
alcoholovertreders en alcomobilisten die herhaaldelijk in de fout
gaan, krijgen overigens geen transactie. Deze zaken worden door het OM
aan de rechter voorgelegd. Behalve een fikse boete of een
gevangenisstraf, kunnen deze mensen een ontzegging van de
rijbevoegdheid opgelegd krijgen.
Meer dan de helft van de snelheidsovertreders (53%) wordt bekeurd voor
te hard rijden binnen de bebouwde kom. Bijna een kwart (22%) van de
boetes wordt uitgeschreven op provinciale wegen. De ongevalcijfers
tonen aan dat deze wegen het meest gevaarlijk zijn. Door het voeren
van een consequent verkeershandhavingsbeleid wil het Openbaar
Ministerie en de politie het aantal verkeersslachtoffers terugbrengen,
de doorstroming op de wegen bevorderen en invulling geven aan
milieudoelstellingen zoals de vermindering van uitlaatgassen.
Kijk voor een cijfermatig overzicht van alle boetes in 2004 per
politieregio op www.verkeershandhaving.nl.
Openbaar Ministerie