PERSBERICHT - 2005-01-17

Nog steeds aanzienlijke toename exclusieve maatwerkreizen naar Afrika

MilesTravel verwacht een 'formidabel jaar'

MilesTravel, de safari Afrika specialist, stevent opnieuw af op een formidabel jaar. "Het aantal boekingen dat we nu al binnen hebben voor dit boekingsseizoen laat opnieuw een stijging zien van meer dan vijftig procent".

"Met uitzondering van het 'moeilijke' jaar 2003, waarin nog altijd een groei van 15% werd gerealiseerd, laat ieder jaar een toename van meer dan 50% zien. Misschien een teken dat wij het als organisatie goed doen", zegt directeur Harco van Uden (foto). "Maar in ieder geval een teken dat Nederlanders graag wat meer geld uitgeven aan een bijzondere verre reis".

De Wereld Toerisme Organisatie, WTO, presenteert jaarlijks nieuwe cijfers over de verwachtingen van aantallen reizigers naar de verschillende bestemmingen wereldwijd. Na een licht teleurstellend jaar in 2003, vooral te danken aan de terreuraanslagen, SARS en de Irak oorlog, lijkt het reisvertrouwen opnieuw herwonnen. Vooral verre bestemmingen staan in de spotlights, zo bleek ook weer tijdens de Vakantiebeurs.

Nederlanders kiezen massaal voor het vliegtuig als vervoermiddel waarbij een belangrijk deel kiest voor verweg bestemmingen als Amerika, Mexico, Brazilië, China én vooral ook Zuid Afrika. In totaal praten we hier over een groep reizigers die zo'n ruime 10% uitmaakt van alle vliegreizigers, ofwel zo'n 120.000 reizigers.

Specialisten als MilesTravel lijken meer en meer ingeschakeld te worden boven het reguliere reisbureau. "Wat wij merken is dat onze klant wil praten met iemand die verstand van zaken heeft." "En dat verstand van zaken krijg je niet wanneer je zomaar een studiereisje doet naar een land", aldus Van Uden.

"Onze landenspecialisten hebben zonder uitzondering voor langere tijd en meerdere malen gereisd door het betreffende land waarvoor ze specialist zijn. Sommigen hebben er zelfs gewoond". "Pas dan zijn ze in staat om optimaal in te spelen op de wensen van onze klanten."

Op de vraag of internet een bedreiging vormt, reageert Harco van Uden met verbazing. "Een bedreiging. Nee, internet is een zegen voor onze organisatie. Het is een ideaal instrument om uitgebreide informatie te delen met klanten en daarnaast neemt het een belangrijk deel van de intensieve communicatie tussen klant en landenspecialist over", aldus de Miles directeur. "Het is echter niet zo dat we onze papieren brochures en nieuwsbrieven achterwege kunnen laten. Want klanten blijken nog steeds behoefte te hebben aan een naslagwerk dat inspireert en informeert", zo vult Harco van Uden aan.

Binnen het bestemmingenaanbod in Afrika speelt Zuid Afrika nog steeds de hoofdrol. Een belangrijke trend die echter wordt waargenomen is het feit dat steeds meer families in plaats van een koperen of zilveren bruiloftsfeest, kiezen voor een bijzondere safari. Ook is er een verhoogde belangstelling voor landen als Botswana en Tanzania bij reizigers die al eens in Zuid Afrika geweest zijn en nu dus het 'echte' Afrika lijken te willen ontdekken.