PERSBERICHT - 2005-01-17
Nog steeds aanzienlijke toename exclusieve maatwerkreizen naar Afrika
MilesTravel verwacht een 'formidabel jaar'
MilesTravel, de safari Afrika specialist, stevent opnieuw af op een
formidabel jaar. "Het aantal boekingen dat we nu al binnen hebben voor
dit boekingsseizoen laat opnieuw een stijging zien van meer dan
vijftig procent".
"Met uitzondering van
het 'moeilijke' jaar 2003, waarin nog altijd een groei van 15% werd
gerealiseerd, laat ieder jaar een toename van meer dan 50% zien.
Misschien een teken dat wij het als organisatie goed doen", zegt
directeur Harco van Uden (foto). "Maar in ieder geval een teken dat
Nederlanders graag wat meer geld uitgeven aan een bijzondere verre
reis".
De Wereld Toerisme Organisatie, WTO, presenteert jaarlijks nieuwe
cijfers over de verwachtingen van aantallen reizigers naar de
verschillende bestemmingen wereldwijd. Na een licht teleurstellend
jaar in 2003, vooral te danken aan de terreuraanslagen, SARS en de
Irak oorlog, lijkt het reisvertrouwen opnieuw herwonnen. Vooral verre
bestemmingen staan in de spotlights, zo bleek ook weer tijdens de
Vakantiebeurs.
Nederlanders kiezen massaal voor het vliegtuig als vervoermiddel
waarbij een belangrijk deel kiest voor verweg bestemmingen als
Amerika, Mexico, Brazilië, China én vooral ook Zuid Afrika. In totaal
praten we hier over een groep reizigers die zo'n ruime 10% uitmaakt
van alle vliegreizigers, ofwel zo'n 120.000 reizigers.
Specialisten als MilesTravel lijken meer en meer ingeschakeld te
worden boven het reguliere reisbureau. "Wat wij merken is dat onze
klant wil praten met iemand die verstand van zaken heeft." "En dat
verstand van zaken krijg je niet wanneer je zomaar een studiereisje
doet naar een land", aldus Van Uden.
"Onze landenspecialisten hebben zonder uitzondering voor langere tijd
en meerdere malen gereisd door het betreffende land waarvoor ze
specialist zijn. Sommigen hebben er zelfs gewoond". "Pas dan zijn ze
in staat om optimaal in te spelen op de wensen van onze klanten."
Op de vraag of internet een bedreiging vormt, reageert Harco van Uden
met verbazing. "Een bedreiging. Nee, internet is een zegen voor onze
organisatie. Het is een ideaal instrument om uitgebreide informatie te
delen met klanten en daarnaast neemt het een belangrijk deel van de
intensieve communicatie tussen klant en landenspecialist over", aldus
de Miles directeur. "Het is echter niet zo dat we onze papieren
brochures en nieuwsbrieven achterwege kunnen laten. Want klanten
blijken nog steeds behoefte te hebben aan een naslagwerk dat
inspireert en informeert", zo vult Harco van Uden aan.
Binnen het bestemmingenaanbod in Afrika speelt Zuid Afrika nog steeds
de hoofdrol. Een belangrijke trend die echter wordt waargenomen is het
feit dat steeds meer families in plaats van een koperen of zilveren
bruiloftsfeest, kiezen voor een bijzondere safari. Ook is er een
verhoogde belangstelling voor landen als Botswana en Tanzania bij
reizigers die al eens in Zuid Afrika geweest zijn en nu dus het
'echte' Afrika lijken te willen ontdekken.