Ingezonden persbericht


Persbericht

Nieuwegein, 17 januari 2005 -

Resultaten toiletreclame-bereiksonderzoek Intomart GfK boven verwachting

Intomart GfK heeft in oktober 2004 grootschalig onderzoek verricht naar de kwantitatieve en kwalitatieve gegevens van het toiletreclamenetwerk van media-exploitant Altermedia. Het onderzoek wijst onder andere uit dat het netwerk 28% bereik genereert binnen de leeftijdscategorie 16-34 jaar. In totaal hebben ruim 21.000 respondenten in de leeftijdscategorie 13-49 jaar aan dit online onderzoek deelgenomen. Intomart GfK heeft in opdracht van Altermedia het onderzoek uitgevoerd om in de toenemende behoefte aan onafhankelijke bereik- en effectgegevens van toiletreclame vanuit de adverteerders- en bureauwereld te voorzien.

We hadden zeker goede resultaten verwacht, maar dat ze zó goed zouden zijn is geheel boven onze verwachting! , aldus de directie van Altermedia. Het bereik van Altermedia binnen de doelgroep 13-49 jaar is 20% en met een gemiddelde contactfrequentie van 3.6 zijn er binnen deze groep ruim 6.1 miljoen contacten per campagneperiode. Naast de positieve bereikcijfers, onderverdeeld naar achtergrondvariabelen als leeftijd en geslacht, is uit het onderzoek onder andere naar voren gekomen dat een ruime meerderheid vindt dat toiletreclame leuk is om te zien en dat het geen afbreuk doet aan het merk. Bijna acht op de tien ondervraagden geven aan bereid te zijn meer informatie te verzamelen over een product of dienst waarmee zij geconfronteerd zijn via toiletreclame.

Altermedia heeft Intomart GfK opdracht gegeven onderzoek te doen naar het bereik, effect en waardering van haar toiletreclamenetwerk om met deze gegevens een vaste positie bij de mediabureaus te verkrijgen. Als methode van onderzoek is gekozen voor een benadering via internet vanwege de aanwezigheid van een groot internetpanel binnen Intomart GfK en de mogelijkheid om visuals van de te meten reclame-uitingen te kunnen tonen. Bij de selectie van de steekproef is gezorgd voor een gelijke verdeling van de variabelen geslacht, leeftijd en opleiding. Het veldwerk vond plaats in twee verschillende campagneperioden, enerzijds om de veldwerkperiode langer te maken zodat invloeden van buitenaf (weer, evenementen, actualiteit, etc.) zoveel mogelijk werden uitgesloten, anderzijds vanwege het feit dat een groter aantal reclame-uitingen kon worden getest op herinnering.

Altermedia is sinds 2002 actief op de landelijke mediamarkt en is gespecialiseerd in de exploitatie van out-of-home media. De media-exploitant is Nederlands grootste aanbieder in toiletreclame.

Voor meer informatie over Altermedia en/of het onderzoek van Intomart GfK kunt u contact opnemen via telefoonnummer 030 2342450 of op de website www.toiletreclame.nl kijken.

# # #