Onderwijsraad


P E R S B E R I C H T ( 2 ) KENMERK 20050012/754 DATUM 17 januari 2005

Onderwijsraad bepleit canon
ONDERWIJS BELANGRIJKE ROL IN
VORMING CULTURELE IDENTITEIT

Er moet een richtsnoer komen voor de elementen van onze cultuur en geschiedenis die van belang zijn om door te geven aan volgende generaties. De Onderwijsraad pleit voor een dergelijke `canon', om- dat hij van mening is dat onderwijs meer kan bijdragen aan de vor- ming van de culturele identiteit. Om respect en begrip voor anderen te kunnen opbrengen, is het van belang dat jongeren kennis hebben van de eigen culturele identiteit en het `verhaal van Nederland'. Dat stelt de Onderwijsraad in zijn advies De stand van educatief Neder- land dat vandaag verschijnt.

Naast het bijbrengen van historisch besef kan onderwijs tevens bijdragen in de vorming van jongeren tot burgers. Door te zorgen voor een moderne in- vulling van burgerschap maar ook door het overbrengen van waardevolle elementen van onze culturele identiteit aan jongeren, worden zij voorbereid op het functioneren in een veranderende multi-etnische samenleving. Een canon in het onderwijs moet daaraan een belangrijke bijdrage leveren.

Kennis overdragen en richtlijn bieden voor debat
De raad ziet de canon niet als statisch gegeven, maar vindt van belang dat er ruimte blijft voor vernieuwing en invloeden uit de maatschappij. Dit betekent dat het debat over wat we belangrijk vinden voortdurend zal moeten plaats- vinden, en dat de canon waar nodig van tijd tot tijd zal worden aangepast. De leerinhouden van de canon moeten worden uitgewerkt naar concrete onder- werpen die in verschillende vakken, van basis- tot hoger onderwijs, kunnen terugkomen. Taalonderwijs, geschiedenis, maatschappijleer en culturele en kunstzinnige vorming zijn voorbeelden van de vakken die zich daarvoor le- nen, maar ook techniek en geografie. Nu al zijn er in diverse deelgebieden initiatieven om te komen tot een canon, bijvoorbeeld in de letteren en ge- schiedenis. De Onderwijsraad ziet vooral meerwaarde in de verbinding die gelegd kan worden tussen deze initiatieven, zodat er een canon komt die niet slechts voor een deelgebied maar voor het hele onderwijs van toepassing is.

Canon ook in examens
De Onderwijsraad deelt de canon in op drie niveaus. Het eerste niveau van de canon is een verplicht deel en bestaat uit onderwerpen die terugkomen in onderwijsprogramma's: de kerndoelen en examenprogrammering. Het tweede niveau betreft het deel van de canon dat aanvullend is op deze kerndoelen: thema's die belangrijk zijn maar niet tot de primaire leerinhoud hoeven te behoren. Leraren en docenten kunnen dit deel van de canon gebruiken als referentiekader of als aanvulling op hun programma. Tot slot omvat het der- de niveau dat deel van de canon dat eveneens van nationaal belang wordt geacht, maar (nog) niet thuishoort in het onderwijs. De verantwoordelijkheid van de minister ligt volgens de Onderwijsraad met name in het bepalen van dat deel van de canon dat moet terugkeren in kerndoelen en examens.

KENMERK

Pagina 2