Nieuwe Mitsubishi Lancer WRC05 start in Rallye Monte-Carlo
(17-1-2005)
Mitsubishi Motors heeft voor de eerste rally van het jaar, de Rallye
Monte-Carlo, twee nieuwe World Rally Cars (WRC) ingeschreven: Lancers
WRC05. Het team van Mitsubishi Motors Motor Sports (MMSP) bestaat dit
seizoen uit de Fin Harri Rovanperä, de Fransman Gilles Panizzi en de
Italiaan Gigi Galli. De Rallye Monte-Carlo wordt dit jaar gehouden van
20 tot en met 23 januari.
De regelgeving van het FIA World Rally Championship is voor 2005 op
verschillende terreinen veranderd. Het MMSP-team heeft deze
gelegenheid benut om de Lancer WRC verder te verbeteren. Zo mocht de
auto 30 mm breder worden, van 1770 mm naar 1800 mm, en is deze regel
meteen gebruikt voor nieuwe, subtiele visuele veranderingen aan
voorkant, achterkant en bumpers terwijl tegelijkertijd de stabiliteit
verbeterde. Bovendien is de totale ophanging onder de loep genomen en
waar mogelijk geoptimaliseerd. De motor van de WRC05 heeft een
krachtkuur ondergaan, waardoor er een stuk dichter op de limiet
gefine-tuned kan worden. Een andere belangrijke verandering is het
feit dat de Lancer WRC05 voor het eerst op Pirelli-banden zal rijden.
Doorontwikkelen
Een hele berg werk is al verzet, maar ook tijdens het rallyseizoen
wordt er gewoon doorontwikkeld. "Ons doel is om het ontwikkelingswerk
aan de Lancer WRC05 binnen de eerste zes maanden van het seizoen af te
ronden. Daarna kunnen we ons helemaal gaan richten op resultaten,
podiumplaatsen en onze aspiraties voor het kampioenschap van 2006",
vertelt Mario Fornaris, Managing and Technical Director van MMSP.
MMSP
De Mitsubishi Motors Motor Sports-organisatie is verantwoordelijk voor
de autosport-activiteiten van Mitsubishi. Zo draagt MMSP zorg voor de
ontwikkeling, het design en alle andere lopende zaken rond het World
Rally Championship, de Dakar Rally en de World Cup voor Cross-Country
Rally's. President en hoofd motorsport bij MMSP is Isao Torii.
Fornaris leidt het World Rally Team MMSP LTtd, dat is gevestigd in het
Britse Rugby. Deze afdeling is verantwoordelijk voor het design, de
techniek en de ontwikkeling van het World Rally Championship-programma
van Mitsubishi. Fornaris geeft hierbij leiding aan een internationaal
team van experts, afkomstig uit alle takken van motorsport, zelfs uit
de Formule 1. In de afgelopen twee jaar groeide de afdeling van 87 tot
110 werknemers.
Rijders
De twee Mitsubishi Lancers WRC05 zullen alle 16 rondes van het FIA
World Rally Championship aan de start verschijnen. De twee stoeltjes
worden verdeeld over drie toprijders. De 38-jarige Fin Harri
Rovanperä zal de hele rit uitzitten. Door zijn ruim 15-jarige
rally-ervaring beschikt hij over waardevolle kennis, in het bijzonder
waar het gravel betreft, het onderdeel dat het MMSP-team in het
2004-seizoen gemist heeft. "Het kampioenschap wordt meer en meer
gedomineerd door gravelrally's. Daarom hebben we een rijder nodig die
al deze evenementen kent", zegt Isoa Torii. "Harri Rovanperä is een
goede rijder op losse ondergrond, zeker bij de hoge-snelheidsproeven."
De tweede Mitsubishi Lancer WRC05 wordt deels bestuurd door de
Fransman Giles Panizzi, die ook nauw betrokken is bij het test- en
ontwikkelingswerk en deels door de Italiaan Gigi Galli. Overigens
sluit Torii niet uit dat op sommige Europese rally-evenementen een
derde auto aan de start verschijnt.
Ruim 40 jaar motorsportgeschiedenis
Het eerste optreden van een Mitsubishi in de internationale autosport
dateert al van ruim 40 jaar geleden toen de Mitsubishi Motors
Corporation (MMC) in 1962 aan de start van de Macau Grand Prix
verscheen met een Mitsubishi 500. Sinds die tijd richt Mitsubishi haar
autosportactiviteiten op rally- en cross-country-competities. De
eerste internationale rally waaraan Mitsubishi deelnam, met een Colt
1100 Fastback, was de Australische Southern Cross Rally van 1967. De
eerste internationale overwinning dateert van 1972, toen rijder Andrew
Conan in een Galant de Southern Cross Rally op zijn naam schreef.
Vier rijderstitels
In die ruim vier decennia heeft Mitsubishi vier coureurstitels
gewonnen met Tommi Makinen (1996-1999) en een Fabriekstitel in het FIA
WRC van 1998. In totaal schreven de Mitsubishi-rijders 34 world
rally's op hun naam tussen 1974 en 2002, waardoor het merk op een
zesde plaats staat van de twintig fabrikanten die deelnamen sinds
1973, het jaar waarin de resultaten voor het eerst vastgelegd werden.
In de World Group N Production Car-categorie is Mitsubishi's staat van
dienst ongeëvenaard: zeven opeenvolgende titels tussen 1995 en 2000
met de Lancer Evolution. In 2004 reden de Mitsubishi Lancers Evolution
zes van de zeven rondes van het FIA WRC als eerste over de streep.
AutoRai