AutoRai

Nieuwe Mitsubishi Lancer WRC05 start in Rallye Monte-Carlo

(17-1-2005)
Mitsubishi Motors heeft voor de eerste rally van het jaar, de Rallye Monte-Carlo, twee nieuwe World Rally Cars (WRC) ingeschreven: Lancers WRC05. Het team van Mitsubishi Motors Motor Sports (MMSP) bestaat dit seizoen uit de Fin Harri Rovanperä, de Fransman Gilles Panizzi en de Italiaan Gigi Galli. De Rallye Monte-Carlo wordt dit jaar gehouden van 20 tot en met 23 januari.

De regelgeving van het FIA World Rally Championship is voor 2005 op verschillende terreinen veranderd. Het MMSP-team heeft deze gelegenheid benut om de Lancer WRC verder te verbeteren. Zo mocht de auto 30 mm breder worden, van 1770 mm naar 1800 mm, en is deze regel meteen gebruikt voor nieuwe, subtiele visuele veranderingen aan voorkant, achterkant en bumpers terwijl tegelijkertijd de stabiliteit verbeterde. Bovendien is de totale ophanging onder de loep genomen en waar mogelijk geoptimaliseerd. De motor van de WRC05 heeft een krachtkuur ondergaan, waardoor er een stuk dichter op de limiet gefine-tuned kan worden. Een andere belangrijke verandering is het feit dat de Lancer WRC05 voor het eerst op Pirelli-banden zal rijden.

Doorontwikkelen
Een hele berg werk is al verzet, maar ook tijdens het rallyseizoen wordt er gewoon doorontwikkeld. "Ons doel is om het ontwikkelingswerk aan de Lancer WRC05 binnen de eerste zes maanden van het seizoen af te ronden. Daarna kunnen we ons helemaal gaan richten op resultaten, podiumplaatsen en onze aspiraties voor het kampioenschap van 2006", vertelt Mario Fornaris, Managing and Technical Director van MMSP.

MMSP
De Mitsubishi Motors Motor Sports-organisatie is verantwoordelijk voor de autosport-activiteiten van Mitsubishi. Zo draagt MMSP zorg voor de ontwikkeling, het design en alle andere lopende zaken rond het World Rally Championship, de Dakar Rally en de World Cup voor Cross-Country Rally's. President en hoofd motorsport bij MMSP is Isao Torii. Fornaris leidt het World Rally Team MMSP LTtd, dat is gevestigd in het Britse Rugby. Deze afdeling is verantwoordelijk voor het design, de techniek en de ontwikkeling van het World Rally Championship-programma van Mitsubishi. Fornaris geeft hierbij leiding aan een internationaal team van experts, afkomstig uit alle takken van motorsport, zelfs uit de Formule 1. In de afgelopen twee jaar groeide de afdeling van 87 tot 110 werknemers.

Rijders
De twee Mitsubishi Lancers WRC05 zullen alle 16 rondes van het FIA World Rally Championship aan de start verschijnen. De twee stoeltjes worden verdeeld over drie toprijders. De 38-jarige Fin Harri Rovanperä zal de hele rit uitzitten. Door zijn ruim 15-jarige rally-ervaring beschikt hij over waardevolle kennis, in het bijzonder waar het gravel betreft, het onderdeel dat het MMSP-team in het 2004-seizoen gemist heeft. "Het kampioenschap wordt meer en meer gedomineerd door gravelrally's. Daarom hebben we een rijder nodig die al deze evenementen kent", zegt Isoa Torii. "Harri Rovanperä is een goede rijder op losse ondergrond, zeker bij de hoge-snelheidsproeven."

De tweede Mitsubishi Lancer WRC05 wordt deels bestuurd door de Fransman Giles Panizzi, die ook nauw betrokken is bij het test- en ontwikkelingswerk en deels door de Italiaan Gigi Galli. Overigens sluit Torii niet uit dat op sommige Europese rally-evenementen een derde auto aan de start verschijnt.

Ruim 40 jaar motorsportgeschiedenis
Het eerste optreden van een Mitsubishi in de internationale autosport dateert al van ruim 40 jaar geleden toen de Mitsubishi Motors Corporation (MMC) in 1962 aan de start van de Macau Grand Prix verscheen met een Mitsubishi 500. Sinds die tijd richt Mitsubishi haar autosportactiviteiten op rally- en cross-country-competities. De eerste internationale rally waaraan Mitsubishi deelnam, met een Colt 1100 Fastback, was de Australische Southern Cross Rally van 1967. De eerste internationale overwinning dateert van 1972, toen rijder Andrew Conan in een Galant de Southern Cross Rally op zijn naam schreef.

Vier rijderstitels
In die ruim vier decennia heeft Mitsubishi vier coureurstitels gewonnen met Tommi Makinen (1996-1999) en een Fabriekstitel in het FIA WRC van 1998. In totaal schreven de Mitsubishi-rijders 34 world rally's op hun naam tussen 1974 en 2002, waardoor het merk op een zesde plaats staat van de twintig fabrikanten die deelnamen sinds 1973, het jaar waarin de resultaten voor het eerst vastgelegd werden. In de World Group N Production Car-categorie is Mitsubishi's staat van dienst ongeëvenaard: zeven opeenvolgende titels tussen 1995 en 2000 met de Lancer Evolution. In 2004 reden de Mitsubishi Lancers Evolution zes van de zeven rondes van het FIA WRC als eerste over de streep.