NISB
FLASH! postbus 51: dagelijks bewegen voor iedereen
Kies zelf in elke levensfase een ander beweegpatroon
Vanaf 17 januari wordt via Postbus 51 campagne gevoerd op radio en tv
om het Nederlandse publiek op te roepen een half uur per dag flink te
bewegenminimaal vijf dagen per week.
Het gaat daarbij om zodanig intensief bewegen dat dit invloed heeft op
de hartslag, en dat dit minimaal vijf minuten achtereen duurt. Maar de
gezondheidseffecten worden pas bereikt als iemand werkelijk vijf dagen
per week gedurende 30 minuten beweegt.
De frequentie kan pas worden bereikt, als de Nederlanders bewegen
(meer) deel uit laten maken van de dagelijkse praktijk. Vaak zijn het
gewoontes, of kleine drempels waardoor de keuze om meer te gaan
bewegen niet wordt gemaakt. De spot toont een aantal herkenbare
situaties. Een vader, van plan om de auto uit de garage te gaan halen,
laat zich overhalen door zijn dochter om haar met de fiets naar school
te brengen. Een vissende 55-plusser lacht als een boer met kiespijn
als hij wordt toegesproken door een groepje actief wandelende dames.
Voor het schoolplein van een vmbo school tenslotte, staan alle
scooters van de leerlingen geparkeerd en de sterren arriveren per
limousine. De scholieren komen echter enthousiast in beweging als het
life concert van tophit 1 rappers Lange Frans en Baas B eenmaal
losbarst....
Bewegen met plezier staat voorop in de FLASH!-campagne. Hans van
Helden, campagneleider: Om vijf dagen in de week te blijven bewegen en
ook nog een half uur per dag, moet iedereen wel iets kiezen wat bij
hem of haar past. Het plezier is essentieel. Alleen of met anderen, in
huis of lekker buiten, dan zijn allemaal persoonlijke keuzes. Dit is
ook sterk afhankelijk van de levensfase waarin iemand zit.
Dit is de tweede keer dat de overheid aandacht besteed aan FLASH!
via Postbus 51. In 2004 sloot de Postbus 51 campagne aan bij de
actualiteit van de grote sportevenementen (EK Voetbal en Olympische
Spelen) met de boodschap: Men hoeft geen topsport te bedrijven voor
een gezond leven. In deze periode steeg de bekendheid van FLASH! en
het besef van het belang van bewegen onder Nederlanders boven
verwachting.
Hoewel de meeste Nederlanders denken dat ze voldoende bewegen zijn de
cijfers schrikbarend: bijna zestig procent van de Nederlanders beweegt
onvoldoende. Bewegen is nauwelijks meer een onderdeel van het
dagelijks leefpatroon. Steeds meer werk gebeurt met een druk op de
knop en van achter het toetsenbord. Overgewicht neemt daardoor de
laatste jaren verontrustend toe en dreigt een even grote vijand te
worden voor de volksgezondheid als roken nu is. De hoofdoorzaak van
overgewicht is het uit balans zijn van de energiebalans; men eet te
veel en beweegt te weinig.
De publiekscampagne FLASH! wil Nederlanders bewust maken van de
wenselijkheid van een gezonde leefstijl met voldoende lichaamsbeweging
en is erop gericht bewegen bevorderen. De campagne wordt gecoördineerd
door het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB).
Het komende jaar volgen meer activiteiten om Nederland aan het
bewegen te krijgen, waaronder een beweegexpositie die door het hele
land reist, een beweegtour langs bedrijven en vmbo-scholen, een
beweegweek voor 55-plussers op 40 locaties in Nederland, lespakketten
en de FLASH!-bus waarin iedereen getest kan worden op zijn
gezondheid.
---