PERSBERICHT - 2005-01-14

Zuid-Afrika blijft in trek bij Nederlanders

Zuid-Afrika blijft nog steeds een aantrekkelijke vakantiebestemming voor Nederlanders. Waar andere landen de afgelopen jaren met dalende cijfers te maken hebben gehad, heeft Zuid-Afrika het aantal toeristen de afgelopen jaren fors zien toenemen. Ook de cijfers over 2004 geven voor Zuid-Afrika een gunstiger beeld dan veel andere bestemmingen.

Over het jaar genomen blijft het aantal Nederlandse toeristen dat een reis boekt naar Zuid-Afrika stabiel. De Nederlandse touroperators meldden bij de zomerboekingen van 2004 zelfs een stijging van ruim 5% ten opzicht van 2003.

Moeketsi Mosola (foto), in november 2004 aangesteld als de nieuwe CEO van South African Tourism: "De groei van de afgelopen jaren heeft het mogelijk gemaakt nu te consolideren en ons te concentreren op de wensen van de internationale reizigers en onze handelspartners. We bewijzen keer op keer dat het goed zakendoen is in en met Zuid-Afrika. Ook voor onze handelspartners is het profijtelijk Zuid-Afrika te verkopen."

Toerisme is van groot belang voor Zuid-Afrika. De toeristische industrie is één van de belangrijkste groeisectoren in Zuid-Afrika. Daarnaast levert de sector een belangrijke bijdrage aan het nationale inkomen en creëert het toerisme veel nieuwe banen. Cijfers tonen aan dat bijvoorbeeld elke acht toeristen die hun vakantie in Zuid-Afrika doorbrengen zó veel bijdragen aan de lokale economie dat daarmee gemiddeld één persoon een heel jaar binnen de toeristenindustrie aan het werk kan.

Vanwege het belang van toerisme voor de economie neemt South African Tourism de positionering van het land als merk zeer serieus. Het afgelopen jaar werd de nieuwe 'brand' gelanceerd: South Africa - It's possible, een verwijzing naar het gegeven dat in Zuid-Afrika niets onmogelijk is. Van het totale budget van South African Tourism (300 miljoen Rand) gaat 80% naar internationale marketing.

Grenzeloos Genieten in Zuid-Afrika
Vanaf maandag 17 januari staat het televisieprogramma 'Grenzeloos Genieten' op RTL5 vier afleveringen lang in het teken van Zuid-Afrika. Presentatoren Maud Hawinkels en Horace Cohen gaan op zoek naar alle genoegens die Zuid-Afrika te bieden heeft.

In totaal zullen vier uitzendingen van een half uur aan Zuid-Afrika worden gewijd. Twee afleveringen zijn puur op wijn gericht, de andere twee hebben een toeristische inslag. Zo behoren een helikoptervlucht van Paarl naar Constantia, een bezoek aan Klein Constantia en een traditionele 'braai' tot de opgenomen items. Ook geeft wijnexpert Hubrecht Duijker zijn mening over een aantal Zuid-Afrikaanse wijnen.

Toerisme is van groot belang voor Zuid-Afrika. De toeristische industrie is één van de belangrijkste groeisectoren in Zuid-Afrika. Daarnaast levert de sector een belangrijke bijdrage aan het nationale inkomen en creëert het toerisme veel nieuwe banen. Cijfers tonen aan dat bijvoorbeeld elke acht toeristen die hun vakantie in Zuid-Afrika doorbrengen zó veel bijdragen aan de lokale economie dat daarmee gemiddeld één persoon een heel jaar binnen de toeristenindustrie aan het werk kan.

Neliswa Nkani, General Manager van South African Tourism in Amsterdam: "We hebben graag aan het programma meegewerkt. Het laat de unieke ervaringen zien die ons land biedt op het gebied van cultuur en natuur. Zuid-Afrika is bij uitstek een land dat alle zintuigen prikkelt. Daarom past het concept van het programma zo goed bij ons. 'Zuid-Afrika' is immers een synoniem voor'genieten'."

'Grenzeloos Genieten' is een televisieprogramma van RTL5 over reizen en de geneugten van het leven. Na eerdere afleveringen over Spanje en Schotland, wordt nu Zuid-Afrika belicht.

NOOT VOOR DE REDACTIES (