PERSBERICHT - 2005-01-14
Zuid-Afrika blijft in trek bij Nederlanders
Zuid-Afrika blijft nog steeds een aantrekkelijke vakantiebestemming
voor Nederlanders. Waar andere landen de afgelopen jaren met dalende
cijfers te maken hebben gehad, heeft Zuid-Afrika het aantal toeristen
de afgelopen jaren fors zien toenemen. Ook de cijfers over 2004 geven
voor Zuid-Afrika een gunstiger beeld dan veel andere bestemmingen.
Over het jaar genomen blijft het aantal
Nederlandse toeristen dat een reis boekt naar Zuid-Afrika stabiel. De
Nederlandse touroperators meldden bij de zomerboekingen van 2004 zelfs
een stijging van ruim 5% ten opzicht van 2003.
Moeketsi Mosola (foto), in november 2004 aangesteld als de nieuwe CEO
van South African Tourism: "De groei van de afgelopen jaren heeft het
mogelijk gemaakt nu te consolideren en ons te concentreren op de
wensen van de internationale reizigers en onze handelspartners. We
bewijzen keer op keer dat het goed zakendoen is in en met Zuid-Afrika.
Ook voor onze handelspartners is het profijtelijk Zuid-Afrika te
verkopen."
Toerisme is van groot belang voor Zuid-Afrika. De toeristische
industrie is één van de belangrijkste groeisectoren in Zuid-Afrika.
Daarnaast levert de sector een belangrijke bijdrage aan het nationale
inkomen en creëert het toerisme veel nieuwe banen. Cijfers tonen aan
dat bijvoorbeeld elke acht toeristen die hun vakantie in Zuid-Afrika
doorbrengen zó veel bijdragen aan de lokale economie dat daarmee
gemiddeld één persoon een heel jaar binnen de toeristenindustrie aan
het werk kan.
Vanwege het belang van toerisme voor de economie neemt South African
Tourism de positionering van het land als merk zeer serieus. Het
afgelopen jaar werd de nieuwe 'brand' gelanceerd: South Africa - It's
possible, een verwijzing naar het gegeven dat in Zuid-Afrika niets
onmogelijk is. Van het totale budget van South African Tourism (300
miljoen Rand) gaat 80% naar internationale marketing.
Grenzeloos Genieten in Zuid-Afrika
Vanaf maandag 17 januari staat het televisieprogramma 'Grenzeloos
Genieten' op RTL5 vier afleveringen lang in het teken van Zuid-Afrika.
Presentatoren Maud Hawinkels en Horace Cohen gaan op zoek naar alle
genoegens die Zuid-Afrika te bieden heeft.
In totaal zullen vier uitzendingen van een half uur aan Zuid-Afrika
worden gewijd. Twee afleveringen zijn puur op wijn gericht, de andere
twee hebben een toeristische inslag. Zo behoren een helikoptervlucht
van Paarl naar Constantia, een bezoek aan Klein Constantia en een
traditionele 'braai' tot de opgenomen items. Ook geeft wijnexpert
Hubrecht Duijker zijn mening over een aantal Zuid-Afrikaanse wijnen.
Toerisme is van groot belang voor Zuid-Afrika. De toeristische
industrie is één van de belangrijkste groeisectoren in Zuid-Afrika.
Daarnaast levert de sector een belangrijke bijdrage aan het nationale
inkomen en creëert het toerisme veel nieuwe banen. Cijfers tonen aan
dat bijvoorbeeld elke acht toeristen die hun vakantie in Zuid-Afrika
doorbrengen zó veel bijdragen aan de lokale economie dat daarmee
gemiddeld één persoon een heel jaar binnen de toeristenindustrie aan
het werk kan.
Neliswa Nkani, General Manager van South African Tourism in Amsterdam:
"We hebben graag aan het programma meegewerkt. Het laat de unieke
ervaringen zien die ons land biedt op het gebied van cultuur en
natuur. Zuid-Afrika is bij uitstek een land dat alle zintuigen
prikkelt. Daarom past het concept van het programma zo goed bij ons.
'Zuid-Afrika' is immers een synoniem voor'genieten'."
'Grenzeloos Genieten' is een televisieprogramma van RTL5 over reizen
en de geneugten van het leven. Na eerdere afleveringen over Spanje en
Schotland, wordt nu Zuid-Afrika belicht.
NOOT VOOR DE REDACTIES (