PERSBERICHT - 2005-01-16
Veel belanstelling op Vakantiebeurs voor Afrika, 'Down under' en
Midden-Oosten
Vakantiebestedingen dit jaar fors hoger
De vakantiebestedingen zullen in 2005 aanzienlijk hoger uitkomen dan
vorig jaar. Dat blijkt uit een representatief onderzoek onder
bezoekers van de Vakantiebeurs. Uit dit onderzoek blijkt dat dit jaar
gemiddeld 2637 per persoon aan vakanties zal worden besteed. Dat is
een forse stijging ten opzichte van vorig jaar, toen dit bedrag
uitkwam op 2315. Andere opvallende conclusie is de sterk toegenomen
populariteit van Afrika, dat enorm in de lift zit, en van
Australië/Nieuw-Zeeland en het Midden-Oosten.
De oriëntatie op verre bestemmingen van de Vakantiebeursbezoeker nam
toe (van 40% naar 50%) ten koste van landen in Europa (van 60% naar
40%), met Griekenland als positieve uitzondering. Verder mag worden
verwacht dat de door de zeebeving getroffen landen in Azië nauwelijks
te lijden zullen hebben van een terugval in het aantal toeristen.
Hoger opgeleid
De Vakantiebeurs werd gehouden van woensdag 12 tot en met zondag 16
januari in de Jaarbeurs in Utrecht. In vergelijking met een jaar
geleden waren de bezoekers gemiddeld hoger opgeleid (ruim 46% HBO,
universiteit) en was het aantal tweeverdieners zonder kinderen sterk
vertegenwoordigd. De beurs kreeg een prachtige 7,7 als rapportcijfer
(vorig jaar 7,6). Dit is mede te danken aan de nieuwe, overzichtelijke
en nog logischer indeling van de beurs, hetgeen door 87% van de
bezoekers als (zeer) positief werd beoordeeld.
Vertrouwen
Belangrijkste motief voor het kiezen van een vakantiebestemming blijkt
de aanwezigheid van cultuur en natuur en niet zozeer zon, zee en
strand. Uit de antwoorden op de vraag in welk land in Europa de
langste vakantie zal worden doorgebracht blijkt de enorme populariteit
van Griekenland (17% t.o.v. 6,5% vorig jaar). Klassieke Europese
vakantielanden zoals Frankrijk, Spanje en Duitsland kregen minder
aandacht dan voorheen.
Noord-Amerika
Buiten Europa zijn de twee stijgers Afrika (van 15 naar 21%) en
Australië en Nieuw-Zeeland (van 14% naar 18%). Opvallende nieuwkomer
is het Midden-Oosten (van 5% naar 9%). Het Verre Oosten blijft
ongeveer gelijk (van 16 naar 14%). Noord-Amerika lijkt ondanks de lage
dollar niet aan populariteit te winnen.
Inwinnen informatie
Belangrijkste reden voor een bezoek aan de Vakantiebeurs is het
inwinnen van informatie, blijkt uit het onderzoek. Over het aanbod op
de Vakantiebeurs was 86% van de bezoekers (zeer) tevreden. Ook de
sfeer op de beurs werd als (zeer) goed beoordeeld (96%). De
Vakantiebeursbezoekers stellen ook steeds meer vertrouwen in de
touroperators, aangezien een stijgend aantal van hen (van 35% naar
38%) zaken als verblijf en vervoer door de touroperator laat
organiseren. Ook de site www.vakantiebeurs.nl doet het goed. Een groot
aantal bezoekers (64%) is hiermee bekend en de meesten (52%) hebben de
site ook daadwerkelijk bezocht.
Het bezoekersaantal kwam uit op 137.789, aanzienlijk minder dan de
170.000 van vorig jaar. Ruim driekwart (78%) van de ondervraagde
bezoekers zegt terug te komen naar de volgende editie van de
Vakantiebeurs, die wordt gehouden van 10 tot en met 15 januari 2006.
Noot voor de redactie (