Gemeente Amsterdam

Pril herstel voor Amsterdamse economie in 2004
14 januari 2005 - Janet van der Meulen

In 2004 vertoonde de regionale Amsterdamse economie een pril herstel en presteerde iets beter dan de nationale economie. Over het geheel bezien bleef Nederland en dus ook Amsterdam achter bij het wereldwijde conjuncturele herstel. Dit blijkt uit het Jaarverslag 2004 van Economische Zaken Amsterdam waarvan het college van B&W kennis heeft genomen.

Wethouder Huffnagel: "Om de economische positie van Amsterdam te verstevigen zijn we begonnen om de stad beter op de internationale kaart te zetten. Er is in 2004 dan ook veel werk gemaakt van city marketing. Alle inspanningen op dat gebied zijn gebundeld in de Stichting Amsterdam Partners en we hebben de campagne 'I amsterdam' gelanceerd. Het bedrijfsleven, de regiogemeenten en maatschappelijke organisaties hebben enthousiast op de campagne ingehaakt."

Andere belangrijke ontwikkelingen in 2004:

Dienstverlening aan ondernemers
In 2004 is de nieuwe website www.ez.amsterdam.nl in gebruik genomen. Hiernaast is een digitaal ondernemersloket ontwikkeld, waarin voor ondernemers relevante gemeentelijke informatie en producten virtueel worden ontsloten. (via www.loket.amsterdam.nl). De Servicedesk Bedrijven Amsterdam van EZ werd door 1700 ondernemers geraadpleegd.

Toerisme
De onzekere internationale situatie stond een echt herstel van toerisme en horeca nog in de weg. Voor 2004 blijft het aantal overnachtingen in Amsterdamse hotels naar verwachting gelijk aan 2003 (circa 7,6 miljoen). Zowel het Rijksmuseum als het Stedelijk Museum wisten, mede door een grote vanuit Economische Zaken Amsterdam (EZ) gesteunde promotiecampagne, hun bezoekersaantal tijdens de verbouwing redelijk op peil te houden. De Hermitage Amsterdam bleek al in zijn huidige bescheiden opzet een toeristische trekker te zijn. De eerste tentoonstelling, `Grieks Goud', overtrof met 175.000 bezoekers al de jaarprognose, die was gesteld op 40.000.

Buitenlandse investeringen
Na bemiddeling van EZ vestigden zich 60 nieuwe buitenlandse bedrijven met circa 700 arbeidsplaatsen. De meeste nieuwe bedrijven waren afkomstig uit de Verenigde Staten en de OostAziatische regio.

Kenniseconomie
Verschillende acties zijn in gang gezet om Amsterdams toonaangevende positie als kenniscentrum te versterken. Sinds 2004 bevordert de Amsterdamse Innovatiemotor samenwerking, innovatie en werkgelegenheid in ICT/nieuwe media en de life sciences. Om meer kennisintensieve bedrijvigheid aan te trekken, werd op basis van een convenant tussen gemeente, UvA en AMC een acquisitiebureau in het leven geroepen voor het sciencepark in de Watergraafsmeer en AMC Medical Business Park.

HERMEZ en RUIMBaan voor Werk
In 2004 zijn 46 projectaanvragen voor het economisch beleidsprogramma HERMEZ gehonoreerd, met een totale waarde van 12,4 miljoen euro. Via het beleidsprogramma RUIMBaan voor Werk (een samenwerking tussen de portefeuilles EZ en Werk en Inkomen) zijn 24 projecten gestart die de kloof tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt moeten verkleinen en de werkgelegenheid in vooral het lagere segment stimuleren.

Startende ondernemers
Na ondersteuning via de vier Amsterdamse ondernemershuizen gingen 122 nieuwe bedrijven van start. Het startersfonds, een samenwerking tussen EZ, GKA en Rabobank, ontving sinds april 21 aanvragen voor kleine kredieten, waarvan er 9 konden worden gehonoreerd.

Kleinschalige bedrijfsruimte
In 2004 is circa 20.000 m² kleinschalige bedrijfsruimte opgeleverd. Gezien de doelstelling van 40.000 m² voor de periode 2002-2006 is dit een goede score. EZ stimuleert en ondersteunt stadsdelen en andere partijen om meer projecten op dit gebied te realiseren.

Europa
De nota `Europa: nieuwe aandacht, nieuwe kansen' werd vastgesteld. Doel is om Amsterdam optimaal gebruik te laten maken van Europese fondsen, zeker nu rijksinkomsten teruglopen. Bovendien moet de Europese regelgeving op de juiste manier worden toegepast op gebieden als overheidssteun, mededinging en subsidies.

Pb-005

© Gemeente Amsterdam