Pril herstel voor Amsterdamse economie in 2004
14 januari 2005 - Janet van der Meulen
In 2004 vertoonde de regionale Amsterdamse economie een pril herstel
en presteerde iets beter dan de nationale economie. Over het geheel
bezien bleef Nederland en dus ook Amsterdam achter bij het wereldwijde
conjuncturele herstel. Dit blijkt uit het Jaarverslag 2004 van
Economische Zaken Amsterdam waarvan het college van B&W kennis heeft
genomen.
Wethouder Huffnagel: "Om de economische positie van Amsterdam te
verstevigen zijn we begonnen om de stad beter op de internationale
kaart te zetten. Er is in 2004 dan ook veel werk gemaakt van city
marketing. Alle inspanningen op dat gebied zijn gebundeld in de
Stichting Amsterdam Partners en we hebben de campagne 'I amsterdam'
gelanceerd. Het bedrijfsleven, de regiogemeenten en maatschappelijke
organisaties hebben enthousiast op de campagne ingehaakt."
Andere belangrijke ontwikkelingen in 2004:
Dienstverlening aan ondernemers
In 2004 is de nieuwe website www.ez.amsterdam.nl in gebruik genomen.
Hiernaast is een digitaal ondernemersloket ontwikkeld, waarin voor
ondernemers relevante gemeentelijke informatie en producten virtueel
worden ontsloten. (via www.loket.amsterdam.nl). De Servicedesk
Bedrijven Amsterdam van EZ werd door 1700 ondernemers geraadpleegd.
Toerisme
De onzekere internationale situatie stond een echt herstel van
toerisme en horeca nog in de weg. Voor 2004 blijft het aantal
overnachtingen in Amsterdamse hotels naar verwachting gelijk aan 2003
(circa 7,6 miljoen). Zowel het Rijksmuseum als het Stedelijk Museum
wisten, mede door een grote vanuit Economische Zaken Amsterdam (EZ)
gesteunde promotiecampagne, hun bezoekersaantal tijdens de verbouwing
redelijk op peil te houden. De Hermitage Amsterdam bleek al in zijn
huidige bescheiden opzet een toeristische trekker te zijn. De eerste
tentoonstelling, `Grieks Goud', overtrof met 175.000 bezoekers al de
jaarprognose, die was gesteld op 40.000.
Buitenlandse investeringen
Na bemiddeling van EZ vestigden zich 60 nieuwe buitenlandse bedrijven
met circa 700 arbeidsplaatsen. De meeste nieuwe bedrijven waren
afkomstig uit de Verenigde Staten en de OostAziatische regio.
Kenniseconomie
Verschillende acties zijn in gang gezet om Amsterdams toonaangevende
positie als kenniscentrum te versterken. Sinds 2004 bevordert de
Amsterdamse Innovatiemotor samenwerking, innovatie en werkgelegenheid
in ICT/nieuwe media en de life sciences. Om meer kennisintensieve
bedrijvigheid aan te trekken, werd op basis van een convenant tussen
gemeente, UvA en AMC een acquisitiebureau in het leven geroepen voor
het sciencepark in de Watergraafsmeer en AMC Medical Business Park.
HERMEZ en RUIMBaan voor Werk
In 2004 zijn 46 projectaanvragen voor het economisch beleidsprogramma
HERMEZ gehonoreerd, met een totale waarde van 12,4 miljoen euro. Via
het beleidsprogramma RUIMBaan voor Werk (een samenwerking tussen de
portefeuilles EZ en Werk en Inkomen) zijn 24 projecten gestart die de
kloof tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt moeten verkleinen en
de werkgelegenheid in vooral het lagere segment stimuleren.
Startende ondernemers
Na ondersteuning via de vier Amsterdamse ondernemershuizen gingen 122
nieuwe bedrijven van start. Het startersfonds, een samenwerking tussen
EZ, GKA en Rabobank, ontving sinds april 21 aanvragen voor kleine
kredieten, waarvan er 9 konden worden gehonoreerd.
Kleinschalige bedrijfsruimte
In 2004 is circa 20.000 m² kleinschalige bedrijfsruimte opgeleverd.
Gezien de doelstelling van 40.000 m² voor de periode 2002-2006 is dit
een goede score. EZ stimuleert en ondersteunt stadsdelen en andere
partijen om meer projecten op dit gebied te realiseren.
Europa
De nota `Europa: nieuwe aandacht, nieuwe kansen' werd vastgesteld.
Doel is om Amsterdam optimaal gebruik te laten maken van Europese
fondsen, zeker nu rijksinkomsten teruglopen. Bovendien moet de
Europese regelgeving op de juiste manier worden toegepast op gebieden
als overheidssteun, mededinging en subsidies.
Pb-005
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam