Persbericht
InBev bevestigt winstvooruitzichten voor 2004 op basis van sterke interne volumegroei
Brussel, 14 januari 2005
Volume in 2004
InBev realiseerde een totaal volume van 156,8 miljoen hectoliter, d.i. een toename met 60% in vergelijking met het volume van 97,9 miljoen hectoliter in 2003. De interne volumegroei bedroeg 3,2 miljoen hectoliter of +3,3%, goed voor ongeveer het dubbele van de groei in de sector wereldwijd. AmBev boekte sinds de combinatie met Interbrew een interne volumegroei van +14,6% in vergelijking met 2003. De totale interne volumegroei voor InBev voor het jaar 2004, inclusief het volume van AmBev sinds de combinatie, bedroeg +6,4%.
De twee wereldwijde luxemerken, Beck's® en Stella Artois®, groeiden met +5%. Ze droegen bij aan de verbetering van onze mix en leidden de groei van onze merken in markten wereldwijd.
In Noord-Amerika bedroeg de interne volumegroei +3,0%, resultaat van de betere prestaties van Beck's®, Bass® en Stella Artois® in het VS-invoersegment. In totaal zorgden onze activiteiten in Canada voor een stabiel volume.
In West-Europa steeg ons aandeel in de meeste markten, maar het volume daalde intern met -2,3%. In het Verenigd Koninkrijk was onze strategie veeleer gericht op waarde dan op volume, wat ertoe leidde dat Stella Artois® enigszins inboette aan volume. In Duitsland woog de sterke prestatie van de merken die deel uitmaken van de Beck's-familie niet op tegen de volumedaling van de andere belangrijke merken uit onze portefeuille.
Centraal- en Oost-Europa bleven een sterke groeidrijver voor de groep met een interne volumegroei van +12,1% onder invloed van innovaties en kernmerken. In Centraal-Europa presteerde InBev beter dan de markt met uitstekende resultaten in Bulgarije en Roemenië. Zowel Rusland als Oekraïne zorgde voor een uitzonderlijke groei van volume en marktaandeel in Oost-Europa.
In Azië nam het interne volume toe met +1,1%, vooral dankzij de uitstekende interne volumegroei in China die het zwakke volume in Zuid-Korea meer dan compenseerde. In China overtrof de groei van de brouwerijen die we overnamen van de Lion Group de verwachtingen. In Zuid-Korea daalden de volumes lichtjes. Met de successvolle lancering van PET-flessen, bereikte InBev wel een aandeel van meer dan 50% in dat meer rendabele segment.
In het vierde kwartaal kende het interne volume een vrij vlakke ontwikkeling als gevolg van de minder gunstige context van de economie en de sector in de meeste markten waar we aanwezig zijn.
Vooruitzichten voor 2004
InBev verwacht dat de interne financiële prestaties voor 2004 globaal in lijn zullen liggen met de resultaten die de onderneming tijdens de eerste negen maanden van het jaar boekte.
Over InBev
InBev is een beursgenoteerd bedrijf (Euronext: INB) met hoofdzetel in Leuven, België. Het bedrijf, waarvan de oorsprong teruggaat tot 1366, is vandaag de grootste brouwer ter wereld in volume. De strategie van InBev bestaat erin haar lokale platformen te versterken door belangrijke posities uit te bouwen in de belangrijkste biermarkten ter wereld. Dit wordt gerealiseerd door interne groei, maximale efficiëntie, gerichte overnames en door de consument op de eerste plaats te zetten. InBev heeft een portfolio van meer dan 200 merken, waaronder Stella Artois®, Brahma®, Beck's®, Leffe®, Hoegaarden®, Staropramen® en Bass®. InBev stelt ongeveer 77.000 mensen te werk en heeft activiteiten in meer dan 30 landen in Amerika, Europa en Azië. In 2003 realiseerde InBev een netto-omzet van meer dan E9,3 miljard (2003 pro forma). Bezoek voor meer informatie onze website www.InBev.com.
Verdere informatie
Marianne Amssoms Patrick Verelst
Corporate Media Relations Director VP Investor Relations
Tel: +32-16-27-67-11 Tel: +32-16-27-65-41
Fax:+32-16-50-67-11 Fax:+32-16-50-65-41
E-mail: marianne.amssoms@inbev.com E-mail: patrick.verelst@inbev.com
-----------------------
---- --
InBev