Ingezonden persbericht


Persbericht 14 januari 2005 16.08uur

Vervolging kapitein en reder gifschip goede zaak

Utrecht 14 januari 2005 - Stichting De Noordzee juicht het toe dat het Openbaar Ministerie de kapitein en reder van het gifschip Andinet voor de rechter daagt. De vervolging werd gisteren door het Friesch Dagblad bekend gemaakt. De milieuorganisatie hoopt dat van een eventuele veroordeling een afschrikwekkend effect uitgaat. Schippers en reders worden bijna nooit verantwoordelijk gesteld als ze lading op zee verspelen; snelheid wint het te vaak van veiligheid. Bovendien bleken de overboord geslagen vaten met daarin arseenpentoxide niet goedgekeurd.

Stichting De Noordzee ergert zich al jaren aan het feit dat schippers en reders bijna nooit verwantwoordelijk worden gesteld als ze op zee lading verspelen. "Verlies van lading betekent weliswaar verlies van het geld voor de opdrachtgever, maar verder kan een reder zich overal aan onttrekken. Daardoor voelt een kapitein zich niet geroepen zijn lading goed vast te zetten. Liever niet zelfs, want dan kan hij sneller vertrekken', aldus Eelco Leemans van Stichting De Noordzee. 'De risico's voor het zeemilieu worden niet serieus genomen. Kapiteins en reders worden helaas zelden gepakt, en als ze al veroordeelt worden zijn de boetes veel te laag. Goede zaak dat het Openbaar Ministerie deze zaak vervolgt' voegt de scheepvaartdeskundige er aan toe.

De Andinet verloor op 21 december 2003 op de Noordzee boven Texel drie containers en 63 losse vaten met het uiterst giftige arseenpentoxide. Ondanks de zware storm voer het schip uit. Containers met daarin vaten met het houtconserveringsmiddel waren ontoereikend verpakt en niet goed op het dek vastgemaakt. De vaten bleken bovendien niet gekeurd voor vloeistoffen. Deze strafbare feiten zijn de Ethiopian Shipping Lines en de 56 jarige kapitein door het Openbaar Ministerie te Amsterdam ten laste gelegd.

Na het overboordslaan van de lading heeft Stichting De Noordzee direct aangedrongen op snelle berging. De overheid reageerde echter traag waardoor alleen de drie containers geboren konden worden. De 63 vaten met gif zijn nog altijd zoek. In kringen van bergers gaan geruchten dat er indertijd niet optimaal gezocht is.

Stichting De Noordzee vindt dat ongelukken zoals met de Andinet voorkomen kunnen worden door het beter stuwen (vastzetten) van ladingen. Ook zouden gevaarlijke ladingen een andere plaats aan boord moeten krijgen - nu staat deze lading vaak voor op het schip, ver weg van de bemanning, maar op een plek waar ze het makkelijkst overboord slaan. Tenslotte vind de milieuorganisatie dat containers moeten worden uitgevoerd met 'transponders', kleine radiobakens die helpen om ze op te sporen. Mocht het dan toch nog mis gaan dan moet de overheid direct ingrijpen bij het overboord slaan van gevaarlijke stoffen en het opsporen niet overlaten aan de ladingeigenaar, zoals hier dagenlang wel gebeurd is.

Meer informatie: E.Leemans, scheepvaartdeskundige van Stichting De Noordzee, ter bereiken op 06 46118649