Gemeente Oss
14/1/2005 - Waardering onroerende zaken 2005
Met ingang van 1 januari 2005 hebben alle panden in de gemeente Oss
een nieuwe WOZ-waarde. Eind februari ontvangt u de aanslag
Gemeentelijke Belastingen 2005, waar ook de vastgestelde WOZ-waarde
van uw pand(en) wordt afgedrukt. Er wordt vanaf 2005 geen
afzonderlijke WOZ-beschikking meer verstuurd.
Landelijke regeling
Sinds 1997 geldt een landelijke regeling voor de waardering van
onroerende zaken, de Wet Waardering Onroerende Zaken (Wet WOZ). De Wet
WOZ schrijft voor dat gemeenten periodiek een nieuwe waarde
vaststellen voor alle panden in de gemeente. Voorheen was die
WOZ-waarde voor een periode van vier jaar. Vanaf 2005 is dat nog maar
twee jaar. De waardering geldt voor de periode 2005 en 2006, de
peildatum is 1 januari 2003. De WOZ-waarde wordt gebruikt voor
verschillende belastingen:
* onroerende-zaakbelastingen;
* het eigenwoningforfait in de inkomstenbelasting en/of waarde voor
de vermogensbelasting;
* waterschapsheffing.
De uitkomsten van de herwaardering van onroerende zaken in Oss
bevestigen het beeld dat ook optreedt in de rest van Nederland: de
prijzen van met name woningen zijn gemiddeld sinds de vorige
waardepeildatum met 50,7% gestegen. Voor de niet-woningen bedraagt de
gemiddelde stijging 23,1%. Dat betekent echter niet automatisch dat u
in 2005 ook meer onroerende-zaakbelasting moet betalen. Eén en ander
hangt namelijk ook af van de hoogte van de OZB-tarieven. De
gemeenteraad heeft in november 2004 besloten dat het effect van deze
waardestijging niet mag leiden tot extra opbrengsten. Daarom is de
gemiddelde waardestijging ongedaan gemaakt door verlaging van de
OZB-tarieven. In die gevallen waarbij de waardestijging van uw pand
hoger is dan de gemiddelde waardestijging zal de aanslag OZB 2005 iets
hoger uitvallen dan in 2004.
Vaststellen waarde
De gemeente Oss telt ongeveer 32.000 woningen en ruim 3.000
bedrijfspanden. U kunt zich voorstellen dat het niet mogelijk is om al
deze onroerende zaken door taxateurs te laten bezoeken.
De gemeente schakelt een taxatiebureau in die alle marktgegevens
registreert, zoals verkoopcijfers, huur- en vraagprijzen in uw
gemeente. Deze gegevens komen hoofdzakelijk van het Kadaster.
Daarnaast worden gegevens verzameld door middel van publicaties bij
makelaars, uit vaktijdschriften, kranten en het internet. Al deze
marktgegevens worden gekoppeld aan typen woningen en buurten.
Vervolgens worden deze gegevens verder vergeleken en beoordeeld per
woning. Hierdoor wordt de waardeontwikkeling per type woning en per
wijk nauwkeurig gevolgd en geanalyseerd.
Woning
Waarden kunnen op verschillende manieren worden bepaald. De waarde van
woningen wordt bepaald door vast te stellen wat de waarde van de
woning zou zijn als die op of rond de waardepeildatum van 1 januari
2003 verkocht zou worden. Dat is de waarde in het economische
verkeer.
Dit is de prijs die tijdens een normale verkoop zou zijn betaald voor
een pand dat in volle eigendom is en vrij opleverbaar. Bij de
waardering mag dus geen rekening worden gehouden met 'belemmeringen'
zoals huurders, erfpacht of recht van opstal. Er wordt getaxeerd alsof
het pand leeg en onbezwaard kan worden verkocht. De waarde kan onder
andere worden bepaald met behulp van verkoopcijfers van vergelijkbare
panden.
Bij nieuw- en verbouw, die na 2003 wordt opgeleverd, wordt eveneens
het waardeniveau van 1 januari 2003 gehanteerd. Als in de periode
tussen 1 januari 2003 en 1 januari 2005 de toestand van uw pand
gewijzigd is (bijvoorbeeld door een verbouwing), dan houdt de gemeente
daar rekening mee. In alle gevallen is de waarde vastgesteld naar de
werkelijke staat van de woning op 1 januari 2005.
Met behulp van een geautomatiseerd systeem maken we bij woningen met
dezelfde kenmerken een prognose van de waarde. De eerdere marktanalyse
is daarbij een belangrijk gegeven. Na de geautomatiseerde
waardebepaling controleren de taxateurs ter plaatse of deze prognose
juist is, waarbij niet alle woningen worden gecontroleerd. Het is ook
niet noodzakelijk dat de taxateurs de woning van binnen bekijkt.
Uiteindelijk is het altijd een bevoegd taxateur die de individuele
waarde van een woning definitief vaststelt.
Bedrijfspand
Om de waarde van een bedrijfspand te bepalen wordt meestal uitgegaan
van de huurprijs per vierkante meter. Deze huurprijs wordt
vermenigvuldigd met het bruto vloeroppervlakte van het pand en met een
kapitalisatiefactor. De kapitalisatiefactor is een factor waarmee een
huurprijs wordt vertaald in een waarde. Er zijn specifieke factoren
voor elk type kantoor of bedrijf, waarbij rekening wordt gehouden met
zaken als leegstand, bouwwijze en onderhoud. Dit betekent dat voor elk
kantoor of bedrijf een kapitalisatiefactor is bepaald. De basis van de
waarden voor de diverse kapitalisatiefactoren bepalen de
taxatiedeskundigen van de gemeente door het uitvoeren van een analyse
van marktgegevens. Hierbij worden huurprijzen met verkoopcijfers van
dezelfde panden vergeleken en basiswaarden berekend. Huurprijs,
oppervlakte en kapitalisatiefactor vindt u terug op het
taxatieverslag.
Incourante onroerende zaken
De waarde van incourante onroerende zaken, zoals scholen, kerken,
ziekenhuizen etc. wordt op een andere manier vastgesteld, omdat
meestal geen of te weinig verkoopprijzen bekend zijn. De waarde wordt
in dat geval bepaald door te kijken wat het zou kosten om het object
te vervangen. Die waarde wordt gecorrigeerd, omdat door afschrijving
de waarde van de onroerende zaak in de loop van de jaren minder wordt.
Digitaal WOZ-loket
Op deze website vindt u het digitaal WOZ-loket (Digitaal
gemeenteloket --> WOZ-loket). Hier kunt hier algemene informatie over
de wet WOZ raadplegen. Nadat de aanslagen gemeentelijke belastingen
(eind februari) zijn verzonden kunt u ook nagaan op welke wijze de
WOZ-waarde van uw pand(en) is vastgesteld.
Wilt u dan een nadere onderbouwing van de waardebepaling van uw pand,
dan kunt u een taxatieverslag opvragen en/of uitprinten via deze
website. Daarin staan de waarden en onderbouwende gegevens van panden
waarmee uw pand is vergeleken.
Ook bestaat er dan via de website de mogelijkheid om een bezwaar tegen
de vastgestelde WOZ-waarde digitaal te verzenden naar de afdeling
Belastingen van de gemeente Oss.