Provincie Noord-Brabant




Provincie hanteert handvest voor kwaliteit dienstverlening

De provincie Noord-Brabant hanteert vanaf 1 januari een kwaliteitshandvest dienstverlening. Met het handvest legt de provincie zich vrijwillig normen op voor haar dienstverlening aan burgers, instellingen en bedrijven. Met deze normering wil de provincie de communicatie hierbij gebruikersgerichter laten verlopen.

Het kwaliteitshandvest is een nieuwe stap op weg naar een slagvaardige en klantgerichte provinciale organsiatie. Verantwoordelijk gedeputeerde Peter van Vugt: "Eigenlijk zou een een dergelijk handvest onnodig moeten zijn. Dat we zo handelen is een normale zaak omdat de burger daar recht op heeft. Het handvest is alleen een middel om de samenleving te kunnen laten zien dat we het serieus nemen. Binnen de organisatie werkt het als een afspraak met elkaar om te doen wat we beloven. Zo leveren we een belangrijke bijdrage aan ontbureaucratisering. Waar het bij de provincie sneller en eenvoudiger kan, moeten we dat doen".

Sinds 1 november 2004. worden brieven van burgers van een speciale codering voorzien. Hierdoor is het mogeljk voortgang en afdoening van deze brieven specifiek te volgen. Als leidraad geldt dat op iedere brief of e-mail van de burger binnen tien dagen respectievelijk vijf dagen gereageerd zal worden. De reactie kan inhouden de feitelijke beantwoording c.q. afdoening een bericht met vermelding van de termijn waarbinnen een antwoord tegemoet gezien kan worden.