Peugeot in 2004: voor het eerst meer dan 2 miljoen
(14-1-2005)
Met een groei van 5,9 procent ten opzichte van 2003 bereikte Peugeot in 2004 voor het eerst de mijlpaal van 2 miljoen verkochte auto's in een jaar.In totaal vonden 2.027.000 nieuwe Peugeots (personenauto's en lichte bedrijfswagens) hun weg naar een nieuwe eigenaar. In 2003 was dat aantal nog 1.913.624 en in 2002 1.955.408.
Tweederde van de verkopen vond plaats in West-Europa; 22 procent in Frankrijk en 44 procent in de andere West-Europese landen. De overige 34 procent vonden hun weg naar de rest van de wereld, waar een groei werd gerealiseerd van meer dan 24 procent. Peugeot zet zijn strategie om internationaal te groeien succesvol voort.
Op de verschillende markten werden de volgende resultaten geboekt:
In West-Europa (17 landen), groeide de markt met 2,9 procent. Op deze markt verkocht Peugeot 1.329.000 auto's. Dit is een klein verlies van 1,7 procent ten opzichte van 2003 toen er 1.352.114 exemplaren werden verkocht.
Dit resultaat is het gevolg van zowel structurele als conjuncturele oorzaken. Enerzijds kromp het aanbod door het stoppen van de productie van de 106 en het vervangen van de 406. Aan de andere kant voelde een aantal aanbieders zich gedwongen een overdaad aan acties te voeren, iets waar Peugeot slechts in beperkte mate aan meedeed.
Buiten West-Europa steeg het verkoopresultaat met liefst 24 procent. In 2004 werden daar 698.000 auto's verkocht tegen 561.510 stuks in het voorgaande jaar.
Tussen 2000 en 2004 wist Peugeot 500.000 auto's meer te bouwen en te verkopen. Belangrijke pijlers onder dit succes zijn het openen van een filiaal in Rusland en het opzetten van een distributienetwerk in China waarvoor de 307 sedan werd ontwikkeld. En natuurlijk blijft het aanbod van Peugeot zeer aantrekkelijk.
Dat blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat de jaarproductie van de 206 voor het vierde achtereenvolgende jaar zo'n 800.000 stuks bedroeg en dat binnenkort het 5 miljoenste exemplaar van dit succesmodel zal worden gebouwd.
Bij de 307 is de productieteller de 2 miljoen al weer gepasseerd. In 2004 werden er 581.000 stuks verkocht, wat een winst betekent van 4 procent. En dat in een periode waarin veel concurrenten met nieuwe modellen kwamen.
De beide bestsellers kregen in april 2004 gezelschap van de 407 Berline, gevolgd in september door de 407 SW.
2005 zal geen rustig jaar worden, omdat het Peugeot-gamma gecompleteerd wordt met de gemakkelijke 1007 en de compacte 107.
Dergelijke groeicijfers zijn niet mogelijk zonder tevreden klanten. Peugeot besteedt veel aandacht aan klantentevredenheid, opdat de klanten de best mogelijke service van de dealerorganisatie krijgen.
Wereldwijd zijn er nu acht platforms operationeel die borg staan voor de nodige technische ondersteuning. Eén daarvan, het Peugeot Planet System, is een volautomatisch diagnosesysteem dat via het internet alle West-Europese werkplaatsen met een centrale server verbindt.
Verder introduceerde Peugeot vorig jaar SUAL ('Système d'Urgence et d'Assistance Localisée').
Speciaal voor de al 175.000 klanten die een geïntegreerd RT3 navigatiesysteem hebben, kan dit in levensbedreigende situaties ervoor zorgen dat de hulpverlening snel ter plaatse is.
AutoRai