14-1-2005
Het groepsrisico rond de luchthaven Schiphol is sinds 1990 in absolute
zin verdubbeld. De toename concentreert zich in een geografisch
beperkt gebied. Dat schrijft staatssecretaris Van Geel (VROM) vandaag
mede namens de minister van V&W aan de Tweede Kamer. Hij vindt het
huidige groepsrisicobeleid voor Schiphol onwerkbaar en zoekt naar
alternatieven.
Belangrijke oorzaak van de toename van het groepsrisico is de bouw en
uitbreiding van bedrijven en kantoren sinds 1990. Dit blijkt uit
nauwkeurige berekeningen die zijn uitgevoerd door het RIVM en het
Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium. In een gebied van 56 bij
56 kilometer rond Schiphol is per hectare gekeken hoeveel mensen daar
wonen, werken of in scholen, hotels en ziekenhuizen verblijven. In het
onderzoek is elke feitelijke toename van het groepsrisico berekend.
Het blijkt dat de toenames van het groepsrisico zich concentreren in
relatief kleine gebieden rond de luchthaven. Op de meeste plaatsen is
het groepsrisico haast verwaarloosbaar.
Met dit onderzoek komt het kabinet een toezegging na, die in november
2003 aan de Tweede Kamer is gedaan. Staatssecretaris Van Geel heeft
destijds gezegd dat een zogenoemde 'stand-still' op het niveau van
1990 voor het groepsrisico niet mogelijk is rond Schiphol. Uit het
onderzoek blijkt dat rond Schiphol na 1990 veel bedrijven en kantoren
locaties zijn bijgebouwd of uitgebreid, omdat de toestemming hiervoor
grotendeels reeds was verleend (pijplijnprojecten). Daarnaast leidt de
toename van personeel in een bedrijf of de toename van het aantal
leerlingen op een school direct tot een toename van het groepsrisico
in absolute zin.
Staatssecretaris Van Geel: 'Veiligheid staat voorop, maar we moeten
geen knollen voor citroenen verkopen. Dat heb ik eind 2003 gezegd. Nu
staat er in de wet dat het groepsrisico in een gebied van 56 bij 56
kilometer rond de luchthaven gelijk moet blijven aan het niveau in
1990. Dat is onmogelijk: zodra er in dat gebied een baby wordt
geboren, neemt het groepsrisico in feite al toe en zou je dat ergens
anders moeten compenseren. Ik wil dat er nauwkeuriger wordt gekeken.
Het onderzoek heeft van hectare tot hectare het gebied in kaart
gebracht en geeft veel inzicht in de groepsrisico-situatie rond
Schiphol. Dit levert nuttige, nieuwe invalshoeken op voor de
groepsrisicodiscussie.'
Groepsrisico
Het groepsrisico is vrij vertaald de kans dat er op de grond meerdere
dodelijke slachtoffers vallen bij een vliegtuigongeval. Dit staat los
van het plaatsgebonden risico, waarbij de kans wordt gemeten dat één
persoon op grond overlijdt als gevolg van een vliegtuigongeluk. In de
praktijk kan het plaatsgebonden risico gelijk blijven, terwijl het
groepsrisico toeneemt. Dit gebeurt als er op dezelfde plaats meer
mensen komen wonen of werken. De kans dat er op die plek een vliegtuig
neerstort blijft gelijk, maar als dat gebeurt zijn de gevolgen groter.
De luchthaven Schiphol voldoet op dit moment aan het
luchthavenverkeersbesluit.
Hoe nu verder?
In maart stuurt Verkeer en Waterstaat een verkenning naar de Tweede
Kamer over gebiedsgericht groepsrisicobeleid rond Schiphol. Samen met
het onderzoek dat vandaag naar de Tweede Kamer is gestuurd, vormt dat
de basis voor verschillende varianten van het groepsrisicobeleid rond
Schiphol. Deze varianten zullen in februari 2006 worden meegenomen in
de geplande evaluatie van het nieuwe Schipholbeleid.
Meer informatie
* Download het onderzoek op de website van het RIVM:
http://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/620100004
* Dossier Externe Veiligheid:
http://www.vrom.nl/externeveiligheid (achtergrondinformatie over
externe veiligheid)
Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer