PERSBERICHT - 2005-01-14
Snellere reistijd en meer comfort wapens in concurrentie met auto en
vliegtuig
HSA: vanaf 2007 'revolutie' in treinvervoer
De Nederlandse hogesnelheidstrein die vanaf 2007 gaat rijden zal met
haar vervoerscapaciteit van 27 miljoen passagiers een ware
mobiliteitsrevolutie teweeg kunnen brengen. Commercieel directeur Jan
Willem Sievers van de High Speed Alliantie (HSA), het
samenwerkingsverband van NS en KLM, voorziet dat niet alleen voor
internationale bestemmingen maar ook op het binnenlandse HSA-traject,
zei hij op de Vakantiebeurs in Utrecht.
De hogesnelheidstrein gaat in 2007 via Amsterdam, Schiphol, Rotterdam,
Den Haag en Breda naar bestemmingen in het buitenland en gaat daar in
een groot aantal gevallen in directe concurrentie met de lowcost
vliegtuigmaatschappijen.
Zeker op de relatief kortere afstanden kunnen we die concurrentie
zonder meer aan, verwacht Sievers. Niet alleen vanwege de snellere
all-in reistijd, maar ook door het comfort onderweg en het gemak bij
vertrek en aankomst. Met de trein reis je namelijk van stadshart tot
stadshart en heb je geen last van tijdrovend vervoer van en naar het
vliegveld.
Vergeleken met de huidige reistijden zullen binnenlandse én
buitenlandse bestemmingen veel dichterbij komen. Vergeleken met Thalys
wordt de reistijd naar Parijs een uur korter, Breda komt een half uur
dichter bij Amsterdam, Brussel bijna drie kwartier. HSA heeft
inmiddels de hogesnelheidstreinen voor de shuttle¬verbindingen binnen
Nederland en naar België besteld en het nieuwe merk zal in het
voorjaar van 2005 worden gelanceerd.
Nieuwe hogesnelheidstreinen
Op 24 mei 2004 hebben HSA en de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS
een contract ondertekend voor de bestelling van in totaal twaalf
hogesnelheidstreinen bij de Italiaanse firma AnsaldoBreda, met een
optie op nog eens veertien treinen. Dit nieuwe treinmaterieel zal
worden ingezet op binnenlandse hogesnelheidstrajecten en treinreizen
van en naar Belgische bestemmingen. Voor de verbinding met Parijs zal
gebruik worden gemaakt van de huidige Thalys-treinstellen die hiervoor
de nodige aanpassingen zullen ondergaan.
Merklancering maart 2005
Voor de exploitatie van de nieuwe nationale en internationale
hogesnelheidsverbindingen zal een nieuw treinmerk worden
geïntroduceerd op de Nederlandse markt. De voorbereidingen voor deze
merklancering zijn in volle gang en het is de verwachting dat de
lancering zal plaatsvinden in het voorjaar van 2005.
Aanbod HSA 2007
HSA zal vanaf 2007 twee binnenlandse verbindingen gaan onderhouden:
Amsterdam Centraal - Schiphol - Rotterdam Centraal
Amsterdam Centraal - Schiphol - Rotterdam Centraal - Breda
Op beide verbindingen gaat elk half uur een trein rijden.
Tevens exploiteert HSA in samenwerking met de Belgische en Franse
spoorwegmaatschappijen de internationale verbinding:
Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Antwerpen - Brussel/Parijs.
Tussen Amsterdam en Brussel zal elk uur een trein in beide richtingen
rijden. Verder wordt het aanbod naar Parijs fors uitgebreid. Over de
verbindingen Brussel - Den Haag en Brussel - Breda vindt nog overleg
plaats met de Belgische Spoorwegen en de Nederlandse overheid.
Voordelen
Zeker op afstanden tot 500 km is de hogesnelheidstrein sneller dan het
vliegtuig. Ook vergeleken met de auto en met de snelste
spoorverbindingen van dit moment levert de hogesnelheidstrein veel
tijdwinst op: zo komt Amsterdam op slechts 35 minuten te liggen van
Rotterdam en zullen Brussel en Parijs vanuit Amsterdam bereikbaar zijn
in respectievelijk ruim 1,5 en ruim 3 uur. Buiten de snelheid, is de
hogesnelheidstrein een veilige, comfortabele en betrouwbare manier van
reizen waarbij u opstapt en uitstapt in de centra van grote
Nederlandse en Europese steden.
Overzicht 2005 internationale treinen naar het buitenland
Ook in 2005 biedt NS Internationaal regelmatige en snelle verbindingen
per Thalys, ICE International en de internationale treinen naar België
en Duitsland naar belangrijke internationale bestemmingen in Europa
zoals Antwerpen, Brussel, Parijs, Keulen, Frankfurt, Berlijn, en nog
veel meer internationale bestemmingen. Hieronder een kort overzicht:
Met Thalys naar Parijs, Disneyland, de Franse Alpen of de Cote d'Azur
Ook in 2005 blijft Thalys dagelijks vijf verbindingen verzorgen van en
naar Parijs ('s vrijdags en in de weekenden zijn dit er zes). De
speciale Disney-Thalys rijdt eens per week tot voor de deur van
Europa's meest populaire themapark bij Parijs en ook de
seizoenstreinen -Zon-Thalys naar de Franse bestemmingen Valence,
Avignon en Marseille en Ski-Thalys naar de Franse Alpen - rijden elke
zaterdag in respectievelijk het zomer- en winterseizoen.
Met ICE International en/of de internationale IC naar Duitsland en
Zwitserland
Zoals gebruikelijk rijdt ICE International, de witte
hogesnelheidstrein, weer zeven keer per dag richting de Duitse
bestemmingen Düsseldorf, Keulen en Frankfurt. Eén trein per dag rijdt
door naar het Zwiterse Basel. Het verschil met vorig jaar is dat de
drie middagtreinen (11, 13 en 15 uur) dit jaar een uur eerder
vertrekken uit Amsterdam. Ook de Duitse bestemmingen Osnabrück (vier
keer per dag), Hannover (vier keer per dag) en Berlijn (drie keer per
dag) zijn in 2005 weer bereikbaar met de internationale InterCity.
Met de internationale trein naar Antwerpen of Brussel
De treinverbindingen naar het Belgische Antwerpen en Brussel blijven
in 2005 onveranderd: elk uur van de dag kunnen reizigers instappen in
Amsterdam, Schiphol, Den Haag HS, Rotterdam,Dordrecht of Roosendaal.
De Benelux-trein rijdt dagelijks 15 keer van Amsterdam naar Brussel en
terug, waar hij onderweg stopt in Antwerpen-Berchem (in het weekend
ook in Antwerpen Centraal) en Mechelen.
Met CityNightLine naar Zwitserland
Voor reizigers naar Zwisterland biedt CityNightLine uitkomst. Deze
nachttrein rijdt ook in 2005 dagelijks vanaf Amsterdam Centraal,
Utrecht Centraal en Arnhem naar München, Basel en Zürich waar men 's
ochtends arriveert. Tot en met 11 maart 2005 rijdt er ook iedere
vrijdag een rechtstreekse CityNightLine naar Garmisch Partenkirchen.