PERSBERICHT - 2005-01-14
Proeven met sms-ticketing en home-printing goed verlopen
Meer verkoop NS Internationaal via Internet en reisagenten
NS Internationaal gaat in de toekomst voor de verkoop van kaartjes,
rechtstreeks of via de reisagent, meer gebruik maken van nieuwe media.
Proeven met sms-ticketing en home-printing via internet thuis hebben
goede resultaten opgeleverd. Steeds meer reisagenten maken gebruik van
de verbeterde boekingsmodule, die NS Internationaal vorig jaar
introduceerde. Directeur Michiel van Roozendaal van NS Internationaal
zei dat tijdens een presdentatie op de Vakantiebeurs.
Met de in 2003 ingezette herstructurering van het verkoopapparaat, met
een verplaatsing van de balieverkoop naar goedkopere
distributiemethodes zoals internet en de kaartautomaat, is op
verschillende terreinen vooruitgang geboekt: de mogelijkheden op de NS
Internationaal-site zijn aanzienlijk uitgebreid en het aantal
reisagenten dat beschikt over de verbeterde boekingsmodule van NS
Internationaal is gestegen van 200 naar 500. Vanaf maart 2005 zullen
de NS Internationaal-balies van Eindhoven, Groningen en Leiden
gedeeltelijk worden overgenomen door NS Stations.
Verkoop op stations
In 2005 zijn de verkoopbalies op de internationale vertrekstations
Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal, Den Haag Centraal, Den Haag
HS, Utrecht Centraal, Schiphol, en Arnhem nog geopend. De NS
Internationaal-balies in Groningen, Eindhoven en Leiden zullen per 1
maart 2005 gedeeltelijk overgaan naar NS Stations. Dit betekent in
praktijk dat NS Stations een deel van de werkzaamheden zal overnemen
en agent wordt voor NS Internationaal op deze stations.
Veel meer bestemmingen
Verder is het aantal internationale bestemmingen dat verkrijgbaar is
via de automaat vanaf 12 december 2004 sterk uitgebreid. Zo zijn er 40
bestemmingen bijgekomen in België en 30 in Duitsland. Hierdoor wordt
99 procent van het 'binnenlands+ assortiment' (dit zijn internationale
bestemmingen die te koop zijn bij de binnenlandse balies) verkrijgbaar
via de automaat. Tenslotte zal er op korte termijn een afhaalautomaat
worden geïntroduceerd voor internationale treintickets die zijn
gekocht via reisagenten, Teleservice of internet. Hiermee kunnen
reizigers ook tot kort voor vertrek hun boekingen via deze
verkoopkanalen boeken. De eerste test met de afhaalautomaat zal
plaatsvinden eind februari, als Servex haar nieuwe lounge op Utrecht
Centraal opent.
Verkoop via Internet
De Internetverkopen zijn in 2004 gestegen van 2 pct. naar bijna pct.
Ongetwijfeld hebben de vele verbeteringen, die gedurende 2004 op de
site zijn doorgevoerd, hieraan bijgedragen. Zo zijn de
online-betaalmogelijkheden verbeterd, is er een interactieve
spoorkaart geplaatst, is het ticketassortiment uitgebreid en werd het
aanbod van NS Internationaal en NS Travel geïntegreerd. Voor 2005
staan nog meer verbeteringen op het programma zoals verdere
uitbreiding van het ticketassortiment, toevoeging van een aparte site
voor de zakenreiziger en een zogenaamde farefinder (zoeken op tarief >
reisdatum) evenals een directe link naar informatie over de
internationale treinbestemmingen (nu via doe-i.nl).
Tickets voor de internationale trein richting België zijn sinds 13
december beschikbaar via internet. Bovendien zal zeer binnenkort het
laagste Thalys-tarief, de Smileys, via homeprint (zelf je ticket thuis
printen) beschikbaar zijn. Dit was al eerder getest met het lastminute
tarief Print & Go.
Touroperators en reisagenten
Sinds ruim een jaar biedt NS Internationaal aan reisorganisaties en
corporate accounts de mogelijkheid om internationale treintickets te
boeken en printen door middel van de intemetapplicatie @lantis. Voor
dit ticketing- en reserveringssysteem is veel belangstelling. In 2004
is het aantal agenten dat -met @lantis- internationale treintickets
boekt fors uitgebreid. Sinds enige tijd is @lantis ook toegankelijk
via TravelNet Plus, het portal dat bij veel reisbureaus wordt
gebruikt. NS Internationaal verwacht in 2005 veel reisbureaus aan te
sluiten op het boekingssysteem.
Reisbureaus die zelf niet beschikken over een IATA-ticketprinter
kunnen gebruik maken van de @lantis Light. Met deze applicatie kunnen
reisbureaus internationale treintickets boeken, die dan op een andere
locatie, bijv. op het eigen hoofdkantoor of bij NS Internationaal,
worden geprint en toegestuurd. NS Internationaal biedt
reisorganisaties ook de mogelijkheid om een zgn affiliated
boekingsmodule voor consumenten te integreren in de eigen
internetsite. Ook voor deze toepassing van @lantis bestaat veel
belangstelling in de reiswereld.