PERSBERICHT - 2005-01-14

Proeven met sms-ticketing en home-printing goed verlopen

Meer verkoop NS Internationaal via Internet en reisagenten

NS Internationaal gaat in de toekomst voor de verkoop van kaartjes, rechtstreeks of via de reisagent, meer gebruik maken van nieuwe media. Proeven met sms-ticketing en home-printing via internet thuis hebben goede resultaten opgeleverd. Steeds meer reisagenten maken gebruik van de verbeterde boekingsmodule, die NS Internationaal vorig jaar introduceerde. Directeur Michiel van Roozendaal van NS Internationaal zei dat tijdens een presdentatie op de Vakantiebeurs.

Met de in 2003 ingezette herstructurering van het verkoopapparaat, met een verplaatsing van de balieverkoop naar goedkopere distributiemethodes zoals internet en de kaartautomaat, is op verschillende terreinen vooruitgang geboekt: de mogelijkheden op de NS Internationaal-site zijn aanzienlijk uitgebreid en het aantal reisagenten dat beschikt over de verbeterde boekingsmodule van NS Internationaal is gestegen van 200 naar 500. Vanaf maart 2005 zullen de NS Internationaal-balies van Eindhoven, Groningen en Leiden gedeeltelijk worden overgenomen door NS Stations.

Verkoop op stations
In 2005 zijn de verkoopbalies op de internationale vertrekstations Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal, Den Haag Centraal, Den Haag HS, Utrecht Centraal, Schiphol, en Arnhem nog geopend. De NS Internationaal-balies in Groningen, Eindhoven en Leiden zullen per 1 maart 2005 gedeeltelijk overgaan naar NS Stations. Dit betekent in praktijk dat NS Stations een deel van de werkzaamheden zal overnemen en agent wordt voor NS Internationaal op deze stations.

Veel meer bestemmingen
Verder is het aantal internationale bestemmingen dat verkrijgbaar is via de automaat vanaf 12 december 2004 sterk uitgebreid. Zo zijn er 40 bestemmingen bijgekomen in België en 30 in Duitsland. Hierdoor wordt 99 procent van het 'binnenlands+ assortiment' (dit zijn internationale bestemmingen die te koop zijn bij de binnenlandse balies) verkrijgbaar via de automaat. Tenslotte zal er op korte termijn een afhaalautomaat worden geïntroduceerd voor internationale treintickets die zijn gekocht via reisagenten, Teleservice of internet. Hiermee kunnen reizigers ook tot kort voor vertrek hun boekingen via deze verkoopkanalen boeken. De eerste test met de afhaalautomaat zal plaatsvinden eind februari, als Servex haar nieuwe lounge op Utrecht Centraal opent.

Verkoop via Internet
De Internetverkopen zijn in 2004 gestegen van 2 pct. naar bijna pct. Ongetwijfeld hebben de vele verbeteringen, die gedurende 2004 op de site zijn doorgevoerd, hieraan bijgedragen. Zo zijn de online-betaalmogelijkheden verbeterd, is er een interactieve spoorkaart geplaatst, is het ticketassortiment uitgebreid en werd het aanbod van NS Internationaal en NS Travel geïntegreerd. Voor 2005 staan nog meer verbeteringen op het programma zoals verdere uitbreiding van het ticketassortiment, toevoeging van een aparte site voor de zakenreiziger en een zogenaamde farefinder (zoeken op tarief > reisdatum) evenals een directe link naar informatie over de internationale treinbestemmingen (nu via doe-i.nl).

Tickets voor de internationale trein richting België zijn sinds 13 december beschikbaar via internet. Bovendien zal zeer binnenkort het laagste Thalys-tarief, de Smileys, via homeprint (zelf je ticket thuis printen) beschikbaar zijn. Dit was al eerder getest met het lastminute tarief Print & Go.

Touroperators en reisagenten
Sinds ruim een jaar biedt NS Internationaal aan reisorganisaties en corporate accounts de mogelijkheid om internationale treintickets te boeken en printen door middel van de intemetapplicatie @lantis. Voor dit ticketing- en reserveringssysteem is veel belangstelling. In 2004 is het aantal agenten dat -met @lantis- internationale treintickets boekt fors uitgebreid. Sinds enige tijd is @lantis ook toegankelijk via TravelNet Plus, het portal dat bij veel reisbureaus wordt gebruikt. NS Internationaal verwacht in 2005 veel reisbureaus aan te sluiten op het boekingssysteem.

Reisbureaus die zelf niet beschikken over een IATA-ticketprinter kunnen gebruik maken van de @lantis Light. Met deze applicatie kunnen reisbureaus internationale treintickets boeken, die dan op een andere locatie, bijv. op het eigen hoofdkantoor of bij NS Internationaal, worden geprint en toegestuurd. NS Internationaal biedt reisorganisaties ook de mogelijkheid om een zgn affiliated boekingsmodule voor consumenten te integreren in de eigen internetsite. Ook voor deze toepassing van @lantis bestaat veel belangstelling in de reiswereld.