Peugeot in 2004: voor het eerst meer dan 2 miljoen
(14-1-2005)
Met een groei van 5,9 % ten opzichte van 2003 bereikte Peugeot in 2004
voor het eerst de mijlpaal van 2 miljoen verkochte auto's in een jaar.
In totaal vonden 2.027.000 nieuwe Peugeots (personenautoâs en lichte
bedrijfswagens) hun weg naar een nieuwe eigenaar. In 2003 was dat
aantal nog 1.913.624 en in 2002 1.955.408.
Tweederde van de verkopen vond plaats in West-Europa; 22% in Frankrijk
en 44% in de andere West-Europese landen. De overige 34% vonden hun
weg naar de rest van de wereld, waar een groei werd gerealiseerd van
meer dan 24%. Peugeot zet zijn strategie om internationaal te groeien
succesvol voort.
Op de verschillende markten werden de volgende resultaten geboekt:
In West-Europa (17 landen), groeide de markt met 2,9 %. Op deze markt
verkocht Peugeot 1.329.000 auto's. Dit is een klein verlies van 1,7 %
ten opzichte van 2003 toen er 1.352.114 exemplaren werden verkocht.
Dit resultaat is het gevolg van zowel structurele als conjuncturele
oorzaken. Enerzijds kromp het aanbod door het stoppen van de productie
van de 106 en het vervangen van de 406. Aan de andere kant voelde een
aantal aanbieders zich gedwongen een overdaad aan acties te voeren,
iets waar Peugeot slechts in beperkte mate aan meedeed.
Buiten West-Europa steeg het verkoopresultaat met liefst 24%. In 2004
werden daar 698.000 auto's verkocht tegen 561.510 stuks in het
voorgaande jaar.
Tussen 2000 en 2004 wist Peugeot 500.000 auto's meer te bouwen en te
verkopen. Belangrijke pijlers onder dit succes zijn het openen van een
filiaal in Rusland en het opzetten van een distributienetwerk in China
waarvoor de 307 sedan werd ontwikkeld. En natuurlijk blijft het aanbod
van Peugeot zeer aantrekkelijk.
Dat blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat de jaarproductie van de 206
voor het vierde achtereenvolgende jaar zo'n 800.000 stuks bedroeg en
dat binnenkort het 5 miljoenste exemplaar van dit succesmodel zal
worden gebouwd.
Bij de 307 is de productieteller de 2 miljoen al weer gepasseerd. In
2004 werden er 581.000 stuks verkocht, wat een winst betekent van 4%.
En dat in een periode waarin veel concurrenten met nieuwe modellen
kwamen.
De beide bestsellers kregen in april 2004 gezelschap van de 407
Berline, gevolgd in september door de 407 SW.
2005 zal geen rustig jaar worden, omdat het Peugeot-gamma
gecompleteerd wordt met de gemakkelijke 1007 en de compacte 107.
Dergelijke groeicijfers zijn niet mogelijk zonder tevreden klanten.
Peugeot besteedt veel aandacht aan klantentevredenheid, opdat de
klanten de best mogelijke service van de dealerorganisatie krijgen.
Wereldwijd zijn er nu acht platforms operationeel die borg staan voor
de nodige technische ondersteuning. Eén daarvan, het Peugeot Planet
System, is een volautomatisch diagnosesysteem dat via het internet
alle West-Europese werkplaatsen met een centrale server verbindt.
Verder introduceerde Peugeot vorig jaar SUAL ("Système dâUrgence et
d'Assistance Localisée").
Speciaal voor de al 175.000 klanten die een geïntegreerd RT3
navigatiesysteem hebben, kan dit in levensbedreigende situaties ervoor
zorgen dat de hulpverlening snel ter plaatse is.
Peugeot op de Europese markt
(verkopen in 17 landen)
Ãantal â03
Marktaand.
%
Aantal â04
Marktaand.
%
Variatie %
03/04
Personen
autoâs
Peugeot
1.196.000
8,4
1.148.000
7,9
-4,0
Totaal
14.200.000
14.507.000
2,2
Lichte
bedr. autoâs
Peugeot
160.000
9,0
169.000
8,7
5,6
Totaal
1.781.000
1.937.000
8,8
Totaal
Peugeot
1.356.000
8,5
1.317.99
8,0
-2,9
Totaal
15.981.000
16.444.000
2,9
Op de markt voor personen- en lichte bedrijfsauto's in de 17
West-Europese landen werden in 2004 16.444.000 auto's verkocht. Een
stijging van 2,9% ten opzichte van 2003. Peugeot verloor echter 2,9%
marktaandeel en verkocht 1.148.000 personenauto's (-4%) en 169.000
lichte bedrijfsauto's (+5,6%). Daarmee kwam het merk uit op een totaal
van 1.317.000 exemplaren. Het marktaandeel daalde van 8,5% in 2003
naar 8,0% in 2004. Deze daling werd grotendeels veroorzaakt door een
tijdelijke inkrimping van het gamma door het staken van de productie
van de 106 en de felle prijzenoorlog waarin een aantal concurrenten
zich stortten.
In de personenautosector wist Peugeot een marktaandeel van bijna 8%
(7,92 %) te behouden dankzij:
- de succesvolle introductie van de 407 in april (tot nu toe bijna
100.000 exemplaren verkocht) gevolgd door de 407 SW in september,
* het handhaven van het hoge verkoopniveau (445.000 stuks en een
marktaandeel van 3,1%) van de 307 in een segment dat zich bijna geheel
vernieuwde. De 307 staat daarmee op een vijfde plaats in lijst van
best verkochte auto's in Europa,
* het volhouden van de 206, die nog altijd het klassement van dit
segment aanvoert, met bijna 500.000 verkochte exemplaren. Daarmee
staat dit model op een vierde plaats (3,4%) van het totaalklassement
van West-Europa.
De 206 scoorde een marktaandeel van 3,4 % in Europa met bijna 500.000
registraties. In 2004 bleef het aanbod groeien en kwam de 1.6-16v HDiF
met 80 kW ook voor de 206 beschikbaar. Peugeot introduceerde daarmee
als eerste een auto met roetfilter in dat marktsegment.
9% van alle verkochte 206-en in Europa zijn Coupé-Cabriolets. Dat
resultaat is goed voor een tweede plaats op de lijst van best
verkochte fun-cars.
De 307 deed het in 2004 bijna net zo goed als in 2003. In het totaal
vonden 445.000 van deze auto's een eigenaar zodat het marktaandeel op
3,1% uitkwam en dit model op de vijfde plaats staat van best verkochte
auto's in Europa. Voor de varianten Break en Coupé-Cabriolet zijn er
in de betreffende statistieken zelfs kopposities weggelegd.
De 407, die sinds april 2004 leverbaar is als Berline en sinds
september ook als SW, heeft een goede start gemaakt. 100.000
exemplaren werden er al afgeleverd. Daarvan was 30% een SW.
De 607, waarvan er sinds de introductie 125.000 werden verkocht, zal
binnenkort ook leverbaar zijn met de 204 pk sterke V6 HDiF. Daarmee
zal Peugeot's positie in het topsegment opnieuw worden onderstreept.
In 2004 werden 13.500 stuks van dit model in West-Europa verkocht.
Van de 807 werden er in 2004 27.400 stuks verkocht. Sinds de
introductie in 2002 werden er in totaal al 80.000 exemplaren gebouwd.
De Partner MPV herhaalt de prestaties van 2003 zowel in aantallen
(29.500 stuks) als in marktaandeel.
De Europese markt voor lichte bedrijfswagens groeide met 8,8%. Het
aandeel van Peugeot daarin groeide met 5,6% tot 169.000 stuks. Dat
aantal is goed voor een marktaandeel van 8,7%.
Binnen dit segment groeide het aandeel van de 206 * met 10%. De Expert
deed het nog beter met een groei van 14,4% ten opzichte van het
voorgaande jaar. En ook de Boxer bereikte een mijlpaal: er zijn nu
meer dan 30.000 stuks van verkocht.
AutoRai