Ingezonden persbericht
PERSBERICHT 14 januari 2005
Onderzoek Heliview: gebruik van mobile devices kan markt extra impuls geven
Zakelijk potentieel voor mobile office toepassingen is aanzienlijk, eindgebruikers zijn nog huiverig voor investeringen
Van alle werknemers in Nederland is 22% met enige regelmaat extern actief, dit zijn ruim 1,5 miljoen werknemers. Ondanks dit grote aantal en het gegeven dat ruim 2,2 miljoen werknemers gebruik maken van zakelijke mobiele telefonie is de markt nog huiverig voor de adoptie van mobiele datacommunicatie oplossingen. De toegevoegde waarde van mobiele datacommunicatie oplossingen is voor 39% van de bedrijven nog onvoldoende om op dit moment te investeren. Dit blijkt uit recent onderzoek van Heliview uit Breda naar de ontwikkelingen van mobiele datacommunicatie in de zakelijke markt.
5 werknemers) met een Wireless LAN op de bedrijfsomgeving gestegen van 7% naar 14%. Het belangrijkste motief voor implementaties is het bieden van extra gemak en flexibiliteit aan werknemers. De tevredenheid van de gebruikers met beveiliging en stabiliteit is hoog.
5 werknemers) dit voor medewerkers mogelijk maakt. Ruim 320.000 werknemers hebben de mogelijkheid om mobiel te kunnen e-mailen, maar in veel gevallen hebben zij ook toegang tot bijvoorbeeld CRM of ERP applicaties. Dit primair via laptops, maar tot op zekere hoogte ook via PDA's of mobiele telefoons.
De perceptie van bijvoorbeeld UMTS wordt sterk beïnvloed door de hoge kosten; de verwachting van tweederde van de zakelijke markt is dat UMTS de komende jaren te duur zal zijn om op grote schaal te gaan gebruiken.
Heliview ziet dat de huidige zakelijke markt een hoge mate van mobiliteit laat zien. Echter, de investeringsbereidheid voor mobile office toepassingen is nog laag. Aanbieders van mobiele data oplossingen zullen de eindgebruiker moeten overtuigen van de toegevoegde waarde van deze toepassingen. De toename in het gebruik van mobile devices kan volgens Heliview de markt een extra impuls geven de komende jaren.