NMBS

NMBS-stopplaats Bordet gemoderniseerd

13/01/2005

In de stopplaats Bordet werden belangrijke moderniseringswerken uitgevoerd. Bordet ligt op de lijn 26 (Halle Mechelen, via het oosten van Brussel). Dit oostelijke ringspoor rond Brussel zal in de toekomst een GEN-lijn worden.

Deze werken, op voorstel van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, vertegenwoordigen een investering van bijna 1 miljoen euro. Ze werden gefinancierd door Beliris, het samenwerkingsakkoord tussen de Federale Staat en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest met de betrekking tot bepaalde initiatieven, bedoeld om de internationale rol en de werking als hoofdstad van Brussel te promoten.

Dankzij deze werken beschikt de stopplaats, die op weekdagen dagelijks ongeveer 500 reizigers telt, over verlengde perrons die geschikt zijn voor de toekomstige GEN-treinen (250 m). Er werden bovendien vier toegangshellingen voor personen met een beperkte mobiliteit aangelegd. Ook de twee nieuwe vaste trappen zullen de perrons een stuk toegankelijker maken. Bovendien ligt er nu ook een fietspad langs de westelijke kant van de spoorweg tussen de perrontoegangen. De werken zijn gestart in maart 2004 en in december 2004 waren ze klaar.

Tegen 2012, wanneer het GEN op deze as in gebruik wordt genomen, zal de stopplaats Bordet door drie GEN-lijnen worden bediend (Braine-Alliance Nationale Luchthaven/Leuven, Halle Vilvoorde, Geraardsbergen Mechelen). Dit betekent zes treinen per uur en per richting tijdens de piekuren. Het aantal reizigers zal tegen dan stijgen tot 800/dag.

De stopplaats Bordet is nu al een multimodaal knooppunt. Naast de drie treinen per uur in elke richting biedt de stopplaats talrijke aansluitingsmogelijkheden op andere transportmiddelen (trams en bussen).

De NMBS en de Directie Vervoerinfrastructuur van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer, verenigd in het samenwerkingsakkoord Beliris, werken ook nauw samen aan de realisatie van het Brussels GEN-project. Er worden momenteel werken uitgevoerd om de lijn tussen de stations van Watermaal en Brussel-Schuman aan te passen zodat deze later op vier sporen kan worden gebracht. De volledige renovatie van het station Brussel-Schuman (tussen 2006 en 2010) en het boren van de 1250 meter lange tunnel Schuman-Josaphat (van eind 2005 tot 2010) zullen deze belangrijke aanpassingen later vervolledigen.