NMBS-stopplaats Bordet gemoderniseerd
13/01/2005
In de stopplaats Bordet werden belangrijke moderniseringswerken
uitgevoerd. Bordet ligt op de lijn 26 (Halle Mechelen, via het oosten
van Brussel). Dit oostelijke ringspoor rond Brussel zal in de toekomst
een GEN-lijn worden.
Deze werken, op voorstel van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest,
vertegenwoordigen een investering van bijna 1 miljoen euro. Ze werden
gefinancierd door Beliris, het samenwerkingsakkoord tussen de Federale
Staat en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest met de betrekking tot
bepaalde initiatieven, bedoeld om de internationale rol en de werking
als hoofdstad van Brussel te promoten.
Dankzij deze werken beschikt de stopplaats, die op weekdagen dagelijks
ongeveer 500 reizigers telt, over verlengde perrons die geschikt zijn
voor de toekomstige GEN-treinen (250 m). Er werden bovendien vier
toegangshellingen voor personen met een beperkte mobiliteit aangelegd.
Ook de twee nieuwe vaste trappen zullen de perrons een stuk
toegankelijker maken. Bovendien ligt er nu ook een fietspad langs de
westelijke kant van de spoorweg tussen de perrontoegangen. De werken
zijn gestart in maart 2004 en in december 2004 waren ze klaar.
Tegen 2012, wanneer het GEN op deze as in gebruik wordt genomen, zal
de stopplaats Bordet door drie GEN-lijnen worden bediend
(Braine-Alliance Nationale Luchthaven/Leuven, Halle Vilvoorde,
Geraardsbergen Mechelen). Dit betekent zes treinen per uur en per
richting tijdens de piekuren. Het aantal reizigers zal tegen dan
stijgen tot 800/dag.
De stopplaats Bordet is nu al een multimodaal knooppunt. Naast de drie
treinen per uur in elke richting biedt de stopplaats talrijke
aansluitingsmogelijkheden op andere transportmiddelen (trams en
bussen).
De NMBS en de Directie Vervoerinfrastructuur van de Federale
Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer, verenigd in het
samenwerkingsakkoord Beliris, werken ook nauw samen aan de realisatie
van het Brussels GEN-project. Er worden momenteel werken uitgevoerd om
de lijn tussen de stations van Watermaal en Brussel-Schuman aan te
passen zodat deze later op vier sporen kan worden gebracht. De
volledige renovatie van het station Brussel-Schuman (tussen 2006 en
2010) en het boren van de 1250 meter lange tunnel Schuman-Josaphat
(van eind 2005 tot 2010) zullen deze belangrijke aanpassingen later
vervolledigen.
NMBS