Limburgse consument verwacht duidelijk slechter 2005
MAASTRICHT, 20050113 --
Het dalende vertrouwen van de Limburgse consument dat zich vorig kwartaal - na een periode van groeiend optimisme - weer manifesteerde, heeft zich dit kwartaal verder doorgezet. De waarde van de 'BEL-Index van Consumentenvertrouwen' (BIC) is in december 2004 verder gedaald: van 78 september 2004 naar 64. Hiermee is de BIC terug op de waarde van een jaar geleden. Vooral het fors toegenomen pessimisme over de algemene economische situatie in Nederland in de komende twaalf maanden is hier debet aan.
Dit blijkt uit de resultaten van de Barometer Economie Limburg (BEL) die in december 2004 is gehouden onder Limburgse bedrijven en Limburgse huishoudens. De BEL verschijnt ieder kwartaal en is een initiatief van de beide Limburgse Kamers van Koophandel, L1 Radio & TV, E,til bv en Flycatcher Internet Research.
Was in september 2004 nog 30% van de consumenten van mening dat de algemene economische situatie de laatste twaalf maanden beter is geworden, in december 2004 is dit percentage gedaald tot 17%. De groep die een verslechtering zag in het afgelopen jaar is fors toegenomen van 41% naar 53%.
Ditzelfde sombere beeld is te zien bij de verwachting voor de komende twaalf maanden betreffende de algemene economische situatie in Nederland: circa een kwart van de consumenten (26%) verwacht dat deze dit kwartaal beter wordt tegen nog 38% het vorige kwartaal. Het percentage pessimisten steeg fors van 38% in september 2004 naar 51% dit kwartaal.
We vermoeden dat het toegenomen pessimisme ten aanzien van de algemene economische situatie met name veroorzaakt wordt door de ingrijpende gebeurtenissen en (sociale) onrust in Nederland; de politieke ontwikkelingen in de wereld van de afgelopen maanden (met een sterk effect op de olieprijzen); en de grote aandacht daarvoor in de media. Al deze zaken maken de consument blijkbaar erg onzeker over de toekomst.
Wat betreft de financiële situatie van het eigen huishouden hebben de consumenten de laatste maanden eveneens een lichte verslechtering geconstateerd: bij 53% is deze (duidelijk) slechter geworden, terwijl bij slechts 9% (was 8%) een verbetering heeft waargenomen. Voor de komende twaalf maanden denkt meer dan de helft van de consumenten (52%) dat de financiële situatie van hun huishouden zal verslechteren. Dit is een flinke toename ten opzichte van het eerste kwartaal van 2004 toen dit nog voor 36% gold (vorig kwartaal 44%). Oorzaak van dit stijgend pessimisme is vooral de steeds groter wordende groep Limburgse consumenten die denkt dat het jaar 2005 duidelijk slechter wordt voor de huishoudportemonnee. Die groep groeide namelijk fors: van 11% begin 2004 naar 20% van de consumenten in dit kwartaal. Het aandeel optimistisch gestemde consumenten steeg licht van 15% naar 16%.
Een flink toenemend aantal consumenten vindt het dit kwartaal een ongunstige tijd voor het doen van grote aankopen (van 35% naar 45%). De groep die het een gunstige tijd voor de aanschaf van duurzame artikelen vindt, is gelijk gebleven (9%).
Einde persbericht
Kamer van Koophandel Zuid-Limburg