Delhaize Groep
Delhaize Groep publiceert voorlopig omzetcijfer 2004
13 jan 2005
* Vergelijkbare omzetgroei van 1,5% in de V.S. en 2,2% in België in
2004
* Organische omzetgroei van 2,9% in 2004 tegenover 2,4% in 2003
* Omzetdaling met 4,5% tot EUR 18,0 miljard in 2004, beïnvloed door
9,1% zwakkere U.S. dollar en een bijkomende verkoopweek in de V.S.
in 2003
* Netto-uitbreiding van het verkoopnetwerk met 70 geplande
winkelopeningen in 2005
Volledige persmededeling (pdf)
BRUSSEL, België, 13 januari 2005 Delhaize Groep (Euronext Brussel:
DELB) (NYSE:DEG), de Belgische internationale voedingsdistributeur,
maakte vandaag bekend dat haar omzet in 2004 EUR 18,0 miljard bedroeg,
een vermindering met 4,5% tegenover 2003 ingevolge de daling van de
U.S. dollar tegenover de euro met 9,1% en een bijkomende verkoopweek
in de V.S. in 2003. De organische omzetgroei bedroeg 2,9%, ondersteund
door een vergelijkbare omzetgroei van 1,5% in de V.S. en 2,2% in
België.
In 2004 bleven alle uithangborden van Delhaize Groep zich met succes
toespitsen op de differentiatie van hun winkelconcepten, resulterend
in een duurzame omzetgroei doorheen het jaar, zei Pierre-Olivier
Beckers, Voorzitter van het Executief Comité en Afgevaardigd
Bestuurder van Delhaize Groep. Wij zijn bijzonder tevreden met de
omzet van al onze Amerikaanse uithangborden en met de aanhoudend
sterke prestaties van Delhaize België. In 2005 verwachten wij een
verdere verbetering van onze verkoopprestaties dankzij
verkoopinitiatieven en meer winkelopeningen en -renovaties.
Omzet
In 2004 boekte Delhaize Groep een omzet van EUR 18,0 miljard tegenover
EUR 18,8 miljard tijdens het vorige jaar, een vermindering met 4,5%
die werd beïnvloed door de daling van de U.S. dollar tegenover de euro
met 9,1%. Aan ongewijzigde wisselkoersen steeg de omzet met 2,4%,
beïnvloed door 52 verkoopweken in de V.S. in 2004 tegenover 53 weken
in 2003 (positieve bijdrage tot de omzet van EUR 272,8 miljoen in
2003). Na aanpassing voor deze extra verkoopweek in 2003, zou de omzet
aan ongewijzigde wisselkoersen met 3,9% gestegen zijn.
In 2004 werd de evolutie van de omzet eveneens beïnvloed door:
* de overname van 43 Harveys-supermarkten, geconsolideerd sinds 26
oktober 2003;
* de overname van 19 Victory-supermarkten, geconsolideerd sinds 26
november 2004;
* de sluiting van 34 Kash n' Karry-winkels in het eerste kwartaal
van 2004;
* de deconsolidatie van Shop N Save (Singapore) sinds 1 oktober
2003; en
* de deconsolidatie van Food Lion Thailand sinds 1 september 2004.
Delhaize Groep beëindigde 2004 met een winkelnetwerk van 2.565
winkels, een nettotoename met zes winkels tegenover vorig jaar,
rekening houdend met de sluiting van 34 Kash n Karry-winkels en de
desinvestering van de Thaise activiteiten.
De organische omzetgroei van Delhaize Groep steeg van 2,4% in 2003 tot
2,9% in 2004, dankzij:
* een goede omzetontwikkeling bij Food Lion en Kash n' Karry en
blijvend sterke verkopen bij Hannaford, die resulteerden in een
vergelijkbare omzetgroei van 1,5% voor de Amerikaanse
activiteiten;
* een aanhoudend sterke omzetgroei van 5,5% bij Delhaize België, met
2,2% vergelijkbare omzetgroei.
In het vierde kwartaal van 2004 bedroeg de omzet van Delhaize Groep
EUR 4,4 miljard, een daling met 8,9% tegenover 2003. Deze daling was
hoofdzakelijk te wijten aan de verzwakking van de U.S. dollar
tegenover de euro met 8,4% in vergelijking met het laatste kwartaal
van 2003 en aan een bijkomende verkoopweek in de Verenigde Staten in
2003 (positieve bijdrage tot de omzet van EUR 272,8 miljoen in het
vierde kwartaal van 2003). Na aanpassing voor deze twee factoren zou
de omzet met 2,7% gestegen zijn in het vierde kwartaal van 2004. De
organische omzetgroei van Delhaize Groep bedroeg 1,9% in het vierde
kwartaal van 2004, ondersteund door een vergelijkbare omzetgroei van
0,3% in de V.S. en 1,7% in België.
Geografische omzetbijdrage (niet-geauditeerd)
De bijdrage van Delhaize America tot de omzet van Delhaize Groep
bedroeg in 2004 USD 15,8 miljard (EUR 12,7 miljard), een stijging met
1,9% tegenover 2003. De vergelijkbare omzet steeg in 2004 met 1,5%
tegenover 0,6% in 2003. De evolutie van de Amerikaanse omzet van
Delhaize Groep werd beïnvloed door de overname van 19
Victory-supermarkten in het vierde kwartaal van 2004, de sluiting van
34 Kash n' Karry-winkels in het eerste kwartaal van 2004, de overname
van Harveys in het laatste kwartaal van 2003 en een 53ste verkoopweek
in 2003 (USD 308,6 miljoen bijkomende omzet in 2003).
De omzetontwikkeling van de Amerikaanse activiteiten van Delhaize
Groep was in 2004 sterker dan in 2003. De verkopen bleven in 2004
sterk bij Hannaford en verbeterden bij Food Lion en Kash n' Karry
tegenover 2003 dankzij succesvolle verkoopinitiatieven en geografisch
geconcentreerde winkelrenovaties. De winkelrenovaties bij Food Lion
omvatten de tweede volledige marktvernieuwing in Charlotte, North
Carolina in oktober. In Florida werden in het vierde kwartaal van 2004
de eerste Sweetbay Supermarket-winkels geopend, waaronder één nieuwe
winkel en vijf vernieuwde Kash n Karry-winkels. De omzet van Harveys
werd ondersteund door de omzetting van 13 Food Lion-winkels naar de
Harveys-merknaam.
De omzetbijdrage van Delhaize America in het vierde kwartaal van 2004
bedroeg USD 4,0 miljard (EUR 3,1 miljard), een daling met 4,9%
tegenover 2003 ingevolge de bijkomende verkoopweek in het vierde
kwartaal van 2003. De vergelijkbare omzet steeg in het vierde kwartaal
van 2004 met 0,3% tegenover een zeer sterke vergelijkbare omzetgroei
van 2,9% in het vierde kwartaal van 2003. De omzet werd in het vierde
kwartaal van 2003 opgedreven door hevige winterstormen, terwijl 2004
zachter winterweer kende.
Delhaize Groep beëindigde het jaar 2004 met 1.523 supermarkten in de
V.S. In 2004 werden in de V.S. 53 nieuwe winkels geopend of
overgenomen, waarvan 5 geherlokaliseerde winkels. Samen met 40
winkelsluitingen (waaronder 34 Kash n Karry-winkels gesloten in het
eerste kwartaal van 2004), resulteerde dit in een toename met 8
winkels. Bovendien werden in 2004 in de V.S. 79 supermarkten
gerenoveerd of uitgebreid en werden 13 Food Lion-winkels omgezet tot
Harveys.
Voor 2005 voorziet Delhaize Groep de opening van 50 nieuwe
supermarkten in de V.S., waaronder 11 geherlokaliseerde winkels.
Delhaize Groep voorziet eveneens de sluiting van 17 winkels in de
V.S., resulterend in een nettotoename met 22 winkels tot een totaal
van 1.545 winkels aan het einde van 2005.
Ongeveer 181 winkels in de V.S. zullen vernieuwd of uitgebreid worden
in 2005. Het succes van de marktvernieuwingsprojecten in Raleigh en
Charlotte heeft Food Lion ertoe aangezet twee nieuwe markten uit te
kiezen, namelijk Greensboro, North Carolina, en Baltimore, Maryland,
voor een geconcentreerde vernieuwing in 2005. In 2005 zullen alle Kash
n Karry-winkels in Naples/Ft.Myers en Sarasota/Bradenton opnieuw
geopend worden onder de Sweetbay Supermarket-merknaam.
Naast de renovatie van 181 winkels zullen 12 Food Lion-winkels in 2005
omgezet worden naar Harveys-winkels, waardoor 68 Harveys-winkels
voorzien worden op het einde van 2005. Deze omvorming zal de
aanwezigheid van Delhaize Groep in de sleutelmarkt van Harveys
verstevigen en gebruik maken van de lokale kracht van het
Harveys-uithangbord.
In het vierde kwartaal van 2004 heeft Delhaize Groep de overname van
19 Victory-supermarkten afgerond. In 2005 zullen alle Victory-winkels
omgevormd worden tot Hannaford-winkels, waardoor het voorziene aantal
Hannaford-winkels aan het einde van 2005 146 zal bedragen.
De omzet van Delhaize België bedroeg in 2004 EUR 3,9 miljard, een
stijging met 5,5% tegenover 2003. De vergelijkbare omzet steeg met
2,2% door een aanhoudende differentiatie op het vlak van kwaliteit,
assortiment en dienstverlening en een verstrekte concurrentiepositie.
In het vierde kwartaal van 2004 steeg de omzet met 4,0% tot EUR 1,0
miljard. De vergelijkbare omzet steeg in het vierde kwartaal van 2004
met 1,7%.
Het marktaandeel van Delhaize België steeg in 2004 van 25,5% tot
25,7%. In het vierde kwartaal groeide het marktaandeel met 30
basispunten tegenover vorig jaar tot 25,5% (bron: AC Nielsen). Het
Belgische verkoopnetwerk groeide doorheen het jaar met 19 winkels tot
747 aan het eind van 2004, waaronder 26 in het Groothertogdom
Luxemburg en twee in Duitsland.
Delhaize België verwacht in 2005 een uitbreiding van zijn
verkoopnetwerk met 30 winkels, waaronder drie geïntegreerde
supermarkten. Dit zal het totaal eind 2005 op 777 brengen. Delhaize
België plant 18 winkelrenovaties in 2005 (21 in 2004). Bovendien zal
Delhaize België in 2005 de bouw van een nieuw distributiecentrum voor
verse producten verderzetten.
De omzet van de activiteiten van Delhaize Groep in Zuid- en
Centraal-Europa (Griekenland, Tsjechische Republiek, Slowakije en
Roemenië) steeg in 2004 met 2,0% tot EUR 1,2 miljard. In het vierde
kwartaal van 2004 bedroeg de omzet van deze Europese activiteiten van
Delhaize Groep EUR 333,6 miljoen, een stijging met 3,5% tegenover
hetzelfde kwartaal in 2003.
Het aantal winkels in de Zuid- en Centraal-Europese activiteiten van
Delhaize Groep steeg in 2004 met 11 tot een totaal van 253 winkels.
129 van deze winkels bevinden zich in Griekenland, 97 in de
Tsjechische Republiek, 11 in Slowakije en 16 in Roemenië. In 2005 zal
het verkoopnetwerk met 16 winkels uitgebreid worden. Dit zal het
totaal aantal winkels in de Zuid- en Centraal-Europese activiteiten
van Delhaize Groep op 269 brengen.
De bijdrage van de Aziatische activiteiten van Delhaize Groep bedroeg
in 2004 EUR 135,6 miljoen, een daling met 33,3% tegenover vorig jaar
door de verkoop van Shop N Save in Singapore (gedeconsolideerd sinds 1
oktober 2003) en de desinvestering van Food Lion Thailand
(gedeconsolideerd sinds 1 september 2004). Zonder Shop N Save en Food
Lion Thailand steeg de bijdrage van de Aziatische activiteiten van
Delhaize Groep in 2004 met 4,6%. Op het einde van het jaar telde het
Aziatische verkoopnetwerk 42 supermarkten tegenover 74 het voorgaande
jaar. In 2005 voorziet Delhaize Groep de uitbreiding van haar
verkoopnetwerk in Indonesië met twee supermarkten tot een totaal van
44 winkels.
VOORUITZICHTEN VOOR WINKELOPENINGEN EN INVESTERINGEN IN 2005
Delhaize Groep voorziet in 2005 een uitbreiding van haar
verkoopnetwerk met 70 winkels tot een totaal van 2.635. Voor 2005
voorziet Delhaize Groep investeringen (uitgezonderd financiële
leasing) van ongeveer EUR 600 miljoen, waaronder ongeveer USD 550
miljoen voor de Amerikaanse activiteiten van de Groep (omgerekend in
EUR aan de actuele wisselkoers van 1 EUR = 1,30 USD).
Financiele kalender
* Persmededeling 2004 resultaten vierde kwartaal en boekjaar 2004:
10 maart 2005
* Persmededeling resultaten eerste kwartaal 2005: 12 mei 2005
* Gewone algemene aandeelhoudersvergadering: 26 mei 2005
* Persmededeling resultaten tweede kwartaal 2005: 11 augustus 2005
* Persmededeling resultaten derde kwartaal 2005: 10 november 2005
Definities
* Vergelijkbare omzet: omzet van dezelfde winkels, inbegrepen
herlokalisaties en uitbreidingen, en aangepast voor
kalendereffecten
* Organische omzetgroei: omzetgroei gecorrigeerd voor omzet door
overnames en desinvesteringen aan ongewijzigde wisselkoersen en
aangepast voor kalendereffecten
Delhaize Groep
Delhaize Groep is een Belgische voedingsdistributeur met activiteiten
in negen landen op drie continenten. Eind 2004 bestond het
verkoopnetwerk van Delhaize Groep uit 2.565 winkels. In 2004 boekte
Delhaize Groep een omzet van EUR 18,0 miljard. In 2003 boekte Delhaize
Groep een nettowinst van EUR 171,3 miljoen. Delhaize Groep stelt
ongeveer 142.000 mensen tewerk. Delhaize Groep is genoteerd op
Euronext Brussel (DELB) en op de New York Stock Exchange (DEG).
Dit persbericht is beschikbaar in het Nederlands, Frans en Engels. U
vindt het ook op de website www.delhaizegroep.com. Vragen kunnen
verzonden worden naar investor@delhaizegroup.com.
Contacten
Guy Elewaut: + 32 2 412 29 48
Geoffroy d'Oultremont: + 32 2 412 83 21
---
Sommige verklaringen in dit persbericht evenals andere geschreven en
mondelinge verklaringen die regelmatig gedaan worden door Delhaize
Groep en haar vertegenwoordigers zijn voorspellingen in de betekenis
van Sectie 27A van de Securities Act van 1933, en van de geamendeerde
Securities Exchange Act van 1934, en houden een aantal risico's en
onzekerheden in. Deze verklaringen bevatten maar zijn niet beperkt tot
verklaringen over strategische opties, toekomstige strategieën en de
uit deze strategieën voorziene resultaten. Deze voorspellingen kunnen
algemeen herkend worden aan uitdrukkingen als geloven, verwachten,
anticiperen, streven naar, plannen, voorzien, vermoedelijk, zullen,
zouden kunnen of andere gelijkaardige woorden of uitdrukkingen. Hoewel
zulke verklaringen gebaseerd zijn op de op dit ogenblik beschikbare
informatie, kunnen de eigenlijke resultaten aanzienlijk verschillen
van de verwachtingen, afhankelijk van diverse factoren. Deze factoren
omvatten, maar zijn niet beperkt tot, wijzigingen in de algemene
economische context of in de markten van Delhaize Groep, in het
consumentengedrag, in inflatie of wisselkoersen of in wetgeving;
concurrentie; ongunstige uitspraken in claims, de onmogelijkheid om
tijdig de bouw of renovatie van winkels af te ronden en bevoorradings-
of kwaliteitsproblemen bij leveranciers. Bijkomende risico's en
onzekerheden, waardoor de uiteindelijke resultaten aanzienlijk kunnen
verschillen van de resultaten die door deze verklaringen werden
voorspeld, worden beschreven in het jaarverslag van Delhaize Groep in
het document 20-F voor het jaar eindigend op 31 december 2003 en
andere neerleggingen door Delhaize Groep en Delhaize America bij de
U.S. Securities and Exchange Commission. Deze risicofactoren zijn in
dit document bij referentie opgenomen. Delhaize Groep en Delhaize
America nemen geen enkele verbintenis op zich om ontwikkelingen in
deze risicofactoren te actualiseren of om publiek welke herziening ook
van de verklaringen vervat in dit persbericht aan te kondigen, of om
correcties aan te brengen om toekomstige gebeurtenissen of
ontwikkelingen weer te geven.
Persmededelingen
Aandelenkoers
DELB EUR 56.20
DEG $ 72.92
Wisselkoers
Euro