KNMG

Kwaliteit van zorg is primair de zaak van de professionals en hun patiënten

Zorgaanbieders moeten, met een beroep op hun professionaliteit, nog meer dan voorheen aandacht vragen voor de inhoud en kwaliteit van zorg. In zijn rede op de gezamenlijke nieuwjaarsbijeenkomst van KNMP, NMT en KNMG in de Haagse Sociëteit De Witte, benadrukte KNMG-voorzitter Peter Holland de bijzondere rol en maatschappelijke verantwoordelijkheid die apothekers, tandartsen en artsen hebben.

Holland deed deze oproep tegen de achtergrond van het feit dat niet de kwaliteit van zorg maar juist besparingen op de voorgrond staan in de discussies over de gezondheidszorg en de inrichting van het stelsel. Bovendien kunnen zorgverzekeraars die de regierol in de zorg op zich moeten gaan nemen, nooit en te nimmer de rol van zorgaanbieder en patiënt op het punt van de kwaliteit van zorg overnemen. De KNMG-voorzitter vindt dat de stem van de zorgprofessionals in het beleid dan ook veel beter gehoord en verstaan moet worden in Den Haag.

De ontwikkelingen rond de stelselwijziging, de wijzigingen in het geneesmiddelenbeleid en rond de wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) volgen de koepelorganisaties kritisch, met name als het gaat om de toegankelijkheid van de zorg voor de kwetsbare medemens in onze samenleving. De herziening van het zorgstelsel mag nooit leiden tot discriminatie en achterstelling van bepaalde groepen. De toegang tot zorg moet gegarandeerd zijn voor iedereen.

Daarnaast vindt Holland het van essentieel belang kritische vragen te blijven stellen bij effecten van de voorgenomen marktwerking; zeker wanneer het gevaar dreigt dat het inzicht, het oordeel en dus de beschermende invloed van professionals zoals artsen, apothekers en tandartsen worden gepasseerd of genegeerd. De KNMG-voorzitter riep de beroepsgroepen en de overheid op om zich te realiseren dat beschermingsmaatregelen via de professionals veel nut opleveren voor het individu en voor de samenleving als geheel.

Naast juridische bescherming is ook de veiligheid van patiënten en cliënten een zeer groot goed. Holland riep op te blijven zoeken naar mogelijkheden om die veiligheid te waarborgen. Bijvoorbeeld door de mogelijkheden van blame free-melden door professionals verder te onderzoeken en door meer samen te werken ten behoeve van de bewaking en beveiliging van de patiënt.

download hier de tekst van de nieuwjaarsrede

Laatst gewijzigd: 13-01-2005