KNMG
Kwaliteit van zorg is primair de zaak van de professionals en hun
patiënten
Zorgaanbieders moeten, met een beroep op hun professionaliteit, nog
meer dan voorheen aandacht vragen voor de inhoud en kwaliteit van
zorg. In zijn rede op de gezamenlijke nieuwjaarsbijeenkomst van KNMP,
NMT en KNMG in de Haagse Sociëteit De Witte, benadrukte
KNMG-voorzitter Peter Holland de bijzondere rol en maatschappelijke
verantwoordelijkheid die apothekers, tandartsen en artsen hebben.
Holland deed deze oproep tegen de achtergrond van het feit dat niet de
kwaliteit van zorg maar juist besparingen op de voorgrond staan in de
discussies over de gezondheidszorg en de inrichting van het stelsel.
Bovendien kunnen zorgverzekeraars die de regierol in de zorg op zich
moeten gaan nemen, nooit en te nimmer de rol van zorgaanbieder en
patiënt op het punt van de kwaliteit van zorg overnemen. De
KNMG-voorzitter vindt dat de stem van de zorgprofessionals in het
beleid dan ook veel beter gehoord en verstaan moet worden in Den Haag.
De ontwikkelingen rond de stelselwijziging, de wijzigingen in het
geneesmiddelenbeleid en rond de wet maatschappelijke ondersteuning
(WMO) volgen de koepelorganisaties kritisch, met name als het gaat om
de toegankelijkheid van de zorg voor de kwetsbare medemens in onze
samenleving. De herziening van het zorgstelsel mag nooit leiden tot
discriminatie en achterstelling van bepaalde groepen. De toegang tot
zorg moet gegarandeerd zijn voor iedereen.
Daarnaast vindt Holland het van essentieel belang kritische vragen te
blijven stellen bij effecten van de voorgenomen marktwerking; zeker
wanneer het gevaar dreigt dat het inzicht, het oordeel en dus de
beschermende invloed van professionals zoals artsen, apothekers en
tandartsen worden gepasseerd of genegeerd. De KNMG-voorzitter riep de
beroepsgroepen en de overheid op om zich te realiseren dat
beschermingsmaatregelen via de professionals veel nut opleveren voor
het individu en voor de samenleving als geheel.
Naast juridische bescherming is ook de veiligheid van patiënten en
cliënten een zeer groot goed. Holland riep op te blijven zoeken naar
mogelijkheden om die veiligheid te waarborgen. Bijvoorbeeld door de
mogelijkheden van blame free-melden door professionals verder te
onderzoeken en door meer samen te werken ten behoeve van de bewaking
en beveiliging van de patiënt.
download hier de tekst van de nieuwjaarsrede
Laatst gewijzigd: 13-01-2005