Opel maakt prijzen nieuwe Astra GTC bekend
(13-1-2005)
Bij General Motors Belgium liep eind december 2004 de eerste Opel
Astra GTC van de productielijn. De Astra GTC (Gran Turismo Compact) is
naast de vijfdeurs Astra en de Astra Stationwagon de derde
Astra-variant die in de Antwerpse fabriek wordt gebouwd.
Vanaf 2006 komt daar ook nog de Opel Astra Coupé Cabrio bij, die net
als de Astra GTC alleen in België zal worden gebouwd. Vanaf heden is
de Astra GTC te bestellen bij de Opel-dealer. De vanaf-prijs voor de
GTC bedraagt 19.995 euro; de eerste autoâs worden in de tweede helft
van maart afgeleverd.
Het derde model van de nieuwe Astra-generatie is de meest
spectaculaire interpretatie van Opels nieuwe designtaal tot op heden.
Het opvallende uiterlijk van de GTC onderscheidt zich door zijn
sportieve proporties, zijn aërodynamisch silhouet met een gebogen,
aflopende daklijn en zijn uitgesproken spits toelopende voor- en
achteroverhang. De expressief gelijnde carrosserie, dat 15 mm lager
ligt dan de vijfdeursvariant, is vrijwel volledig nieuw: alleen de
motorkap en de voorspatborden zijn identiek aan die van de vijfdeurs
Astra. Het unieke karakter van de GTC wordt nog eens versterkt door de
optionele panoramische voorruit, die zich uitstrekt van de motorkap
tot aan de
B-stijl en een ongekend gevoel van ruimte en een opmerkelijk uitzicht
geeft. De panoramische voorruit beleeft zijn wereldpremière in de GTC
en is naar verwachting vanaf april verkrijgbaar.
Met het speciaal afgestemde IDS-chassis (Interactive Driving System)
maakt de Astra GTC zijn unieke en dynamische design ook op de weg
waar. Met de 200 pk sterke 2.0 Turbo ECOTEC-motor onder de kap
accelereert de GTC in slechts 7,8 seconden van 0 naar 100 kilometer
per uur en er kan een topsnelheid worden gerealiseerd van 234
kilometer per uur. Bij de introductie zal de GTC verkrijgbaar zijn met
vijf benzinemotoren (90 tot 200 pk) en vier CDTi common-rail
turbodieselmotoren (90 tot 150 pk).
Nieuw in de range CDTi dieselmotoren is de 1.3 CDTi met 66 kW (90 pk)
en een maximum koppel van 200 Nm. Deze state-of-the-art dieselmotor
wordt gekenmerkt door de laatste generatie common-rail technologie met
multiple injectie en een turbocompressor met variabele geometrie. De
1.3 CDTi geeft de Astra GTC een topsnelheid van 174 kilometer per uur
en een acceleratie van 0 naar 100 kilometer per uur in 13,6 seconden.
De Astra GTC 1.3 CDTi heeft een gemiddeld verbruik van slechts 4,8
liter diesel per 100 km en wordt standaard geleverd met een
zesversnellingsbak. Alle voor de GTC beschikbare motoren voldoen reeds
aan de Euro 4-emissienormen. Naast de basisuitvoering Enjoy zal de
Astra GTC ook verkrijgbaar zijn als Sport en Cosmo. De nieuwe
1.3 CDTi beleeft zijn wereldprimeur op de AutoRAI 2005 en is naar
verwachting vanaf mei leverbaar.
De standaarduitrusting van de GTC omvat het SAFETEC-veiligheidssysteem
met IDS-chassis, ABS en remhulpsysteem plus frontale, laterale en
zijdelingse hoofdairbags. Eveneens standaard zijn het âEasy
Entryâ-systeem met geheugenfunctie voor de voorstoelen, elektrisch
verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, centrale vergrendeling met
afstandsbediening, elektrische bedienbare ramen, airconditioning, een
pollenfilter en 16 inch wielen. De Cosmo-versie wordt standaard
geleverd met Electronic Climate Control (ECC).
âMet de nieuwe Astra GTC lanceren we een model dat breekt met de
klassieke carrosserievormen en dat uitpakt met een uniek,
compromisloos design,â aldus Alain Visser, Executive Director,
European Marketing, Adam Opel AG. âDe GTC of Gran Turismo Compact zal
vooral in de smaak vallen bij bestuurders die veel belang hechten aan
een expressief design, innovatieve technologie en rijplezier. En dat
zijn nu net de grootste troeven van de GTC.â
AutoRai