AutoRai

Opel maakt prijzen nieuwe Astra GTC bekend

(13-1-2005)
Bij General Motors Belgium liep eind december 2004 de eerste Opel Astra GTC van de productielijn. De Astra GTC (Gran Turismo Compact) is naast de vijfdeurs Astra en de Astra Stationwagon de derde Astra-variant die in de Antwerpse fabriek wordt gebouwd. Vanaf 2006 komt daar ook nog de Opel Astra Coupé Cabrio bij, die net als de Astra GTC alleen in België zal worden gebouwd. Vanaf heden is de Astra GTC te bestellen bij de Opel-dealer. De vanaf-prijs voor de GTC bedraagt 19.995 euro; de eerste autoâs worden in de tweede helft van maart afgeleverd.

Het derde model van de nieuwe Astra-generatie is de meest spectaculaire interpretatie van Opels nieuwe designtaal tot op heden. Het opvallende uiterlijk van de GTC onderscheidt zich door zijn sportieve proporties, zijn aërodynamisch silhouet met een gebogen, aflopende daklijn en zijn uitgesproken spits toelopende voor- en achteroverhang. De expressief gelijnde carrosserie, dat 15 mm lager ligt dan de vijfdeursvariant, is vrijwel volledig nieuw: alleen de motorkap en de voorspatborden zijn identiek aan die van de vijfdeurs Astra. Het unieke karakter van de GTC wordt nog eens versterkt door de optionele panoramische voorruit, die zich uitstrekt van de motorkap tot aan de
B-stijl en een ongekend gevoel van ruimte en een opmerkelijk uitzicht geeft. De panoramische voorruit beleeft zijn wereldpremière in de GTC en is naar verwachting vanaf april verkrijgbaar.

Met het speciaal afgestemde IDS-chassis (Interactive Driving System) maakt de Astra GTC zijn unieke en dynamische design ook op de weg waar. Met de 200 pk sterke 2.0 Turbo ECOTEC-motor onder de kap accelereert de GTC in slechts 7,8 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en er kan een topsnelheid worden gerealiseerd van 234 kilometer per uur. Bij de introductie zal de GTC verkrijgbaar zijn met vijf benzinemotoren (90 tot 200 pk) en vier CDTi common-rail turbodieselmotoren (90 tot 150 pk).

Nieuw in de range CDTi dieselmotoren is de 1.3 CDTi met 66 kW (90 pk) en een maximum koppel van 200 Nm. Deze state-of-the-art dieselmotor wordt gekenmerkt door de laatste generatie common-rail technologie met multiple injectie en een turbocompressor met variabele geometrie. De
1.3 CDTi geeft de Astra GTC een topsnelheid van 174 kilometer per uur en een acceleratie van 0 naar 100 kilometer per uur in 13,6 seconden. De Astra GTC 1.3 CDTi heeft een gemiddeld verbruik van slechts 4,8 liter diesel per 100 km en wordt standaard geleverd met een zesversnellingsbak. Alle voor de GTC beschikbare motoren voldoen reeds aan de Euro 4-emissienormen. Naast de basisuitvoering Enjoy zal de Astra GTC ook verkrijgbaar zijn als Sport en Cosmo. De nieuwe
1.3 CDTi beleeft zijn wereldprimeur op de AutoRAI 2005 en is naar verwachting vanaf mei leverbaar.

De standaarduitrusting van de GTC omvat het SAFETEC-veiligheidssysteem met IDS-chassis, ABS en remhulpsysteem plus frontale, laterale en zijdelingse hoofdairbags. Eveneens standaard zijn het âEasy Entryâ-systeem met geheugenfunctie voor de voorstoelen, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrische bedienbare ramen, airconditioning, een pollenfilter en 16 inch wielen. De Cosmo-versie wordt standaard geleverd met Electronic Climate Control (ECC).

âMet de nieuwe Astra GTC lanceren we een model dat breekt met de klassieke carrosserievormen en dat uitpakt met een uniek, compromisloos design,â aldus Alain Visser, Executive Director, European Marketing, Adam Opel AG. âDe GTC of Gran Turismo Compact zal vooral in de smaak vallen bij bestuurders die veel belang hechten aan een expressief design, innovatieve technologie en rijplezier. En dat zijn nu net de grootste troeven van de GTC.â