Volkswagen onthult studie New Beetle Ragster
(13-1-2005)
Volkswagen heeft tijdens de autotentoonstelling van Detroit de New
Beetle Ragster onthuld. De stoerste New Beetle aller tijden.
Hoewel de New Beetle op zich al een statement op wielen is, laat dit
studiemodel zien welk ontwikkelingspotentieel er nog meer in de auto
huist. De New Beetle Ragster onderscheidt zich door een sterk verlaagd
dak met een grote âRagtopâ â een vouw-schuifdak.
De basis van de Ragster is de New Beetle Cabriolet. In vergelijking
daarmee zijn de voorste raamstijlen met 9 centimeter ingekort. Een
vaste, U-vormige dakbeugel dient als behuizing voor de Ragtop. De
bijzondere dakconstructie maakt de Ragster al met al zoân 15
centimeter lager dan een normale New Beetle. Dat zorgt voor een uniek
uiterlijk. Een Hot Rod mét Ragtop en de proporties van een Speedster.
Daarmee is gelijk de naam Ragster verklaard.
Design
Ten opzichte van de New Beetle Cabriolet, beperken de wijzigingen van
de Ragster zich niet tot het dak. Zo is het ontwerp van de wielkasten
en bumpers wat scherper aangezet en zijn de koplampen, achterlichten
en lichtmetalen wielen (19 inch) nieuw vormgegeven. Ook in het
interieur heerst een extreem sportieve sfeer. De Ragster beschikt niet
over sport- maar over racestoelen en in het driespaaks sportstuur is
zowel de startknop van de motor als de bediening van de Ragtop
geïntegreerd. Ook nieuw zijn de vormgeving van de middenconsole en de
symmetrische afwerking van de bagageruimte.
Serieproductie
Hoewel er nog geen beslissing is genomen over serieproductie van de
Ragster, zou het model van diverse motoren kunnen worden voorzien â
van een krachtige benzinemotor tot een TDI met veel koppel. Alle
mogelijkheden staan wat dat betreft nog open.
AutoRai