Ingezonden persbericht
PERSBERICHT 'inspiratie voor 2005'
13/01/05
'inspiratie voor 2005'
trends en toekomstvisies van trendwatcher Richard Lamb
inspiratie voor 2005
Evenals voorgaande jaren geeft trendwatcher Richard Lamb,
Trendwatcher.com, rond de jaarwisseling zijn visie op het komende
jaar, 2005. Hij laat zijn licht schijnen over ontwikkelingen op het
gebied van technologie, consumenten, politiek, maatschappij en enkele
andere belangrijke ontwikkelingen.
Technologie in 2005
-------------------
In 2005 zal de opmars van breedbandig internet, zowel via vaste
verbindingen als draadloos, zich in een versneld tempo voortzetten.
Met name het aanbieden van hoogwaardige programma's door middel van
een abonnementsvorm en/of sponsoring zal succesvol zijn. Dit wordt
onder andere veroorzaakt door het groeiende aanbod van programma's die
als 'Radio-on-Demand' en 'TV-on-Demand' via het internet kunnen worden
opgeroepen. Binnen dit model past ook het digitaal verspreiden van
voetbal en andere (sport)evenementen. Daarnaast zullen consumenten in
toenemende mate zelf interessante 'content' gaan verspreiden. Dit
wordt onder andere veroorzaakt door de brede acceptatie van mobiele
telefoons waarmee foto's en videofilmpjes gemaakt kunnen worden. Een
initiatief zoals Albumprinter.com speelt hier met een kalender- of
fotoalbum-op-maat met succes op in. Narrowcasting - in het bijzonder
'Podcasting', het automatisch downloaden van audio/video-content naar
draagbare apparatuur - zal in 2005 extreem snel opkomen. Ook
'videobellen' zal langzamerhand in al haar verschijningsvormen breed
opgepakt worden.
Consumenten in 2005
-------------------
De Prosumer, de zichzelf goed informerende pro-actieve consument, zal
in 2005 vat krijgen op sectoren zoals de retail, de gezondheidszorg en
het onderwijs. De vraaggestuurde economie zal hierdoor een extra
impuls krijgen. Met name kleine detaillisten in de binnensteden zullen
het zwaar krijgen door de goed geïnformeerde en zelfbewuste consument.
Belangenorganisaties - zoals de Consumentenbond, Vereniging Eigen
Huis, de ANWB en vakbonden - zullen zich fors moeten inspannen om hun
leden tevreden te houden. Men verwacht onder andere stevige lobby
trajecten. De tijd van 'vrijblijvende clubblaadjes' lijkt daarmee
voorbij.
Politiek in 2005
----------------
Het politieke krachtenveld zal zich in 2005 verder verharden. Dit
wordt mede ingegeven door het zicht op de volgende verkiezingen (2007)
en de komst van de gekozen burgemeester (2006) aan de horizon. Het
lijkt erop dat steeds meer partijen zich realiseren dat het
noodzakelijk is om doorlopend campagne te voeren. Dit komt de
kwaliteit van de besluitvorming en de lange termijn visie niet ten
goede. Ook de verder verslechterende economische situatie zal
bijdragen aan een verharding van het politieke klimaat. Een verdere
toename van het aantal opiniepeilingen over uiteenlopende politieke
onderwerpen zal kortstondige nieuwshypes (waan-van-de-dag) ten gevolg
hebben.
Maatschappij in 2005
--------------------
De rol van Europa - en in het bijzonder Nederland op mondiaal niveau
zal in 2005 waarschijnlijk verder afnemen. Eén van de maatschappelijke
gevolgen zal zijn dat men minder tolerant wordt. Zowel tussen
bevolkingsgroepen als op individueel niveau. Mensen zullen zich onder
andere bewust worden van het verband tussen tijd en geld. Een gevolg
kan zijn dat zaken zoals mantelzorg voor familie en vrienden onder
druk komt te staan. Dit tij kan gekeerd worden door enkele
charismatische en onafhankelijke opinieleiders die op een heldere en
pragmatische manier inzicht verschaffen in de 'the big picture'.
Andere ontwikkelingen in 2005
-----------------------------
Door een toenemend gevoel van onrust - mede veroorzaakt door
intensievere communicatie via e-mail, chatboxen en telefonie - zullen
mensen meer waarde gaan hechten aan een huiselijke omgeving (comfort
zone). Deze eigentijdse huiselijkheid zal zich niet altijd thuis
afspelen maar bijvoorbeeld ook in het uitgaansleven. De opkomst van
gespecialiseerde uitgaansgelegenheden, winkels en openbare ruimten
waar gelijkgestemden elkaar kunnen treffen is het gevolg.
Consumenten zullen zich in toenemende mate gaan bekommeren over de
geboden 'toegevoegde waarde' van een organisatie. Dit zal leiden tot
een vergaande verantwoordingscultuur. Daarmee krijgen bijvoorbeeld
(lokale)overheden met hun stijgende lasten te maken. Dat geldt ook
voor de energieleveranciers (niet het milieu als marketinginstrument
gebruiken), detaillisten (keuze tussen online shoppen en winkels
bezoeken onderbouwen), telecombedrijven (prijs/prestatie-verhouding
kunnen verantwoorden), verzekeraars (zichtbare dienstverlening bieden
naast het afsluiten van polissen) en supermarkten (met extreem hoge
prijzen voor groente en fruit waar een agrariër weinig van terug ziet)
etc. etc.
---
Voor de redactie /
Ingezonden persbericht