Gemeente Den Helder

08-01-2005
Openbare kennisgevingen week 2

Bouwzaken

Ingediende bouwaanvragen
Burgemeester en wethouders hebben aanvragen om een bouwvergunning ontvangen voor:

-Timorlaan 45, voor het bouwen van een woonzorgcomplex met 46 woningen (bouwaanvraag 2e fase) (ontvangen 28 december 2004);
-Vogelzand 4256, ter legalisatie van de reeds gerealiseerde aanbouw aan de woning (ontvangen 28 december 2004);

-Vogelzand 4257, ter legalisatie van de reeds gerealiseerde aanbouw aan de woning (ontvangen 28 december 2004);

-Kruiszwin 3920, voor het aanbrengen van een schotelantenne aan de voorgevel van de woning (ontvangen 29 december 2004);
-Burg. Houwingsingel, voor het bouwen van 18 woningen en bedrijfsruimten op het vm. DIVMAG terrein (ontvangen 3 januari 2005). Het gaat hier om een bekendmaking als bedoeld in artikel 41 van de Woningwet. De bouwplannen zijn in behandeling en liggen mogelijk om advies bij verschillende afdelingen en/of diensten. Ze liggen dus niet ter inzage. Wenst u informatie over een van deze bouwplannen, maak dan eerst telefonisch een afspraak met het team Vergunningen van de afdeling Veiligheid, Vergunningen en Handhaving, telefoon (0223) 678623.

Burgemeester en wethouders hebben ook een aanvraag om bouwvergunning ontvangen voor:

-Walvisvaardersweg/ Baskeweg e.o. (Compex 55); voor het vervangen van buitenkozijnen, het maken van erkers en luifels aan de voorzijde en het verrichten van bijkomende werkzaamheden.
Burgemeester en Wethouders kunnen hieraan alleen meewerken door het verlenen van vrijstelling op grond van het bepaalde in artikel 19, lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening;
In verband hiermee liggen de bouwplannen met ingang van 17 januari 2005 gedurende 4 weken ter inzage bij de afdeling Ruimte, Wonen en Ondernemen, Drs. F. Bijlweg 1 in Den Helder. Gedurende deze termijn kunt u uw zienswijze over de aanvragen schriftelijk kenbaar maken bij het college van Burgemeester en Wethouders van Den Helder, Postbus 36, 1780 AA Den Helder.

Verleende bouwvergunningen
Burgemeester en wethouders hebben bouwvergunning verleend voor:
-P. Korffstraat e.o., voor het bouwen van een appartementencomplex met 44 appartementen (verzenddatum 29 december 2004);
-A. Schuurmanstraat e.o., voor het bouwen van een appartementencomplex met 59 appartementen (verzenddatum 29 december 2004);
-Schoolweg 80, voor het bouwen van een woning met garage/berging (verzenddatum 29 december 2004);

-Schoolweg 80, voor het plaatsen van prefab-units voor de termijn van
1 jaar (verzenddatum 29 december 2004);

-Wierbalg 26 Golfbaan Ooghduyne Zwanenbalg, voor het bouwen van twee bruggen voor de fiets- en kanoroute op genoemd tracégedeelte (bouwvergunning 1e fase) (verzenddatum 29 december 2004). Bent u door het verlenen van de bouwvergunningen rechtstreeks in uw belangen getroffen, dan kunt u binnen zes weken na de dag waarop de beslissing is toegezonden aan de aanvrager bezwaar indienen bij burgemeester en wethouders van Den Helder, Postbus 36, 1780 AA Den Helder. Doet u dit tijdig dan kunt u bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank in Alkmaar (Postbus 251, 1800 BG) schorsing van dit besluit aanvragen.

Bouwplannen/Vrijstellingen
Rectificatie
In het Stadsnieuws van 23 december 2004 is onder het kopje Bouwplannen/Vrijstellingen een terinzagelegging per 27 december 2004 t.b.v. een vrijstellingsprocedure als bedoeld in artikel 19 lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening aangekondigd van een aanvraag om bouwvergunning tot het vervangen van buitenkozijnen, het maken van erkers en luifels aan de voorzijde en het verrichten van bijkomende werkzaamheden op de locatie Waterkeringsweg e.o. Deze aankondiging is onjuist en is per heden ingetrokken.

Agenda welstandscommissie
De eerstvolgende vergadering van de Welstandscommissie is op donderdag 20 januari aanstaande. De agenda ligt de woensdagmiddag daarvoor ter inzage bij de Klantenservice in het Stadhuis aan de Drs. F. Bijlweg. N.B.: de welstandstoets is één van de facetten van de bouwplanbeoordeling. Behandeling van een bouwplan door de welstandscommissie houdt niet in dat het plan ook aan de overige toetsingscriteria voldoet. Aan de behandeling in de vergadering van de welstandscommissie kunt u dan ook geen rechten ontlenen.

Bestemmingsplan Vogelbuurt
Gedeputeerde Staten van Noord-Holland hebben op 14 december 2004 het bestemmingsplan Vogelbuurt 2003 goedgekeurd. Het goedkeuringsbesluit van Gedeputeerde Staten en het bestemmingsplan liggen op grond van artikel 28, lid 6 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening met ingang van 14 januari 2005 gedurende zes weken voor een ieder ter inzage bij de Klantenservice in het stadhuis aan de Drs. F. Bijlweg 20 op maandag, dinsdag en vrijdag tussen 08.00 en 14.00 uur, op woensdag tussen 08.00 en 15.30 uur en op donderdag tussen 08.00 en 19.30 uur. Gedurende deze termijn kunnen:

- degenen die tijdig bedenkingen bij Gedeputeerde Staten hebben ingediend;

- belanghebbenden die kunnen aantonen dat zij redelijkerwijs niet in staat zijn geweest tijdig bedenkingen bij Gedeputeerde Staten in te brengen
beroep instellen bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, postbus 20019, 2500 EA Den Haag.
Het besluit tot goedkeuring treedt in werking daags na afloop van de beroepstermijn, tenzij een verzoek om voorlopige voorziening is ingediend. Het besluit treedt in dat geval niet in werking totdat op dat verzoek is beslist.

Milieuzaken
Burgemeester en wethouders hebben krachtens artikel 8.40 van de Wet milieubeheer meldingen ontvangen van:

- Accres Tandartsenpraktijken BV, voor het oprichten en inwerking hebben van twee tandartspraktijken aan de Baljuwstraat 227 en Bankastraat 29.
Tegen deze melding is geen beroep of bezwaar mogelijk. Wel kunt u burgemeester en wethouders verzoeken handhavend op te treden als u van mening bent dat het bedrijf in plaats van een melding in te dienen, een vergunning had moeten aanvragen (artikel 18.14 Wet milieubeheer). Wilt u de melding inzien, maak dan eerst telefonisch een afspraak met het team Vergunningen van de afdeling Veiligheid, Vergunningen en Handhaving (telefoon 678628/ 678627).

Verkeerszaken

Gehandicaptenparkeerplaatsen
Burgemeester en wethouders hebben besloten dat een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats wordt aangelegd op het wegdek van de Marsdiepstraat op de tweede parkeerplaats aan de oostzijde van de rijbaan, ten noorden van de aansluiting met de Noordzeestraat. Een gehandicaptenparkeerplaats wordt aangegeven met bord E6 van Bijlage I van het
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 met daaronder het kenteken van het te parkeren voertuig.
Bezwaren tegen dit besluit kunt u tot 24 februari 2004 indienen. Het bezwaarschrift stuurt u naar het college van Burgemeester en Wethouders van Den Helder, Postbus 36, 1780 AA te Den Helder. De stukken liggen vanaf vandaag tot 17 februari 2005 bij de Klantenservice in het stadhuis aan de Drs. Bijlweg 20, op maandag, dinsdag en vrijdag van 08.00 tot 14.00 uur, op woensdag van 08.00 tot 15.30 uur en op donderdag van 08.00 en 19.30 uur.

Verordeningen

Kinderopvang
De gemeenteraad heeft op 9 december 2004 de Verordening Wet kinderopvang vastgesteld.
De verordening regelt de administratieve afhandeling van de aanvragen gemeentelijke bijdrage in het kader van de Wet kinderopvang vanaf 1 januari 2005.

Reïntegratie
Abusievelijk is in juli 2004 het concept van de reïntegratieverordening van 1 juli 2004 ter inzage gelegd in plaats van de vastgestelde verordening. Die laatste ligt alsnog vanaf vandaag ter inzage.
Deze verordening gaat over het ondersteunen en aanbieden van voorzieningen gericht op de arbeidsinschakeling (artikel 8 eerste lid onder a WWB).

Uitkeringen
De beleidsregels voor de afbouw van de toeslag van uitkeringsgerechtigden die met meerdere personen in een hulpverleningsinstelling wonen, zijn voor wat betreft de ingangsdatum, aangepast. Hiermee zijn de eerder vastgestelde beleidsregels (10 juni 2004) ingetrokken.

De verordeningen en beleidsregels liggen vanaf vandaag tot 15 februari 2005 bij de Klantenservice in het stadhuis aan de Drs. Bijlweg 20, op maandag, dinsdag en vrijdag van 08.00 tot 14.00 uur, op woensdag van 08.00 tot 15.30 uur en op donderdag van 08.00 en 19.30 uur.

Persoonsgegevens

Burgemeester en wethouders hebben op 14 december 2004 het Beheersreglement gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens vastgesteld. Het reglement ligt vanaf vandaag twee weken ter inzage bij de Klantenservice in het stadhuis aan de Drs. Bijlweg 20, op maandag, dinsdag en vrijdag van 08.00 tot 14.00 uur, op woensdag van 08.00 tot 15.30 uur en op donderdag van 08.00 en 19.30 uur.

DEN HELDER, 13 januari 2005
drs. J.M. Staatsen, burgemeester
A.J. van den Berg, secretaris