Politie Haaglanden

Steeds meer scooterbestuurders met helm

Haaglanden 12-01-2005 - Het aantal jongeren dat zonder helm of met een ondeugdelijke helm een brommer of scooter bestuurt is in regio Haaglanden fors afgenomen. Door gerichte controles nemen steeds minder jongeren het risico gepakt te worden.

Regio Haaglanden Het aantal jongeren dat zonder helm of met een ondeugdelijke helm een brommer of scooter bestuurt is in regio Haaglanden fors afgenomen. Door gerichte controles nemen steeds minder jongeren het risico gepakt te worden.

Dat blijkt uit de ervaringen en de cijfers van het Regionaal Handhavingsteam Verkeer (RHTV) Haaglanden. Dit speciale verkeersteam van Politie Haaglanden bekeurde in 2004 maar liefst 1568 jongeren die niet voldeden aan de helmdraagplicht. Dit gebeurde via intensieve gerichte controles bij scholen, winkelgebieden hangplekken en locaties waar veel jongeren samenkomen. In 2003 hield het team 1044 jongeren zonder helm staande.

De helmdraagplicht is één van de speerpunten van het regionale verkeersteam. De gerichte aanpak heeft gezorgd voor een grotere verkeersveiligheid. Onze mensen horen bij controles menigmaal: ik wil niet weer een bekeuring daarvoor krijgen, aldus Leo Koenraads en Iwan Lont, die binnen Politie Haaglanden verantwoordelijk zijn voor het verkeer. Zij zijn zeer positief over dit resultaat. ,,Het rijden zonder helm is zeer gevaarlijk. Als dit, om welke reden dan ook, wordt teruggedrongen dan zijn wij daar blij mee.

Bijna 9.000 keer door rood

Het RHTV heeft in 2004 aan alle afspraken voldaan, zo maakte het hoofd Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie, mr. J. Spee, vandaag bekend op een bijeenkomst in Den Haag. Het team concentreerde zich op de zogenaamde Helmgrasovertredingen: behalve de draagplicht van de helm zijn dat het dragen van de autogordel, het rijden door rood, het deelnemen aan het verkeer onder invloed van alcohol en het overschrijden van de maximumsnelheid. In 2004 werden door het team ruim 234.000 mensen betrapt op een snelheidsovertreding. Dat zijn er ruim 34.000 meer dan het jaar ervoor. Dit betekent niet dat de verkeersveiligheid erop is achteruit gegaan, integendeel, maar dat het team intensiever heeft gecontroleerd om zodoende de verkeersveiligheid te bevorderen.

Veel aandacht werd door het team in het afgelopen jaar ook besteed aan controles op het rijden onder invloed van alcohol en het rijden door rood. In 2004 werden bijna 9000 automobilisten gepakt voor roodnegatie. Dat waren er ruim 2200 meer dan in 2003. Een stijging derhalve van ruim 36 procent. Ook hier is deze stijging uit te leggen door de intensivering van de inzet op dit speerpunt.

Stabilisatie dronken rijders

Het Regionaal Handhavings Team controleerde in 2004 ruim 26.700 automobilisten op het rijden onder invloed van alcohol. In 307 gevallen eindigde de blaastest in een proces-verbaal voor dronken rijden. Dit is al bijna drie jaar een stabiel aantal. Dat is ook het geval met het dragen van de autogordel. In zowel 2003 als 2004 werden ruim 6.000 automobilisten aangetroffen zonder de verplichte gordel.

Naleving van de maximumsnelheid blijft een speerpunt van het handhavingsteam. Niet alleen vanwege de veiligheid, maar ook vanwege de overlast en om milieuredenen. Terugdringing van de gemiddelde snelheid betekent terugdringing van de uitstoot van schadelijke stoffen. In 2004 hielden veel meer automobilisten zich aan de maximumsnelheid dan in 2003, zo blijkt uit de controles. In 2003 werd de snelheid van bijna 12,5 miljoen automobilisten gecontroleerd. Bijna 200.000 overschreden de limiet. Dat wil zeggen dat 1 op de 62 te snel reed. In 2004 werden er meer dan 21 miljoen automobilisten gecontroleerd en overschreden er ruim 234.000 de limiet. Dat betekent dat slechts 1 op de 91 te snel reed. Een enorme verbetering.

Afname slachtoffers op trajectwegen

Dat het Regionaal Handhavingsteam Verkeer een bijdrage levert aan de verkeersveiligheid in Haaglanden blijkt ook uit de cijfers van de trajectwegen waaraan projectmatige aandacht is gegeven. Deze zijn uitverkozen door het grote aantal ongelukken dat hierop gebeurde. Op zeven van de acht projectwegen is het aantal ongelukken met slachtoffers afgenomen. Dat gaat om de Afrikaweg-Meerzichtlaan, de Loevesteinlaan, de Vaillantlaan, de Generaal Spoorlaan, de Pronvinciale Weg in Delft, de Zwartendijk en de Woudseweg. De achtste projectweg, de Maasdijk, kende een toename van het aantal slachtoffers. Momenteel wordt onderzoek verricht hoe dit kan en hoe hierop moet worden gereageerd.

Verkeershandhaving Politie Haaglanden in totaliteit Naast de handhavingsinspanningen van het RHTV werkten ook de wijkbureaus en andere afdelingen van Politie Haaglanden hard aan de verkeersveiligheid in de regio. In totaal zijn er in 2004 door Politie Haaglanden 750.000 verkeersovertredingen geregistreerd en aangepakt.