Steeds meer scooterbestuurders met helm
Haaglanden 12-01-2005 - Het aantal jongeren dat zonder helm of met een
ondeugdelijke helm een brommer of scooter bestuurt is in regio
Haaglanden fors afgenomen. Door gerichte controles nemen steeds minder
jongeren het risico gepakt te worden.
Regio Haaglanden Het aantal jongeren dat zonder helm of met een
ondeugdelijke helm een brommer of scooter bestuurt is in regio
Haaglanden fors afgenomen. Door gerichte controles nemen steeds minder
jongeren het risico gepakt te worden.
Dat blijkt uit de ervaringen en de cijfers van het Regionaal
Handhavingsteam Verkeer (RHTV) Haaglanden. Dit speciale verkeersteam
van Politie Haaglanden bekeurde in 2004 maar liefst 1568 jongeren die
niet voldeden aan de helmdraagplicht. Dit gebeurde via intensieve
gerichte controles bij scholen, winkelgebieden hangplekken en locaties
waar veel jongeren samenkomen. In 2003 hield het team 1044 jongeren
zonder helm staande.
De helmdraagplicht is één van de speerpunten van het regionale
verkeersteam. De gerichte aanpak heeft gezorgd voor een grotere
verkeersveiligheid. Onze mensen horen bij controles menigmaal: ik wil
niet weer een bekeuring daarvoor krijgen, aldus Leo Koenraads en Iwan
Lont, die binnen Politie Haaglanden verantwoordelijk zijn voor het
verkeer. Zij zijn zeer positief over dit resultaat. ,,Het rijden
zonder helm is zeer gevaarlijk. Als dit, om welke reden dan ook, wordt
teruggedrongen dan zijn wij daar blij mee.
Bijna 9.000 keer door rood
Het RHTV heeft in 2004 aan alle afspraken voldaan, zo maakte het hoofd
Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie, mr. J. Spee, vandaag
bekend op een bijeenkomst in Den Haag. Het team concentreerde zich op
de zogenaamde Helmgrasovertredingen: behalve de draagplicht van de
helm zijn dat het dragen van de autogordel, het rijden door rood, het
deelnemen aan het verkeer onder invloed van alcohol en het
overschrijden van de maximumsnelheid. In 2004 werden door het team
ruim 234.000 mensen betrapt op een snelheidsovertreding. Dat zijn er
ruim 34.000 meer dan het jaar ervoor. Dit betekent niet dat de
verkeersveiligheid erop is achteruit gegaan, integendeel, maar dat het
team intensiever heeft gecontroleerd om zodoende de verkeersveiligheid
te bevorderen.
Veel aandacht werd door het team in het afgelopen jaar ook besteed aan
controles op het rijden onder invloed van alcohol en het rijden door
rood. In 2004 werden bijna 9000 automobilisten gepakt voor
roodnegatie. Dat waren er ruim 2200 meer dan in 2003. Een stijging
derhalve van ruim 36 procent. Ook hier is deze stijging uit te leggen
door de intensivering van de inzet op dit speerpunt.
Stabilisatie dronken rijders
Het Regionaal Handhavings Team controleerde in 2004 ruim 26.700
automobilisten op het rijden onder invloed van alcohol. In 307
gevallen eindigde de blaastest in een proces-verbaal voor dronken
rijden. Dit is al bijna drie jaar een stabiel aantal. Dat is ook het
geval met het dragen van de autogordel. In zowel 2003 als 2004 werden
ruim 6.000 automobilisten aangetroffen zonder de verplichte gordel.
Naleving van de maximumsnelheid blijft een speerpunt van het
handhavingsteam. Niet alleen vanwege de veiligheid, maar ook vanwege
de overlast en om milieuredenen. Terugdringing van de gemiddelde
snelheid betekent terugdringing van de uitstoot van schadelijke
stoffen. In 2004 hielden veel meer automobilisten zich aan de
maximumsnelheid dan in 2003, zo blijkt uit de controles. In 2003 werd
de snelheid van bijna 12,5 miljoen automobilisten gecontroleerd. Bijna
200.000 overschreden de limiet. Dat wil zeggen dat 1 op de 62 te snel
reed. In 2004 werden er meer dan 21 miljoen automobilisten
gecontroleerd en overschreden er ruim 234.000 de limiet. Dat betekent
dat slechts 1 op de 91 te snel reed. Een enorme verbetering.
Afname slachtoffers op trajectwegen
Dat het Regionaal Handhavingsteam Verkeer een bijdrage levert aan de
verkeersveiligheid in Haaglanden blijkt ook uit de cijfers van de
trajectwegen waaraan projectmatige aandacht is gegeven. Deze zijn
uitverkozen door het grote aantal ongelukken dat hierop gebeurde. Op
zeven van de acht projectwegen is het aantal ongelukken met
slachtoffers afgenomen. Dat gaat om de Afrikaweg-Meerzichtlaan, de
Loevesteinlaan, de Vaillantlaan, de Generaal Spoorlaan, de
Pronvinciale Weg in Delft, de Zwartendijk en de Woudseweg. De achtste
projectweg, de Maasdijk, kende een toename van het aantal
slachtoffers. Momenteel wordt onderzoek verricht hoe dit kan en hoe
hierop moet worden gereageerd.
Verkeershandhaving Politie Haaglanden in totaliteit
Naast de handhavingsinspanningen van het RHTV werkten ook de
wijkbureaus en andere afdelingen van Politie Haaglanden hard aan de
verkeersveiligheid in de regio. In totaal zijn er in 2004 door Politie
Haaglanden 750.000 verkeersovertredingen geregistreerd en aangepakt.
Politie Haaglanden