Gemeente Rotterdam

Nr 3
12 januari 2005

Rotterdamse leerlingen presteren steeds beter

De eindexamenresultaten van Rotterdamse scholieren in het middelbaar onderwijs zijn het afgelopen jaar verbeterd. Het aantal schoolverlaters met een startkwalificatie neemt toe. Het aantal voorscholen in Rotterdam is in drie jaar tijd meer dan verdrievoudigd. Deze en andere gegevens uit de nieuwe Rotterdamse Onderwijsmonitor maakte wethouder Geluk van Onderwijs en Integratie vandaag bekend tijdens een nieuwjaarsbijeenkomst van de Dienst Stedelijk Onderwijs.

Goed op koers

Uit de Onderwijsmonitor blijkt dat Rotterdam goed op weg is om de collegedoelstellingen te realiseren. 62% van de Rotterdamse kinderen verkeert echter in een achterstandssituatie. In de overige grote steden is dat gemiddeld 48%, landelijk slechts 25%.

Daarom pleitte wethouder Geluk er bij de nieuwjaarsbijeenkomst voor om alle Rotterdamse kinderen met 2,5 jaar naar de voorschool te laten gaan. Ook wil de wethouder dat de standaard leertijd in het basisonderwijs wordt verhoogd van 23 naar 30 uur. Verder wil de wethouder moeders die het Nederlands onvoldoende beheersen vanaf 2006 verplicht naar een taalcursus sturen.

Meer schoolverlaters met startkwalificatie

Het aantal leerlingen dat zonder zittenblijven de middelbare school met een diploma verlaat, is sinds 2001 flink gestegen. De HAVO scoort relatief het slechtst met 43,4%. Van de VWO-leerlingen haalt daarentegen 72% zonder vertraging de eindstreep. Bij het VMBO lopen de cijfers uiteen afhankelijk van de leerweg.

De meeste schoolverlaters kiezen voor een vervolgopleiding. De cijfers lopen uiteen van ruim 80% van de jongens uit het VBO tot bijna 95% van de meisjes op het VWO. Mede hierdoor komen er steeds meer jongeren met een startkwalificatie op de arbeidsmarkt dat wil zeggen met HAVO-, VWO- of MBO-diploma op niveau twee of hoger. Dat is mede toe te schrijven aan het beleid op het gebied van schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten.

Basisscholen op de goede weg

Het basisonderwijs in Rotterdam is qua schoolorganisatie, pedagogisch klimaat en zorgstructuur verbeterd. Dat zal naar verwachting verder verbeteren door de inzet van Onderwijskansenscholen, Deltaplusscholen en Brede Scholen. De leerprestaties van de kinderen lopen sterk uiteen, afhankelijk van de etnische herkomst en de gemeten vaardigheid. Met name bij begrijpend lezen zijn de verschillen tussen autochtone en allochtone leerlingen groot.

Alle peuters naar de voorschool

Voorscholen zijn een samenwerkingsverband tussen peuterspeelzalen en het basisonderwijs dat uiteindelijk tot betere schoolprestaties moet leiden. Inmiddels zijn er in Rotterdam 91 voorscholen. Het aandeel allochtone peuters in de peuterspeelzalen ligt nu op 62% en dat komt precies overeen met het aandeel allochtone peuters in de hele groep twee- en driejarigen.

De collegedoelstelling is dat vijftig procent van de 19.000 doelgroepkinderen deelnemen aan een voorschool. Op dit moment worden er zo'n 6.500 doelgroepkinderen bereikt. Daarnaast bezoeken ongeveer 500 andere kinderen de voorschool.

noot voor de redactie/

Gemeente Rotterdam