Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
12 januari 2005
Marketingrapport Hoveniers en Groenvoorzieners 2005
Almelo - Van Es Marketing Services heeft een uitvoerig onderzoek gehouden onder hoveniers en groenvoorzieners in Nederland. De onderzoeksresultaten zijn in het Marketingrapport Hoveniers en Groenvoorzieners 2005 uiteengezet. Voor toeleverende bedrijven in de branche biedt het rapport een actueel en compleet overzicht van marktontwikkelingen, inkoopgedrag, distributiekanalen en mediagebruik.
Het onderzoek
Aan het onderzoek onder hoveniers en groenvoorzieners hebben 112 ondernemingen deelgenomen.
Het onderzoek is middels een internetenquête uitgevoerd in de maand december 2004.
De respondenten vallen onder de BIK-codes 01411 (hoveniers en groenvoorzieners) en 36631 (sociale werkvoorziening) van de Kamers van Koophandel.
Profiel van de hoveniers en groenvoorzieners
Het gemiddelde aantal medewerkers, herrekend tot fulltime, bedraagt 7,1. Dit hoge gemiddelde wordt sterk beïnvloed door enkele uitschieters (met name sociale werkvoorzieningsbedrijven). De respondenten realiseren gemiddeld 75 % van de omzet in opdracht van particulieren, 19 % van de omzet wordt behaald in de zakelijke markt en 6 % bij de (semi-)overheid. Bij weging van de marktsegmenten op basis van het aantal medewerkers, herrekend tot fulltime, dat zich bezig houdt met hoveniers- en groenvoorzienerswerkzaamheden vertegenwoordigen werkzaamheden in opdracht van particulieren slechts 37 % van de omzet in de totale markt. Kleine hoveniers hebben een belangrijk marktaandeel in de particuliere markt. De grotere hoveniers en groenvoorzieners hebben een aanzienlijk marktaandeel in de zakelijke markt en sw-bedrijven nemen het merendeel van de (semi-)overheid voor hun rekening. Gemiddeld realiseert een onderneming 74 % van de omzet middels hovenierswerkzaamheden. Groenvoorzienerswerkzaamheden vertegenwoordigen 11 % van de omzet, tuin- en groenarchitectuur en advisering 7 % en boomverzorging is goed voor 4 %. Een kwart van de ondervraagden heeft naast de hoveniers- en groenvoorzienersactiviteiten een eigen kwekerij of tuincentrum.
Inkoop en leveranciers
Het overgrote deel van de hoveniers en groenvoorzieners werkt geheel zelfstandig op het gebied van inkoop. 98 % van de respondenten is niet aangesloten bij een formule en is geen onderdeel van een keten. Men heeft gemiddeld ruim twaalf regelmatige leveranciers ten behoeve van hoveniers- en groenvoorzienersmateriaal en materieel. Het afgelopen jaar heeft men ruim 4 % van de regelmatige leveranciers afgestoten. Redenen hiervoor zijn met name te vinden op het gebied van service en personeel. Vooral het niet nakomen van afspraken wordt vaak als motief aangedragen. In dezelfde periode heeft men ten opzichte van de bestaande regelmatige leveranciers ruim 10 % nieuwe regelmatige leveranciers aangetrokken. De hoofdreden voor de keuze van een nieuwe leverancier is in bijna de helft van de gevallen terug te voeren op het assortiment.
De drie meest genoemde regelmatige leveranciers van levend groen en zaden zijn Ganzenebbe, Greenlink en de veiling te Boskoop. De twee meest genoemde leveranciers van gereedschap en machines zijn Hanewacker en Donar Groen. Voor meststoffen en bestrijdingsmiddelen komen Ecostyle, Groenselekt, Naturado en Agrifirm sterk naar voren. Bij de selectie van een leverancier wordt er vooral op de prijs/kwaliteit verhouding gelet, evenals de kwaliteit en duurzaamheid van de producten en de leveringsbetrouwbaarheid. De markt voor hoveniers en groenvoorzieners is aan inkoopzijde erg versnipperd; er wordt via een grote verscheidenheid aan inkoopkanalen en leveranciers ingekocht. Dit wordt mede veroorzaakt door de grote diversiteit aan productgroepen. Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat een breed assortiment (het alles-onder-één-dak principe) veel kansen biedt voor toeleveranciers. In de huidige marktsituatie is er vooral op het gebied van automatisering en nieuwe media toepassingen van leveranciers behoefte aan verbetering.
Voor het komende jaar verwacht men dat groenkeur en kwaliteitscertificaten steeds belangrijker worden. Tevens verwacht men dat de toenemende regelgeving een zware druk legt op de productiviteit. Consumenten worden kritischer bij de keuze van een hovenier. Zowel de prijsstelling als het vakmanschap wordt steeds belangrijker. Men kiest ook meer voor het gebruik van duurzame materialen, soberheid, eenvoud en een onderhoudsvriendelijke opzet van de tuin.
Media en communicatie
Bij de oriëntatie op nieuwe leveranciers spelen vakbeurzen, vakbladen en mond tot mond reclame een vooraanstaande rol. Bij de oriëntatie op nieuwe producten zijn vakbladen en vakbeurzen favoriet.
98 % van de respondenten leest vakbladen. De meest (spontaan) genoemde vakbladen zijn Tuin & Landschap en Groei en Bloei. Het afgelopen jaar heeft 61 % van de respondenten vakbeurzen bezocht, waarbij de vakbeurs in Hardenberg (De Groene Sector) de meest bezochte vakbeurs is, gevolgd door Plantarium Boskoop / Praktijkdag Groen. Promotionele acties van leveranciers, zoals vakbladadvertenties, actieaanbiedingen bij een verkooppunt, mailingen en beursaanbiedingen worden positief ontvangen. Erg negatief staat men tegenover promotionele acties via de fax en de telefoon.
Internet
Internet wordt het meest gebruikt voor e-mail en het raadplegen van productinformatie. Een op de drie respondenten geeft aan informatie en / of functies op internetsites van leveranciers te missen. Het gaat hier in veel gevallen om het ontbreken van prijsinformatie en productafbeeldingen. Vakwebsites worden door 58 % van de respondenten bezocht. De meest bezochte vakwebsite is www.vhg.org.
Economisch perspectief
65 % van de respondenten verwacht het jaar 2004 af te sluiten met een stijging van de omzet ten opzichte van het voorgaande jaar. 14 % van de respondenten verwacht een daling van de omzet.
Voor het jaar 2005 verwacht 36 % van de ondernemingen een gelijkblijvende omzet. 8 % verwacht een daling en de overige 56 % een stijging van de omzet. De verwachtingen ten aanzien van de ontwikkeling van het netto bedrijfsresultaat over het jaar 2004 lopen in gematigde vorm synchroon aan de omzetontwikkeling; 33 % verwacht een gelijkblijvend netto bedrijfsresultaat en 57 % een stijging.
Van Es Marketing Services is een gerenommeerd onderzoeksbureau en is gespecialiseerd in brancheonderzoeken op het gebied van inkoopgedrag. Meer informatie over het onderzoek en bestelmogelijkheden vindt u op www.marktdata.nl.
E I N D E P E R S B E R I C H T
Meer informatie over dit persbericht is te verkrijgen bij Han van Es.
www www.marktdata.nl
@ info@marktdata.nl
T 0546 45 66 62
F 0546 45 67 80
---- --