PSA Peugeot Citroën: Verkopen 2,7 procent omhoog in 2004
(12-1-2005)
De verkopen van PSA Peugeot Citroën zijn in 2004 met 2,7 procent
gestegen in vergelijking met het voorgaande jaar, dankzij een totaal
van 3.375.000 verkochte autoâs tegenover 3.286.100 in 2003.
Deze voortdurende groei van de groep PSA Peugeot Citroën is
gerealiseerd in een jaar waarin de Franse markt stabiel bleef, terwijl
de Europese verkopen slechts door een toename van promotionele acties
op peil werden gehouden. Dankzij deze cijfers bereikt de groep in 2004
een marktaandeel van 5,6 procent van de totale wereldmarkt.
De sterke punten van PSA Peugeot Citroën in 2004
* De Peugeot 407 werd succesvol gelanceerd. In april 2004 kwam de
Berline op de markt, in september de SW. Van het nieuwe model
werden in het eerste jaar 151.000 stuks verkocht, in lijn met de
ambitieuze doelstellingen.
* Voor het vierde achtereenvolgende jaar bewijst de Peugeot 206 zijn
populariteit met bijna 800.000 verkochte exemplaren.
* Geholpen door de introductie van de CC (september 2003) en de
vierdeurs sedan in China (augustus 2004) stegen de verkopen van de
Peugeot 307 met 4 procent tot 581.000, in een segment waarin
talrijke concurrerende modellen werden geïntroduceerd.
* Voor Citroën werd het jaar 2004 gemarkeerd door de succesvolle
introductie van de C4 aan het eind van de herfst. Inmiddels zijn
hiervan 39.000 exemplaren verkocht. De nieuwe C5 heeft eveneens
een succesvolle start beleefd, met 25.000 registraties sinds
oktober.
* De verkopen van de compacte modellen van Citroën stegen in 2004
opnieuw, nu met 4,7 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.
De verkopen van de Citroën C3 en C3 Pluriel liepen iets terug tot
363.000 stuks, maar dit werd gecompenseerd door de Citroën C2,
waarvan 155.000 eenheden zijn verkocht.
* De Citroën Xsara Picasso handhaaft zich uitstekend met 220.000
verkochte autoâs in een segment met veel nieuwe modellen.
* De Citroën Berlingo en Peugeot Partner zetten hun jaarlijkse
groei voort met een afzet van 318.000 autoâs.
* De successen in het WRC kregen een vervolg met het tweede
achtereenvolgende wereldkampioenschap bij de merken voor Citroën
en de eerste wereldtitel van Sébastien Loeb.
* De resultaten van de Peugeot 407, Citroën C5 en C4 in de
botsproeven van EuroNCAP tonen het leiderschap van PSA Peugeot
Citroën op het gebied van passieve veiligheid.
West-Europa
In West-Europa verkocht PSA Peugeot Citroën in 2004 in totaal
2.412.000 personen- en bestelautoâs. Dit betekent een daling van 1,9
procent, in een markt die met 2,9 procent is gegroeid. Als gevolg
hiervan komt het marktaandeel van de Groep in deze zeventien landen
uit op 14,7 procent, tegen 15,4 procent in 2003. Zoals eerder
aangekondigd was het jaar 2004 een overgangsjaar voor de Groep, dat
werd gekenmerkt door belangrijke vernieuwingen in de gammaâs van
Peugeot en Citroën: de introducties van de 407, de C4 en de
vernieuwde C5. De daling van de verkoopaantallen wordt door deze
overgang verklaard, maar ook door de wens in een overspannen markt de
voorkeur te geven aan rentabiliteit boven volumes. PSA Peugeot
Citroën is koploper in Frankrijk, Spanje, België, Portugal en
Denemarken, nummer twee in Italië, Oostenrijk, Nederland, Griekenland
en Zwitserland. In veertien van de zeventien West-Europese landen
bedraagt het marktaandeel meer dan 10 procent.
* In Frankrijk is PSA Peugeot Citroën marktleider met een aandeel
van 31,9 procent dankzij 772.079 verkochte personen- en
bestelautoâs.
* In Spanje handhaaft PSA Peugeot Citroën zich aan de top met een
marktaandeel van 21,4 procent bij de personen- en bestelautoâs.
Citroën, nummer twee bij de personenautoâs en nummer één bij de
bestelautoâs, registreerde 209.000 nieuwe autoâs, een stijging van
5 procent in een 10,3 procent gegroeide markt. Peugeot laat een
stijging van 5,9 procent zien tot een totaal van 187.000
registraties.
* In Groot-Brittannië, in aantallen de derde markt voor PSA Peugeot
Citroën, bereikt de groep een aandeel van 10,8 procent (personen-
en bestelautoâs). Net als in 2003 besloot de groep zijn
aanwezigheid in de minst winstgevende segmenten te reduceren. De
verkopen daalden in 2004 met 9 procent.
* In Duitsland, waar de markt werd beheerst door een enorme toename
van het aantal promotionele acties, behaalt PSA Peugeot Citroën
met 194.000 verkochte autoâs een marktaandeel van 5,6 procent,
tegen 5,9 procent in 2003 en 5,4 procent in 2002.
* In Italië bereikt de groep voor het derde achtereenvolgende jaar
een toename van het aantal registraties, met 2,3 procent tot
271.000 stuks, goed voor een marktaandeel van 11 procent. Dit
succes is vooral te danken aan Citroën dat 12,2 procent groei
liet zien, in de eerste plaats dankzij de C2 en C3.
* In Nederland handhaaft de groep zich op de tweede plaats, met de
Peugeot 307 en 206 op respectievelijk de hoogste en derde trede
van de bestverkochte modellen. De Citroën C2 vertoont de grootste
stijging in het segment van de compacte autoâs.
Buiten West-Europa
In de rest van de wereld stegen de verkopen met 16,3 procent tot
951.000, waarvan 698.000 Peugeots en 253.000 Citroëns. Dit
vertegenwoordigt 28,2 procent van de totale verkopen van de Groep,
tegen 24,9 procent in 2003 en 21,7 procent in 2002.
* In Zuid-Amerika stegen de verkopen van PSA Peugeot Citroën in een
zich herstellende automarkt met maar liefst 31 procent tot 143.000
autoâs. In Brazilië groeiden de verkopen met 12,5 procent,
waardoor PSA Peugeot Citroën nu een marktaandeel scoort van 4,3
procent. In Argentinië, waar de markt een sterke stijging laat
zien, verdubbelden de verkopen van de groep bijna tot 33.000
stuks, goed voor een marktaandeel van 12,2 procent.
* In Midden- en Oost-Europa bereikten de verkopen een totaal van
220.000 autoâs, na de enorme groei van 28 procent in 2003 nu een
toename van 1 procent. In de belangrijkste zes landen van
Midden-Europa (Polen, Hongarije, Tsjechië, Slovenië, Kroatië en
Slowakije) plus Turkije handhaaft het marktaandeel zich op 10,2
procent met in totaal 166.000 autoâs.
* In China, waar de verkopen tussen 2001 en 2003 bijna verdubbelden,
daalden de verkopen in 2004 tot 90.000 autoâs in een markt die
werd gekenmerkt door prijsverlagingen, toegenomen concurrentie en
geringere groei. Dit jaar wordt door Dongfeng Peugeot Citroën
Automobiles (DPCA) herstel van de groei verwacht, dankzij de
invoering van het productieplan dat elk jaar voorziet in de
introductie van een nieuw model (de Peugeot 206 is voorzien voor
eind 2005) en de introductie van het merk Peugeot (in de zomer van
2004 in de vorm van de 307 sedan).
* In Iran stegen de verkopen sterk van 199.000 autoâs in 2003 tot
293.000 in 2004, waarvan 281.000 Peugeots.
Vooruitzichten voor 2005
Het productoffensief, dat in 2004 bestond uit de introductie van de
Peugeot 407 Berline en SW, de vernieuwde Citroën C5, en de Citroën
C4 Berline en Coupé, krijgt in de eerste helft van dit jaar een
vervolg in de vorm van de Peugeot 1007 en 107 en de Citroën C1.
In de context van deze belangrijke vernieuwing van het modellengamma
en een markt die waarschijnlijk opnieuw zal worden gedomineerd door
talrijke promotionele aanbiedingen, verwacht PSA Peugeot Citroën een
gematigde groei van haar verkopen.
2003
2004
West Europa
Peugeot
1.352.100
Peugeot
1.329.000
Citroën
1.116.700
Citroën
1.095.000
Totaal PSA
2.468.800
Totaal PSA
2.424.000
Rest van de wereld
Peugeot
561.500
Peugeot
698.000
Citroën
255.800
Citroën
253.000
Totaal PSA
817.300
Totaal PSA
951.000
Totaal
Peugeot
1.913.600
Peugeot
2.027.000
Citroën
1.372.500
Citroën
1.348.000
Totaal PSA
3.286.100
Totaal PSA
3.375.000
AutoRai