Citroën bereikt doelstellingen 2004
(12-1-2005)
Citroën heeft in 2004 in de gehele wereld 1.348.000 autoâs verkocht,
hetgeen in lijn is met de doelstellingen zoals die begin 2004 werden
vastgelegd, maar 1,7 procent minder dan in 2003.
De activiteiten van Citroën in 2004 worden gekenmerkt door drie
belangrijke gebeurtenissen:
* De successen in het WRC kregen een vervolg met het tweede
achtereenvolgende wereldkampioenschap bij de merken en de eerste
wereldtitel van Sébastien Loeb.
* De introductie van de nieuwe Citroën C5.
* De introductie van de C4 Berline en Coupé.
De C4 en C5 worden unaniem gewaardeerd door pers en publiek, vanwege
hun stijl, hun vernieuwingen, en de nuttige technologie die is
ontwikkeld met het oog op een beter welzijn van de klant. De laatste
resultaten in de EuroNCAP botsproeven hebben hun leiderschap op het
gebied van passieve veiligheid bevestigd. Het uitstekende niveau van
klantenorders voor de C4 en C5 is een goed voorteken voor de toekomst.
De vernieuwing van twee van zijn modellen, in het middenklassensegment
waarvan de volumes bijzonder belangrijk zijn, betekent een enorme kans
voor Citroën het marktaandeel te vergroten.
Hierbij komen twee externe factoren die niet waren voorzien:
* Een sterke vertraging van de groei van de Chinese markt, die
resulteert in een scherpe prijsoorlog, heeft Citroën gedwongen
tot een vermindering van zijn activiteiten in China.
* In Europa gaat de algemene stijging van de automobielmarkt
vergezeld van een verharde concurrentiestrijd. Dit heeft Citroën
ertoe gebracht de verkopen in enkele categorieën op bepaalde
markten vrijwillig te verminderen.
In deze moeilijke context wordt het jaar 2004 voor Citroën gekenmerkt
door een hernieuwd succes van zijn compacte modellen. Met een totaal
van 518.000 verkochte autoâs van de modellen C2, C3 en C3 Pluriel
boekt Citroën een stijging van 4,7 procent in dit segment. De Xsara
Picasso heeft zich, ondanks een sterke druk van de concurrentie,
gehandhaafd op een niveau van 220.000 eenheden, waarmee hij nog altijd
zijn aantrekkingskracht aantoont. Het jaar 2004 is eveneens het jaar
van de vernieuwing, met de lanceringen van de C4 en de nieuwe C5. De
komst van deze nieuwe autoâs aan het eind van het jaar heeft nog geen
effect op de resultaten van Citroën, hoewel we op dit moment al
kunnen constateren dat de introducties geslaagd zijn. Er zijn sinds
medio november al 39.000 exemplaren van de C4 geregistreerd en sinds
begin oktober 24.800bestellingenvoordenieuweC5.Citroënbetreedt
het jaar 2005 dus onder gunstige condities wat betreft gamma en
product.
West-Europa: betere resultaten tegen het eind van het jaar
Citroën bereikt in de Europese markt van personen- en bestelautoâs,
die met 2,9 procent is gestegen, met een aantal van 1.095.000
registraties een marktaandeel van 6,7 procent tegen 6,9 procent in
2003.
In Frankrijk, waar de markt licht is gestegen, bereikt het
marktaandeel van Citroën personen- en bestelautoâs 13,7 procent in
2004, wat overeenkomt met 332.000 autoâs. Het marktaandeel
personenautoâs bedraagt 12,8 procent, tegen 13,5 procent in 2003. Dit
verschil is voornamelijk voortgekomen uit een sterke daling van de
verkoop aan verhuurmaatschappijen. De verkoop aan particulieren is
daarentegen in aantallen toegenomen. Net als in de meeste Europese
landen heeft Citroën ook in Frankrijk aan het eind van het jaar een
duidelijke toename laten zien met de komst van de nieuwe C5 en C4. Zo
is het aantal verkochte C5âs in december 2004 met 67 procent
toegenomen in vergelijking met december 2003. De C4 bereikt
hoopgevende resultaten: sinds zijn lancering in november 2004 zijn tot
eind december al 13.260 exemplaren verkocht.
In de stijgende bestelautomarkt heeft Citroën een marktaandeel
gescoord van 18,4 procent, hetgeen overeenkomt met een stijging van
het aantal verkochte autoâs met 5,1 procent in vergelijking met 2003.
De nieuwe Jumpy draagt hieraan in belangrijke mate bij, want hij kent
sinds zijn lancering in januari 2004 een groot succes met een toename
van de registraties met 12,3 procent.
In Spanje is de markt van personen- en bestelautoâs in 2004 met 10,3
procent gestegen tot het nieuwe record van 1.852.000 autoâs. Met
209.000 verkochte autoâs bereikt Citroën de tweede plaats op de markt
met een aandeel van 11,3 procent. Met 163.000 nieuwe personenautoâs
heeft Citroën een historisch record geboekt, goed voor een aandeel
van 10,8 procent. In het segment van de compacte autoâs zijn de
Citroën C2 en C3 marktleider met een aantal van 66.130 registraties,
goed voor een aandeel van 4,4 procent. Citroën is bij de bestelautoâs
opnieuw marktleider met 45.000 registraties en een aandeel van 13,6
procent.
In Italië zijn de verkopen voor het derde achtereenvolgende jaar
gestegen. Met een totaal van 156.000 personen- en bestelautoâs
betekent dit een stijging van 11 procent in vergelijking tot 2003. Het
marktaandeel personenautoâs is 6,5 procent, waarmee Citroën voor het
eerst op de vijfde plaats op de Italiaanse markt staat. Bij de
bestelautoâs bereikt Citroën het recordaandeel van 4,5 procent,
dankzij de verkopen die met 21 procent gestegen zijn. Deze goede
resultaten zijn te danken aan het totale gamma. De Xsara Picasso heeft
zijn beste resultaat geboekt sinds zijn introductie met 25.200
verkochte autoâs. Bovendien is Citroën het grootste importmerk in het
segment van de compacte autoâs dankzij het succes van de C2 (33.800),
C3 (63.400) en C3 Pluriel (8.900) â de drempel van 100.000 autoâs in
dit segment is overschreden.
In Groot-Brittannië vertoont de personenautomarkt in 2004 na vier
jaar onafgebroken stijging een lichte daling van 0,6 procent. Dit is
te wijten aan een vermindering van de verkoop aan particulieren (-4,4
procent), terwijl de zakelijke markt opnieuw is gestegen (3,4
procent). Citroën is bewust actiever op de particuliere markt
(5,1procent marktaandeel) dan op de minder rendabele zakelijke markt
(3,3 procent). De marktontwikkeling is dus bijzonder ongunstig voor
Citroën, dat 13.500 registraties verliest in vergelijking met 2003,
maar toch een verkoopaantal van 129.400 autoâs heeft bereikt. De Xsara
Picasso blijft met 37.000 stuks het bestverkochte model en marktleider
in het segment wat betreft de verkoop aan particulieren.
In Duitsland bedraagt het marktaandeel bij de personen- en
bestelautoâs 1,9 procent. In de stabiele, sterk competitieve
personenautomarkt, waar de promoties zich hebben geïntensiveerd, is
het aantal verkochte Citroëns met 10 procent verminderd in
vergelijking met 2003. Daardoor is het marktaandeel gedaald van 2,0
procent in 2003 naar 1,8 procent in 2004. Citroën heeft in de met 4
procent gestegen bestelautomarkt goede resultaten geboekt met een
stijging van 13 procent, waardoor het marktaandeel is gestegen van 3,8
naar 4,2 procent in 2004. De toename van 15 procent van Citroën in
het segment van de compacte autoâs is niet voldoende om de
moeilijkheden in het middensegment, dat in Duitsland veruit het
belangrijkste is, te compenseren. Daarentegen heeft de introductie van
de nieuwe C5 en de C4 aan het eind van het jaar een duidelijke
verbetering van het aantal orders laten zien ten opzichte van 2003.
Dit biedt goede kansen om 2005 sterk van start te gaan.
In België en Luxemburg heeft het succes van de vernieuwing van het
gamma van de compacte autoâs met C2, C3 en C3 Pluriel geleid tot een
toename van de verkopen in dit segment met 7 procent. Het aanhoudende
succes van de Berlingo en Xsara Picasso, die tweede is in zijn
segment, heeft het mogelijk gemaakt de gevolgen te temperen van de
overgang van Xsara naar C4 â die trouwens een erg goede verkoopstart
heeft gemaakt. In de 6 procent gestegen markt van personen- en
bestelautoâs heeft Citroën zijn marktaandeel op 10,3 procent
gehandhaafd.
In Nederland is de markt stabiel, en Citroën heeft in het kader van
een betere Europese harmonisatie enkele prijzen aangepast. Ondanks de
vermindering van de verkopen in het tweede halfjaar als gevolg van de
overgang naar C4 en C5, heeft Citroën het jaar afgesloten met een
marktaandeel van 5,1 procent met 29.000 verkochte personen- en
bestelautoâs.
In Oostenrijk heeft Citroën voor het eerst sinds tien jaar de drempel
van 12.000 verkochte personen- en bestelautoâs overschreden. In de 3
procent gestegen personenautomarkt heeft Citroën een vooruitgang
geboekt van 6 procent met een aantal van 10.700 verkochte autoâs en
een marktaandeel van 3,5 procent. In de bestelautomarkt gaat Citroën
11 procent vooruit, net zoveel als de totale markt waarmee het aandeel
constant blijft op 4,9 procent.
In Zwitserland heeft Citroën 11.000 personenautoâs verkocht, een
marktaandeel van 4 procent. Opvallend zijn hier de goede resultaten
van de C8 en Berlingo, die beide de tweede plaats in hun segment
bezetten. Bij de bestelautoâs stijgt Citroën een plaats, en staat nu
nummer vijf. De 2.000 verkochte autoâs leveren een marktaandeel op van
9,5 procent tegen 7,4 procent eind 2003. De Berlingo en Jumpy staan
beide tweede in hun segment en het aantal verkochte Jumpers is met
meer dan 40 procent gestegen.
In Portugal blijft het marktaandeel van Citroën in de 4 procent
gestegen markt stabiel op 8,5 procent. Bij de bestelautoâs toont
Citroën een stijging van 3 procent. De Berlingo domineert de verkopen
in zijn segment en het trio Berlingo, Jumpy en Jumper is marktleider
in het segment van de lichte bestelautoâs. In de 4 procent gestegen
markt van personenautoâs vertoont het aandeel van de
verhuurmaatschappijen, waarin Citroën slecht is vertegenwoordigd, een
stijging van 6,8 procent. Ondanks deze ongunstige situatie hebben de
goede resultaten van de C2, C3 en C3 Pluriel, marktleiders op de
particuliere markt van compacte autoâs, ervoor gezorgd dat het
marktaandeel van Citroën bij de personenautoâs zich handhaaft op 7,5
procent. Het succes van de C4 en de stijging van de verkopen van de
Xsara Picasso met 6,3 procent, in het bijzonder in de versie met 1.6
HDi 110 motor, zorgen voor een vooruitgang van Citroën in het
middenklasse segment met 10,5 procent.
In Zweden is het marktaandeel van Citroën in de 2 procent gestegen
markt gedaald van 4,5 procent in 2003 naar 4,3 procent in 2004. Deze
lichte daling wordt veroorzaakt door de overschakeling op de nieuwe C4
en C5, twee autoâs in belangrijke segmenten voor Citroën. Van de
nieuwe C5 zijn sinds zijn introductie al 3.100 exemplaren verkocht. In
het tweede halfjaar zijn de bestelautoverkopen met 10 procent gestegen
ten opzichte van het tweede halfjaar 2003.
In Denemarken, waar de zeer competitieve markt met 33 procent is
gestegen, heeft Citroën de verkoopprijzen aangepast om ze in lijn te
brengen met andere Europese landen. Desondanks heeft Citroën zijn
volumes gehandhaafd, met name dankzij de C2 en de Xsara Picasso die
een van de pijlers onder het succes van Citroën in Denemarken blijft.
In Noorwegen is de verkoop van Citroën personen- en bestelautoâs
toegenomen met 17 procent. De C2 is de bestverkochte auto in zijn
segment, en de Xsara Picasso verkopen zijn met 84 procent toegenomen,
vooral dankzij de 1.6 HDi 110. In de bestelautomarkt, die met 20
procent is gestegen, zijn de Citroën-verkopen met 26 procent
verbeterd. Hier handhaaft Citroën zich op de derde plaats, dankzij de
Berlingo die in zijn segment het op een na bestverkochte model is.
In Finland bedraagt het marktaandeel van Citroën 5,1 procent in de
met 1 procent gedaalde totale markt.
In Griekenland zijn de verkopen van Citroën met 9 procent toegenomen
tot 17.400 autoâs, goed voor een marktaandeel van 5,6 procent.
Midden- en Oost-Europa
De toetreding van de landen in deze regio, met uitzondering van
Kroatië, tot de Europese Unie per 1 mei 2004 heeft deze automarkten
sterk verstoord. De vrees voor prijsverhogingen heeft geleid tot een
groei van de markten in het eerste vier maanden van 2004. In
combinatie met een grote hoeveelheid gebruikte importautoâs heeft dit
een enorme verkoopdaling in het tweede halfjaar veroorzaakt.
In Hongarije is de markt voor het eerst sinds 1995 gedaald met 1
procent. Citroën bereikt een marktaandeel van 3,8 procent in een
verscherpte prijsoorlog.
In Polen is de markt eveneens erg verstoord door de toetreding tot de
Europese Unie. Dit heeft geleid tot een daling van 32 procent sinds
mei, en van ongeveer 12 procent over het gehele jaar. Citroën heeft
een marktaandeel van 4 procent bij de personen- en bestelautoâs tegen
4,6 procent in 2003.
In Kroatië is de markt van personenautoâs met 8 procent gedaald en
van bestelautoâs met 12 procent. In totaal bereikt Citroën een
aandeel van 8,9 procent, bij de bestelautoâs zelfs van 15 procent wat
Citroën op de derde plaats doet belanden.
In Tsjechië is de totale markt gedaald met 4 procent. Wijzigingen in
het fiscale stelsel hebben geleid tot een aanzienlijke daling bij de
personenautoâs van 9 procent, de bestelautoâs hebben zich op een goed
niveau gehandhaafd.
Ook in Slowakije is de markt verstoord. Citroën bereikt een
marktaandeel van 5,6 procent, en blijft marktleider bij de
bestelautoâs.
In Slovenië is Citroën net als de totale markt met 3 procent
gestegen, goed voor een marktaandeel van 8,9 procent.
Betere resultaten in de rest van de wereld
Citroën gaat in de rest van de wereld met 1 procent vooruit dankzij
195.000 geleverde autoâs in 2004. De daling van de verkoop met 25.300
autoâs in China wordt gecompenseerd door een toename met 26.335
personen- en bestelautoâs in alle andere landen buiten Europa.
In Zuid-Amerika herstellen de autoverkopen zich weer, met een
verbetering van de markt in Brazilië, Argentinië en Chili met
respectievelijk 10, 105 en 21 procent. De verbeterde integratie op de
locale markten maakt het Citroën mogelijk te profiteren van betere
rentabiliteit, hetgeen weer heeft geleid tot hogere verkopen. Zo gaat
Citroën meer dan de markten vooruit: Brazilië + 17 procent (20.800
autoâs), Argentinië + 121 procent (7.900 autoâs) en Chili + 33
procent (4.500 autoâs). In de gehele regio stegen de verkopen van
Citroën met 38 procent tot 36.000 voertuigen.
In Turkije is de recessie achter de rug, met een verkooptotaal van
675.000 autoâs, een stijging van 88 procent. Citroën heeft zijn
volume met 51 procent vergroot.
In Algerije zijn de verkopen zeer sterk gestegen, met 146 procent tot
5.500 autoâs. Het marktaandeel stijgt van 3,6 tot 5,5 procent.
In Roemenië heeft Citroën 18 procent meer autoâs verkocht met een
totaal van 1.800.
In Rusland bedraagt de stijging van Citroën 38 procent, tot 4.400
personen- en bestelautoâs.
In Zuid-Afrika zijn de verkopen met 117 procent gestegen tot 5.100
Citroëns. Dit betekent bijna een verdubbeling van het marktaandeel,
voornamelijk dankzij het enorme succes van de C2.
In Japan heeft Citroën de grens van 2.000 autoâs overschreden, 19
procent meer dan in 2003 in een lichtgedaalde markt.
In China toont de markt een belangrijke onderbreking van de enorme
groei, met slechts 16 procent. In 2003 bedroeg deze nog 67 procent, in
2002 zelfs 70 procent. Deze tendens wordt nog geaccentueerd doordat
het tweede halfjaar vrijwel gelijk was aan het tweede halfjaar van
2003, terwijl in de eerste zes maanden nog een groei werd bereikt van
30 procent.
In deze bijzondere marktsituatie, die nog wordt versterkt door de
lancering van talrijke nieuwe, concurrerende modellen, de komst van
nieuwe merken op de markt, en de intensivering van de prijsoorlog,
heeft Citroën geleden. Ditzelfde geldt voor de andere fabrikanten die
al jaren in China zijn gevestigd. Overigens heeft Citroën opzettelijk
niet meer dan 78.000 autoâs geleverd, om haar rentabiliteit te
waarborgen.
Innovatieve producten en resultaten in het WRC onderstrepen de
vitaliteit van Citroën
In oktober 2004 heeft Citroën de nieuwe C5 op de markt gebracht. Deze
voegt nieuwe dimensies toe aan de bekende kwaliteiten van het model:
comfort, veiligheid en krachtige motoren. De C5 heeft innovatieve
technologieën zoals het Lane Departure Warning System, de dubbele
meesturende xenon koplampen, de parkeersensoren voor en achter en de
snelheidsregelaar, die laten zien dat Citroën zijn klanten optimale
rijprestaties wil bieden.
In november 2004 volgt de introductie van de C4 Berline en Coupé,
twee modellen die profiteren van dezelfde prestaties op het gebied van
comfort en ruimte. Naast dezelfde voorzieningen als de C5 biedt de C4
een geheel nieuw concept van dashboard en bestuurderspositie, met een
stuurwiel met vast centraal gedeelte en een doorschijnend display.
De C5 en C4 hebben uitstekend gepresteerd in de botsproeven van
EuroNCAP, beide met vijf sterren met respectievelijk 36 en 35 punten
van een maximum van 37 punten. De Citroën C5 behaalt bovendien het
hoogste puntenaantal ooit en wordt daarmee de veiligste auto op de
markt. De C4 onderscheidt zich bij de voetgangersveiligheid met drie
sterren en krijgt vier sterren voor de bescherming van kinderen.
Een voortdurend dynamisch gamma Bewezen succes voor de compacte autoâs
Met de C2, C3 en C3 Pluriel boekt Citroën een vooruitgang van 4,7
procent in dit segment in Europa. Van de C2 zijn meer dan 150.000
stuks verkocht. Bovendien is in 2004 het gamma van de C2 verrijkt met
de sportieve C2 VTS. Van de in 2002 geïntroduceerde C3 werden in 2004
336.000 eenheden verkocht. Dit gamma is uitgebreid met de C3 XTR, een
concept van een vrijetijdsauto.
Citroën bevestigt het succes van zijn midi-mpv Xsara Picasso, waarvan
sinds zijn introductie meer dan één miljoen voertuigen zijn
verkocht. Dit model handhaaft zich met een totaal van 220.000 in 2004,
vooral dankzij de komst van de 1.6 HDi 110-motor.
Citroën, belangrijke speler in de bestelautomarkt
Met een stijging van 2 procent van de verkopen van bestelautoâs in
geheel Europa bezit Citroën een marktaandeel van meer dan 10 procent.
Dit succes is vooral te danken aan een groei van de Jumpy-verkopen van
8 procent in geheel Europa, dankzij een restyling die zorgt voor een
combinatie van een functionele bestelauto met het comfort van een
personenauto. Ook de Jumper, in het bovenste deel van het
bestelwagensegment, kent een verkoopgroei van 7 procent in Europa, met
vooral goede resultaten in Duitsland, België en Spanje.
Een dubbel bekroond WRC-seizoen
Het tweede volledige jaar van Citroën in het WRC kan worden beschouwd
als een volledig geslaagd meesterwerk, met de zege van de Xsara WRC in
zeven van de zestien WRC rallyâs, de tweede achtereenvolgende titel in
het constructeurklassement en de wereldtitel voor Sébastien Loeb.
Bovendien beëindigt Carlos Sainzâ zijn schitterende carrière met een
26e succes.
AutoRai