Audi allroad quattro concept
(12-1-2005)
Op de internationale Autoshow van Detroit presenteert Audi met gepaste
trots de allroad quattro conceptcar. De unieke crossover is speciaal
ontworpen voor de presentatie op deze belangrijkste autoshow van de
Verenigde Staten.
Het studiemodel is met recht een hoogtepunt bij het 25-jarig jubileum
van de quattro-vierwielaandrijving. Tegelijkertijd vormt deze
conceptauto het summum van technologisch vernuft met innovatieve
elektronische systemen die naar alle waarschijnlijkheid binnen enkele
jaren in productieautoâs zullen worden toegepast.
Alleen al het ontwerp toont de grote veelzijdigheid van de Audi
allroad quattro concept. Het elegante sportieve karakter van de Audi
Avant is gecombineerd met de functionele kenmerken van een offroader.
Het resultaat is een auto die zich op besneeuwde berghellingen even
goed thuis voelt als op de snelweg.
De 4,93 meter lange en 1,89 meter brede allroad quattro concept zit
vol technologische snufjes. Haast vanzelfsprekend voor een Audi van
dit kaliber zijn de krachtige motor, de permanente
quattro-vierwielaandrijving en de uiterst geavanceerde ophanging. Deze
laatste zorgt niet alleen voor uitmuntend rijcomfort bij hoge
snelheden, maar ook voor superieure dynamische prestaties op de weg en
off road.
De geheel nieuwe krachtbron in de allroad quattro concept is klaar om
in actie te komen. De 4.0 V8 TDI-motor met common-rail
brandstofinjectie en piëzo-injectoren is de meest krachtige en
geavanceerde achtcilindermotor met zelfontbrander. Het maximumvermogen
van 210 kW (286 pk) en de maximale trekkracht van 650 Nm bieden de
power en de prestaties van een volbloed sportwagen. De
zestrapsautomaat zorgt ervoor dat de allroad quattro concept in niet
meer dan 6,4 seconden een snelheid van 100 km/uur bereikt. De
topsnelheid is automatisch begrensd op 250 km per uur. De Audi is
uitgerust met een roetfilter, waarmee het de eerste achtcilinder TDI
is die ruimschoots voldoet aan de Euro4-emissie-eisen.
Audiâs permanente quattro-vierwielaandrijving uitgerust met een
centraal Torsen-differentieel, brengt het rendement van de motor
optimaal over naar alle vier de wielen, zowel op de weg als off road.
Daardoor zijn maximale grip en stabiliteit te allen tijde
gegarandeerd. Dit biedt de allerbeste voorwaarden voor een optimaal
rijgedrag en uitstekende verkeersveiligheid.
De quattro-vierwielaandrijving is in de loop van de jaren steeds
succesvoller geworden. Sinds de eerste Audi quattro met
vierwielaandrijving 25 jaar geleden de fabriek uitreed, zijn er maar
liefst 1,8 miljoen Audiâs met deze technologie uitgerust. Om nog maar
te zwijgen van de talloze zeges die Audi behaalde op het racecircuit
en in rallyâs; deze kunnen rechtstreeks toegeschreven worden aan dit
superieure aandrijvingssysteem.
Het chassis en de ophanging van de Audi allroad quattro concept
beschikken eveneens over zeer veelzijdige kwaliteiten: adaptieve
luchtvering â een combinatie van luchtvering en elektronisch
aangestuurde schokdempers â zorgt voor een perfecte synthese tussen
dynamisch rijgedrag en superieur comfort. De bodemvrijheid kan worden
ingesteld tussen 160 en 210 mm, waardoor de Audi allroad quattro
concept ook op het ruigste terrein probleemloos uit de voeten kan.
En de technologische hoogstandjes in de Audi allroad quattro beperken
zich niet alleen tot de dynamische rijeigenschappen. De conceptauto
bevat bijvoorbeeld verscheidene innovatieve hightech-systemen voor het
gemak van de bestuurder. Audi presenteert deze systemen in de
conceptauto voor het eerst, maar ze zullen binnen enkele jaren in de
reguliere productiemodellen worden toegepast.
Een uitzonderlijke, niet eerder vertoonde vernieuwing is Audi road
vision, een optisch sensorsysteem dat de staat van de weg en het
wegoppervlak kan âlezenâ â een enorme doorbraak op het gebied van de
verkeersveiligheid. Het systeem informeert niet alleen de bestuurder
over mogelijk onveilige wegsituaties zoals ijzel, maar geeft die
essentiële gegevens ook door aan het elektronisch
stabiliteitsprogramma ESP en de zich automatisch aanpassende cruise
control. Dit biedt nog betere proactieve controle.
Audi lane assist laat het stuur licht trillen om de bestuurder te
waarschuwen dat hij de rijstrook onbedoeld verlaat en de wegmarkering
overschrijdt. Audi side assist ten slotte bestaat uit radarsensoren
die de ruimte achter en naast de auto peilen. Op het moment dat het
systeem registreert dat een ander voertuig nadert of zich in de dode
hoek bevindt, wordt de bestuurder daarvoor gewaarschuwd door middel
van een brandend lampje in de buitenspiegel aan de betreffende zijde.
AutoRai