Fikse prijs- én kwaliteitsverschillen tussen zorgverzekeraars
11 januari 2005
Consumentenbond waarschuwt om niet alleen op premie en pakket te
letten
Als je kijkt naar de tevredenheid van klanten, zijn er fikse
verschillen tussen de diverse zorgverzekeraars. En een veel duurdere
verzekering hoeft helemaal niet beter te zijn. Dat zijn de
belangrijkste conclusies uit een grootschalig onderzoek van de
Consumentenbond naar ziekenfondsen en particuliere
ziektekostenverzekeringen, waar de bond vandaag een voorproefje van
presenteert. Let bij een keuze voor een verzekeraar dus niet alleen op
premie en pakket!
Consumenten worden momenteel overladen met reclames van
zorgverzekeraars en informatie over premies en pakketten. Bijna
iedereen kan voor 2005 nog voor een andere verzekeraar kiezen. De
Consumentenbond stuurt vandaag een waarschuwing uit: kies je
ziektekostenverzekering niet alleen op prijs, maar ook op kwaliteit.
En voor het eerst is er nu informatie over die kwaliteit beschikbaar.
De Consumentenbond heeft in opdracht van het ministerie van
Volksgezondheid en in samenwerking met de Erasmus-universiteit een
grootschalig onderzoek verricht naar zorgverzekeraars. Vandaag heeft
de bond een voorproefje gepresenteerd van de uitkomsten: via
www.consumentenbond.nl kan iedereen de gratis e-mailnieuwsbrief
opvragen waarin vast de tabel is gepubliceerd met informatie over de
prestaties van ziekenfondsen.
Als het gaat om tevredenheid van klanten, zijn er fikse verschillen
tussen de verzekeraars, zowel bij de ziekenfondsen als bij de
particuliere ziektekosten¬verzekeringen. De ene verzekeraar scoort op
onderdelen goed, terwijl de ander het er juist slecht afbrengt. Ook
als het gaat om de hoogte van de premies, zijn de verschillen groot.
Maar over duurdere verzekeringen zijn mensen niet altijd meer
tevreden. Bijvoorbeeld: bij DeltaLloyd betaal je per jaar 216 euro
meer aan nominale premie dan bij Anderzorg, terwijl beide
ziekenfondsen qua tevredenheid even slecht scoren.
Woensdag 19 januari presenteren het ministerie van VWS, het RIVM en de
Consumentenbond gezamenlijk de `Keuzegids Zorgverzekeringen', waarin
álle onderzoeksresultaten zijn verwerkt. De bond adviseert mensen om
daar op te wachten. Verder vindt de Consumentenbond het essentieel dat
de keuzegids in 2005 wordt uitgebreid met onder andere informatie over
de kwaliteit van de zorg die de verzekeraars aanbieden. Zodat mensen
een goede keuze kunnen maken tussen de verzekeraars voor 2006, als het
nieuwe zorgstelsel ingaat en de concurrentie op de zorgmarkt écht moet
gaan losbarsten.
Media kunnen voor informatie mailen naar: pers@consumentenbond.nl
Consumentenbond