PERSBERICHT - 2004-12-20
Bruisende steden en Familievakanties toeristisch motief voor 2005
Duitsland met twee grote thema's op Vakantiebeurs
Bruisende steden en Familievakanties zijn de twee grote themas, die
het Duits Verkeersbureau ter promotie van het komende vakantiejaar
heeft ontwikkeld. Met de campagne hopen onze oosterburen nog meer
Nederlandse vakantiegangers te lokken.
De bezoekersaantallen stijgen namelijk nog steeds: waren er in 2002
5,65 miljoen overnachtingen van Nederlanders in Duitsland, in 2003
werden 5,8 miljoen overnachtingen geregistreerd. Daar kwamen dan ook
nog eens 2,06 miljoen overnachtingen van kampeerders bij. Op de
hitlijst van buitenlandse vakantiebestemmingen van Nederlanders neemt
Duitsland met een marktaandeel van 16 procent nu de tweede plaats in.
Bij ongeveer de helft van de toeristen die van over de hele wereld
naar Duitsland komen staan cultuur en sightseeing hoog op de lijst,
met stedenbezoek als belangrijkste motief. Reden voor het Duits
Verkeersbureau om hier voor het derde achtereenvolgende jaar veel
aandacht aan te besteden. Het thema is wel verder verfijnd door niet
alleen de spotlights op cultuur, historisch en modern stadsschoon te
zetten, maar door tevens aandacht te vragen voor de sfeer in een stad,
de winkelmogelijkheden, gastronomie, museumbezoek en de stadsparken.
Vijftig steden
De gasten kunnen kiezen uit meer dan 5000 tentoonstellingen,
theatervoorstellingen en concerten, musicals en variété
voorstellingen, lichtshows en volksfeesten die in de stadsagendas een
plaats hebben gekregen.
Begin 2005 verschijnt een uitgebreide Nederlandstalige brochure waarin
maar liefst vijftig steden worden voorgesteld. Berlijn is daarvan
veruit de meest favoriete stedenbestemming, maar ook steden als
Frankfurt, Düsseldorf, München, Keulen, Hamburg en Dresden zijn zeer
in trek. Meer informatie over Duitse steden is te verkrijgen onder
www.duitsverkeersbureau.nl.
Europese gasten
Het thema Familievakantie is vooral gericht op Europese gasten. De
belangrijkste doelgroep is het gezin met kinderen tot en met 15 jaar.
Pretparken, zwemparadijzen, sportieve evenementen, vrijetijdsbesteding
in de natuur en educatieve buitenbelevenissen voor kinderen en ouders
worden uitbundig belicht. Verschillende Duitse steden en
vakantieregio´s zullen speciale kortingskaarten uitgegeven voor bezoek
aan evenementen, musea of voor het openbaar vervoer. De
accommodatieverschaffers, hotels en andere vakantieverblijven, worden
gestimuleerd om speciale familieaanbiedingen te ontwikkelen. In een
themabrochure, die op de Vakantiebeurs 2005 ter beschikking zal staan,
worden enkele familieaanbiedingen gepubliceerd. Op de website is het
thema te vinden onder de link Familievakanties.
Vakantiebeurs
In 2006 vindt het Wereldkampioenschap Voetbal in Duitsland plaats. De
Vakantiebeurs 2005 in Utrecht is voor het Duits Verkeersbureau een
uitstekende gelegenheid om de aftrap te geven voor de promotie van dit
wereldwijde evenement in Nederland. U vindt de stand van Duitsland in
hal 12.