PERSBERICHT - 2005-01-03
Michel Peyre, Maison de la France, wil ook de jeugd weer interesseren
Frankrijk voert campagne om Nederlandse toerist
Frankrijk voert een uitgebalanceerde strategie uit om Nederlandse
gasten te kunnen blijven verwelkomen. Het land is nog steeds de
Nederlandse vakantiebestemming nummer één, maar de voorsprong op
nummer twee Spanje is iets minder groot dan gebruikelijk. Op de
Vakantiebeurs 2005 is Lotharingen de eregast in het uitgebreide Franse
Paviljoen in Hal 9. Deze regio heeft enkele sterke culturele banden
met Nederland, wat onder andere tot uiting komt in de viering van
Sinterklaas.
Tot de kernpunten van de Franse campagne hoort het promoten van de
korte vakantie in de meest nabij gelegen Franse streken, zoals
Picardië, Lotharingen, de Elzas, Champagne Ardennen en de
Moezelstreek. Deze regios zijn met de auto binnen een paar uur te
bereiken en hebben veel te bieden aan historische stadjes en
natuurschoon. Daarnaast wil Frankrijk trouw betuigen aan de vele
families met kinderen en jonge gezinnen die nog steeds in grote
aantallen naar Franse stranden, bossen, bergen en meren trekken en
daar verblijven in huisjes, bungalows, stacaravans en op campings.
Nieuwe markten
Bovendien hoopt Michel Peyre, directeur van Maison de la France in
Nederland, nieuwe groepen vakantiegangers aan te spreken. Vooral de
vijftigplussers en senioren, maar ook de jongeren voor wie Frankrijk
veel festiviteiten, sportactiviteiten en ontdekkingsreizen in petto
heeft. Peyre erkent dat Frankrijk, evenals andere Europese landen,
onder Nederlandse toeristen terrein verloren heeft.
Naar zijn mening is dat vooral een tijdelijke kwestie. De crisis is
het gevolg van onzekerheden na de aanslagen in Amerika en Spanje. Ook
de economische dip waarin veel landen verkeren is zeker van invloed,
vooral op Duitse en Engelse toeristen, die overigens ieder met 19
procent nog wel steeds de grootste groepen vormen. Ze worden direct
gevold door de Nederlanders, die voor 17 procent deel uitmaken van het
buitenlandse toeristenlegioen in Frankrijk.
Concurrentie
Hoewel er een zekere angst is geweest om ver van huis te gaan, erkent
Michel Peyre dat tegelijkertijd stevige concurrentie wordt ondervonden
van Kroatië, Turkije, Tunesië en Egypte. Afgelopen zomer was het begin
merkbaar van een inhaalslag. In ieder geval handhaafde Frankrijk zich
als bestemming nummer één voor de Nederlanders, gevolgd door Spanje,
Oostenrijk en Duitsland. In de wintermaanden is Frankrijk na
Oostenrijk het tweede gastland voor de Nederlandse wintersporter, al
hebben de skioorden stevige concurrentie van goedkope
vliegaanbiedingen naar zonbestemmingen.
Franse ambiance
Frankrijk wenst terug te komen na het verlies van de laatste drie jaar
en zal blijven hameren op de grote diversiteit van het Franse aanbod
en de levensstijl. Het gebruik van de Franse taal in Nederland is
teruggelopen, maar de Franse cultuur leeft nog steeds in film,
schilderkunst, literatuur en mode. De Nederlanders houden van
Frankrijk, ook al verwijten ze de Fransen een zekere arrogantie. Dat
laatste heeft volgens Peyre veel te maken met het feit dat de Fransen
minder hun talen spreken dan de Nederlanders. Maar met de campagne
Bienvenue en France, maken de Fransen zich sterk om de buitenlandse
toerist nog beter te ontvangen en om vreemde talen te spreken.
De Nederlandse vakantieganger zegt vooral van de Franse weidsheid, de
zee en de natuur te houden, maar zodra ze gearriveerd zijn storten ze
zich toch ook op de ontdekking van het Franse erfgoed en de cultuur.
Wij denken dus, dat die Franse sfeer, historie en cultuur nog sterk
aanwezig zijn in de harten van de Nederlandse toerist, aldus Michel
Peyre.
Vakantiebeurs
Het Franse Paviljoen Village de France, is op de Vakantiebeurs 2005 te
vinden in Hal 9. De openingstijden van de beurs zijn woensdag 12 tot
en met zondag 16 januari van 10.00 tot 18.00 uur. Let op: vrijdag 14
januari van 10.00 tot 22.00 uur. Bezoekersinformatie: tel.
0900-52272387 ( 0,45 per minuut).
Noot voor de redactie (