PERSBERICHT - 2005-01-03

Michel Peyre, Maison de la France, wil ook de jeugd weer interesseren

Frankrijk voert campagne om Nederlandse toerist

Frankrijk voert een uitgebalanceerde strategie uit om Nederlandse gasten te kunnen blijven verwelkomen. Het land is nog steeds de Nederlandse vakantiebestemming nummer één, maar de voorsprong op nummer twee Spanje is iets minder groot dan gebruikelijk. Op de Vakantiebeurs 2005 is Lotharingen de eregast in het uitgebreide Franse Paviljoen in Hal 9. Deze regio heeft enkele sterke culturele banden met Nederland, wat onder andere tot uiting komt in de viering van Sinterklaas.

Tot de kernpunten van de Franse campagne hoort het promoten van de korte vakantie in de meest nabij gelegen Franse streken, zoals Picardië, Lotharingen, de Elzas, Champagne Ardennen en de Moezelstreek. Deze regios zijn met de auto binnen een paar uur te bereiken en hebben veel te bieden aan historische stadjes en natuurschoon. Daarnaast wil Frankrijk trouw betuigen aan de vele families met kinderen en jonge gezinnen die nog steeds in grote aantallen naar Franse stranden, bossen, bergen en meren trekken en daar verblijven in huisjes, bungalows, stacaravans en op campings.

Nieuwe markten
Bovendien hoopt Michel Peyre, directeur van Maison de la France in Nederland, nieuwe groepen vakantiegangers aan te spreken. Vooral de vijftigplussers en senioren, maar ook de jongeren voor wie Frankrijk veel festiviteiten, sportactiviteiten en ontdekkingsreizen in petto heeft. Peyre erkent dat Frankrijk, evenals andere Europese landen, onder Nederlandse toeristen terrein verloren heeft.

Naar zijn mening is dat vooral een tijdelijke kwestie. De crisis is het gevolg van onzekerheden na de aanslagen in Amerika en Spanje. Ook de economische dip waarin veel landen verkeren is zeker van invloed, vooral op Duitse en Engelse toeristen, die overigens ieder met 19 procent nog wel steeds de grootste groepen vormen. Ze worden direct gevold door de Nederlanders, die voor 17 procent deel uitmaken van het buitenlandse toeristenlegioen in Frankrijk.

Concurrentie
Hoewel er een zekere angst is geweest om ver van huis te gaan, erkent Michel Peyre dat tegelijkertijd stevige concurrentie wordt ondervonden van Kroatië, Turkije, Tunesië en Egypte. Afgelopen zomer was het begin merkbaar van een inhaalslag. In ieder geval handhaafde Frankrijk zich als bestemming nummer één voor de Nederlanders, gevolgd door Spanje, Oostenrijk en Duitsland. In de wintermaanden is Frankrijk na Oostenrijk het tweede gastland voor de Nederlandse wintersporter, al hebben de skioorden stevige concurrentie van goedkope vliegaanbiedingen naar zonbestemmingen.

Franse ambiance
Frankrijk wenst terug te komen na het verlies van de laatste drie jaar en zal blijven hameren op de grote diversiteit van het Franse aanbod en de levensstijl. Het gebruik van de Franse taal in Nederland is teruggelopen, maar de Franse cultuur leeft nog steeds in film, schilderkunst, literatuur en mode. De Nederlanders houden van Frankrijk, ook al verwijten ze de Fransen een zekere arrogantie. Dat laatste heeft volgens Peyre veel te maken met het feit dat de Fransen minder hun talen spreken dan de Nederlanders. Maar met de campagne Bienvenue en France, maken de Fransen zich sterk om de buitenlandse toerist nog beter te ontvangen en om vreemde talen te spreken.

De Nederlandse vakantieganger zegt vooral van de Franse weidsheid, de zee en de natuur te houden, maar zodra ze gearriveerd zijn storten ze zich toch ook op de ontdekking van het Franse erfgoed en de cultuur. Wij denken dus, dat die Franse sfeer, historie en cultuur nog sterk aanwezig zijn in de harten van de Nederlandse toerist, aldus Michel Peyre.

Vakantiebeurs
Het Franse Paviljoen Village de France, is op de Vakantiebeurs 2005 te vinden in Hal 9. De openingstijden van de beurs zijn woensdag 12 tot en met zondag 16 januari van 10.00 tot 18.00 uur. Let op: vrijdag 14 januari van 10.00 tot 22.00 uur. Bezoekersinformatie: tel. 0900-52272387 ( 0,45 per minuut).

Noot voor de redactie (