Ingezonden persbericht
P E R S B E R I C H T
Nieuwegein/Parijs, 11 januari 2005
Investeringsvolume La Vache Noire ruim 200 miljoen; oplevering in 2007
ING Real Estate koopt winkelcentrum in Parijs van AM
AM (voorheen Amstelland MDC) en ING Real Estate hebben een overeenkomst getekend
voor de verkoop van het winkelcentrum La Vache Noire in Parijs van AM aan ING Real
Estate. Het totale investeringsvolume van dit project met een omvang van 50.000 m²
bedraagt ruim 200 miljoen. De voorbereidende werkzaamheden voor de bouw zijn
reeds gestart. Het winkelcentrum zal naar verwachting worden geopend in 2007.
La Vache Noire is onderdeel van de grootschalige stedelijke herontwikkeling van Les
Portes d'Arceuil, direct gelegen aan de Boulevard Péripherique. In Arceuil, een voorstad
ten zuiden van Parijs, ontwikkelt AM een winkelcentrum van 50.000 m² inclusief
vrijetijdsvoorzieningen waaronder een openbaar park, kantoorfuncties en een
parkeergarage met 1.800 plaatsen. Op dit moment is circa eenderde deel van de
winkelruimte voorverhuurd, onder meer aan grote huurders (anchor tenants) als Zara,
Darty, Monoprix, La Grande Récré, Hennes & Mauritz en Go Sport. Onderhandelingen met
overige huurders zijn gaande.
Dit project is een uitwerking van de strategie van AM om groei te realiseren in de
ontwikkeling van winkelcentra op Europese schaal. In Frankrijk heeft AM eerder het
winkelgebied Les Quatre Chemins in Vichy gerealiseerd.
Strategie ING Retail Property Fund France Belgium
De acquisitie van La Vache Noire past in de strategie van het ING Retail Property Fund
France Belgium om opbrengsten te maximaliseren, voornamelijk via huurinkomsten door
investeringen in en actief managen van hoogwaardige winkelobjecten. De beoogde
fondsgrootte is 1 miljard. Het fonds gebruikt een regionaal allocatiemodel als basis voor
de samenstelling van de portefeuille. ING Retail Property Fund France Belgium streeft
naar een IRR van tussen de 9% en 10% voor ongeveer 20 internationale institutionele
beleggers gedurende de 10-jarige looptijd van het fonds.
Concept
Het stedenbouwkundig en architectonisch concept van La Vache Noire is afkomstig van
T+T Design, de in house ontwerpers van AM. Dit concept voorziet in een winkelcentrum
over meerdere lagen dat onder meer door de hoge glasgevel zeer licht en transparant is.
Door gebruik te maken van de niveauverschillen op de locatie, wordt het dak van het
winkelcentrum gevormd door een openbaar toegankelijk park. Daarmee wordt La Vache
Noire een rustpunt en een aantrekkelijke verblijfsomgeving in het stedelijke Arceuil.
Profiel AM
AM (voorheen Amstelland MDC) is op Europese schaal actief in de gebiedsgerichte
ontwikkeling van stedelijke centra, winkelcentra, woonwijken en kantoren(parken). De
beursgenoteerde onderneming (Euronext, Amsterdam), met een omzet van 1,1 miljard
en een nettoresultaat van 75 miljoen in 2003, heeft een vooraanstaande positie in
vastgoedontwikkeling in Europa. AM heeft projecten in voorbereiding en in uitvoering in
Nederland, Frankrijk, België, Duitsland, Groot-Brittannië , Spanje, Portugal, Italië,
Tsjechië, Hongarije, Polen en Turkije. Deze zijn toegesneden op de leefstijlen van de
consument en respecteren en versterken de lokale cultuur.
De projecten van AM hebben wereldwijd erkenning verworven met prestigieuze
internationale prijzen (MIPIM, ICSC en ULI) voor onder meer de Kalvertoren en kantoor
Forum (Amsterdam), het Beursplein (Rotterdam), het Statenplein (Dordrecht), Regenboog
Park (Tilburg), Armazens do Chiado (Lissabon) en Almada Forum (Lissabon).
Profiel ING Real Estate
ING Real Estate is een internationaal opererende vastgoedonderneming, actief op het
gebied van vastgoed investment management, vastgoedontwikkeling en -financiering.
Het bedrijf behoort tot de drie grootste vastgoedondernemingen in de wereld met
kantoren in vijftien landen in Europa, de Verenigde Staten, Azië en Australië. ING Real
Estate is onderdeel van ING Groep, een wereldwijd opererende financiële instelling van
Nederlandse oorsprong, actief op het gebied van bankieren, verzekeren en
vermogensbeheer. ING heeft meer dan 60 miljoen particuliere, zakelijke en institutionele
klanten in ruim 50 landen. Met meer dan 112.000 medewerkers omvat ING een grote
verscheidenheid aan toonaangevende bedrijven die steeds vaker hun klanten onder de
merknaam ING bedienen.
Noot voor de redactie,