Persbericht: 11 januari 2005, no. 7
9 van de 10 klanten tevreden
Tevredenheid klanten Burgerzaken Eindhoven gemeten
De gemeente Eindhoven heeft in juli en november jl. gemeten in welke
mate Eindhovense burgers tevreden zijn over de dienstverlening van
afdeling Burgerzaken. Uit het onderzoek blijkt dat ruim 9 van de 10
klanten tevreden tot zeer tevreden zijn over de dienstverlening van
afdeling Burgerzaken.
Eindhoven scoort niet alleen uitstekend, maar doet het ook beter dan
veel andere gemeenten in Nederland. Dit blijkt uit een recent
klanttevredenheidsonderzoek Benchmarking Publiekszaken van de
Vereniging van Nederlandse Gemeenten, uitgevoerd door het NIPO onder
34 gemeenten. Globaal gezien blijkt Eindhoven in klanttevredenheid
(ruim 8,0) hoger te scoren dan de andere 34 gemeenten
(totaalgemiddelde 7,3 met een minimum score van 6,7 en maximum score
van 7,8).
Wel valt er nog winst te boeken als het gaat om een aantal zaken waar
de Eindhovenaar mee te maken krijgt als hij een van de diensten van
Burgerzaken afneemt:
* De wachtruimte kan gezelliger worden gemaakt. Meer lectuur en
betere informatieverschaffing over plaats koffieautomaat;
* Er kan meer bekendheid worden gegeven aan de mogelijkheid van
digitale dienstverlening. Nu zijn er teveel mensen die daar niet
van op de hoogte zijn;
* Overwogen kan worden of de openingstijden verruimd kunnen worden;
* Het verwijderen van een betonrand voor de fietsenstalling voor het
Stadskantoor;
* Er kan gezocht worden naar het verbeteren van de
parkeermogelijkheden;
* Nagaan of het voor de aanvragers van een verblijfsvergunning
mogelijk is het taalgebruik aan te passen en/ of informatie in het
Engels en wellicht ook in andere talen aan te bieden.
Het rapport is samengesteld door de afdeling Bestuursinformatie en
Onderzoek van de gemeente Eindhoven en is op te vragen bij het
secretariaat: 040 - 238 2338.
© 2005 Gemeente Eindhoven
Gemeente Eindhoven