Time : 4:22:09 PM
Date : Tuesday, January 11, 2005
Sender Name: Ethias
De onderlinge verzekeringsmaatschappijen doen onbewust aan behoorlijk bestuur en vooral zonder het wereldkundig te maken, zegt AISAM inzijn recent gepubliceerde CSR rapport.
Op 9 december laatsleden werd in België een gedragscode voor
behoorlijk bestuur (corporate governance) voorgesteld. Deze
gedragscode werd in onderling overleg uitgewerkt door de Commissie
voor het Bank-, Financie- en Assurantiewezen, het Verbond van
Belgische Ondernemingen en Euronext.
De code legt de regels van behoorlijk bestuur vast voor de in België
beursgenoteerde bedrijven en is gebaseerd op het principe « comply or
explain ». Het gaat dus om een instrument voor zelfregulering met
betrekking tot corporate governance.
Hoewel de tekst zich in eerste instantie richt tot beursgenoteerde
bedrijven is het niet ondenkbaar dat in een tweede fase alle
bedrijven de regels voor behoorlijk bestuur zullen moeten
eerbiedigen, ook de onderlinge verzekeringsmaatschappijen.
De onderlinge verzekeringsmaatschappijen die lid zijn van AISAM
(Association Internationale des Sociétés d'Assurance Mutuelle) (1)
hebben de ethische en maatschappelijke waarden trouwens al lang in
hun beleid geïntegreerd : « De onderlinge verzekeringsmaatschappijen
doen nu al aan behoorlijk bestuur en aan maatschappelijk verantwoord
ondernemen, zonder het te weten en - vaak - zonder het wereldkundig
te maken ».
Deze vaststelling werd gepubliceerd door AISAM (2) in zijn verslag
van October 2004 : « La responsabilité sociale : l'indispensable
chantier des mutuelles d'assurance / Social responsibility : key
theme for mutual insurance companies »
De meeste bedrijfsleiders die door de auteurs van het rapport
ondervraagd werden omschrijven deze principes als «vanzelfsprekend».
De onderlinge verzekeringsmaatschappijen integreren de ethische en
maatschappelijke waarden (zoals solidariteit, verplichtingen
tegenover de leden-verzekerden, steun aan sociale verenigingen,
integratie van andere dan zuiver financiële overwegingen, enz.)
immers van bij het begin in de banden die zij ontwikkelen met hun
leden, hun klanten, de representatieve werknemersorganisaties, de
lokale gemeenschap en de lokale overheid.
Voor de leden van AISAM is maatschappelijk verantwoord ondernemen
(MVO) dan ook veel meer dan alleen maar een communicatie-instrument -
het gaat voor hen om een écht beleidsinstrument, dat integraal deel
uitmaakt van de strategie en de filosofie van de onderneming.
Dit rapport is het resultaat van talrijke benchmarks en enquêtes. Het
zet aan tot nog meer initiatieven en nog meer pedagogiek met
betrekking tot deze onderwerpen die zeker moeten worden gestimuleerd.
« Corporate governance » (behoorlijk bestuur)
AISAM's werkgroep (3) heeft twee grootschalige enquêtes opgezet bij
zijn leden, één met betrekking tot maatschappelijk verantwoord
ondernemen en één m.b.t. corporate governance. Alle antwoorden werden
in de bijlage van het rapport opgenomen.
Voor elk onderzocht MVO-instrument werd dezelfde modus operandi
gevolgd : er werd per instrument een fiche opgesteld gebaseerd op een
definitie, wat er m.b.t. dat instrument op het spel staat, een
voorstel tot praktische tenuitvoerlegging en enkele concrete
voorbeelden die door de AISAM-leden toegepast worden. Het verslag
vermeldt bovendien een contactpersoon voor wie het onderwerp verder
wil uitdiepen.
Enkele voorbeelden van onderwerpen die in het kader van de
MVO-instrumenten aangekaart worden : werkgelegenheidsbeleid, hoe het
lidmaatschap voor de leden-verzekerden waardevol in te vullen,
sociale inspanningen in de lokale gemeenschap, het ethisch comité
enz... Het rapport gaat zowel praktisch als theoretisch op al deze
onderwerpen in.
Ook de sociale balans en de maatschappelijke balans, de instrumenten
waarmee verantwoording wordt afgelegd over de maatschappelijke
verantwoordelijkheid, worden behandeld.
Een concrete studie
In het verslag en de bijlagen zijn heel wat concrete voorbeelden
opgenomen van hoe de AISAM-leden MVO in de praktijk brengen.
Een voorbeeld : Ethias heeft resoluut gekozen voor maatschappelijk
verantwoord ondernemen en heeft hiervoor een meerjarenplan met
verscheidene concrete projecten ontwikkeld : dit omvat bv. het
verkrijgen van het sociaal label voor zijn woningverzekering 'alle
risico's', het opstellen van een sociale ethische code en
gedragscodes, de oprichting van een ethisch comité, de ontwikkeling
van een ethisch en solidair financieel product, enz.
Deze concrete voorbeelden illustreren de aanpak van de sector in de
praktijk maar zijn tegelijkertijd ook inspirerend om het MVO bewust
en systematisch verder uit te werken.
(1) AISAM - Association Internationale des Sociétés d'Assurance
Mutuelle (vrij vertaald : Internationale Vereniging van Onderlinge
Verzekeringsmaatschappijen) verdedigt sinds 1964 de principes van de
onderlinge verzekering in de hele wereld. De leden zijn vooral
afkomstig uit Europa en vertegenwoordigen uitsluitend onderlinge
verzekeringsmaatschappijen : 160 kleine tot grote ondernemingen zijn
rechtstreeks lid, 440 andere worden vertegenwoordigd door een beperkt
aantal nationale verenigingen. Vermits zij geen aandeelhouders
hebben, streven de onderlinge verzekeringsmaatschappijen uitsluitend
het voordeel van hun leden-verzekerden na.
(2) Het rapport is beschikbaar in het Frans en het Engels en kan
worden aangevraagd bij het AISAM-secretariaat : de Meeûssquare,
22B/16 B -1050 Brussel, tel : +32 (0)2 503 38 78, fax : +32 (0)2 503
30 55, e-mail : aisam@aisam.org. Web : ww.aisam.org
(3) Het rapport werd opgemaakt door de werkgroep « Praktische en
fundamentele research». Eén van de opdrachten van deze werkgroep is
het uitwerken van pistes waardoor de onderlinge
verzekeringsmaatschappijen zich in het nieuwe millennium kunnen
waarmaken. De werkgroep kon hierbij rekenen op de steun van het
AISAM-secretariaat en van een netwerk bestaande uit een vijftiental
onderlinge verzekeringsmaatschappijen. In het kader van dit brede
"re-thinking" van de onderlinge verzekeringswereld heeft de werkgroep
de voorkeur gegeven aan een positieve, dynamische impact en koos zij
voor de toekomst resoluut voor een beleid van maatschappelijke
verantwoordelijkheid.
Wie meer informatie wenst kan contact opnemen met
Lieve Lowet, secretaris-generaal van AISAM : +32 (0) 473 53 00 80 of
met Benoit Rigo, persattaché Ethias : +32 (0) 4 220 39 40