Gemeente Moerdijk
HAVENGEBRUIKSVERORDENING EN HAVENGELDVERORDENING
Het college heeft vanmorgen de havengebruiksverordening 2005 en de
havengeldverordening 2005 besproken. Redenen voor de wijzigingen zijn
het bij de tijd brengen van de twee oude verordeningen en het beter
laten aansluiten van de theorie op de praktijk.
Wijzigingen havengebruiksverordening
* De criteria op het gebied van maten zijn in de nieuwe verordening
verruimd. De havenmeester krijgt een grotere bevoegdheid om te
beoordelen of een schip kan en mag aanmeren.
* De wachtlijst verandert in een puntensysteem. Voorheen hadden
Moerdijkers een voorsprong van vier jaar op anderen. Nu krijgen
zij drie punten bij inschrijving en inschrijvers niet woonachtig
in de gemeente één punt. Moerdijkers behouden een voordeel maar
geeft inschrijvers uit andere gemeenten een reële kans op een
vaste ligplaats.
* Het toewijzingsbeleid zoals boven beschreven, is vastgelegd in de
verordening.
* In de verordening is opgenomen dat het tijdens speciale
evenementen nodig kan zijn dat ligplaatshouders ruimte maken voor
deelnemers aan evenementen. Dit geldt vooral voor de binnenhaven
van Willemstad waar bijvoorbeeld de combinatie van platbodems en
historische bebouwing een prachtig plaatje en een toeristische
trekker kan opleveren.
* Het bestaande beleid biedt geen mogelijkheden om een ligplaats
over te dragen aan derden. In de nieuwe verordening wel, maar
alleen aan partner of familieleden in de eerste graad.
Wijzigingen havengeldverordeningen
* Rederijen van passagiersschepen moeten voor een bezoek aan
Willemstad een ligplaats reserveren. De annulering kost slechts
10% van het havengeld. Dit lage bedrag heeft als resultaat dat de
rederijen regelmatig kort voor de datum annuleren. Daarom wordt in
de nieuwe verordening een hogere drempel ingebouwd door het
annuleringspercentage op te trekken naar 50%.
* Er is een mondelingen afspraak tussen de havenmeester en de
ligplaatshouders in gebied X, nabij het sanitaire ponton. Omdat
het gebied bij laag water niet of nauwelijks toegankelijk is en de
vaartuigen die er liggen aan de grond komen te liggen, betalen de
ligplaatshouders de helft van het havengeld. Deze mondelingen
afspraak wordt nu vastgelegd.
* In de oude verordening kreeg de ligplaatshouder bij opzegging het
havengeld terug in het geval van herverhuur. Dat benadeelt de
ligplaatshouders in delen van de haven die moeilijk her te
verhuren zijn. Daarom wordt voortaan bij opzegging altijd het
resterende havengeld terugbetaald. Wel is de opzegtermijn verruimd
naar twee maanden.
* Aan de twee tarieven voor het af voeren van afval worden volumes
toegevoegd.
* Nog een praktijkregel die geformaliseerd wordt. In de periode van
1 november tot en met 31 maart is het havengeld exclusief
elektriciteit en in de periode 1 april tot en met 31 oktober
inclusief elektriciteit.
De verordeningen worden voorgelegd aan de commissie Fysieke
Infrastructuur op 1 februari en de commissie Bestuur en Middelen op 3
februari. De raad neemt op 24 februari een besluit.