IP/05/23
Brussel, 11 januari 2005
Commissie evalueert geactualiseerd stabiliteitsprogramma van Nederland
(2004-2007)
Vandaag heeft de Europese Commissie de Raad aanbevolen Nederland aan
te sporen zijn inspanningen voort te zetten om het overheidstekort in
2005 onder de 3% te houden en nadien een vrijwel evenwichtige
begrotingssituatie te bewerkstelligen. Deze aanbeveling vloeit voort
uit de beoordeling van het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van
Nederland voor de periode 2004-2007 overeenkomstig de regels voor het
begrotingstoezicht in de EU.
"De begrotingsconsolidatie in Nederland lijkt voldoende te zijn om het
buitensporig tekort tegen 2005 te corrigeren, maar het programma zou
ambitieuzer mogen zijn wat de begrotingsinspanningen in de volgende
jaren betreft," aldus Joaquín Almunia, de Europese Commissaris voor
economische en monetaire zaken.
De belangrijkste conclusies van de Commissie over het geactualiseerde
stabiliteitsprogramma van Nederland^ luiden als volgt:
De voornaamste doelstelling van de begrotingsstrategie van het
Nederlandse programma bestaat erin het tekort, dat in 2003 3,2% van
het BBP bedroeg, in 2005 onder de 3% te brengen en aldus het huidige
buitensporige tekort binnen de door de Raad vastgestelde termijn te
corrigeren. De begrotingsstrategie heeft ook tot doel de houdbaarheid
van de openbare financiën te garanderen, waarbij gebruik wordt gemaakt
van reële uitgavenplafonds om de uitgaven te beheersen.
Uit het programma blijkt dat de Nederlandse autoriteiten hun
inspanningen hebben toegespitst op 2004 en 2005, waarbij volgend jaar
corrigerende maatregelen ten belope van een halve procentpunt van het
BBP worden genomen. Het begrotingstekort zou achtereenvolgens dalen
tot 2,6% van het BBP in 2005, 2,1% in 2006 en 1,9% in 2007, als gevolg
van het gecombineerde effect van de begrotingsconsolidatie en de
verwachte geleidelijke economische opleving. Verwacht wordt dat ook
het conjunctuurgezuiverde overheidstekort zal verbeteren: het tekort
zou teruglopen van 1,6% van het BBP in 2004 tot 1,2% in 2005. Daarna
worden evenwel geen verdere verbeteringen meer verwacht: het tekort
zou zich in 2006 stabiliseren en in 2007 zelfs enigszins toenemen.
In het licht van de laatst beschikbare gegevens lijkt het
macro-economische scenario van het programma optimistisch te zijn, in
het bijzonder wat de reële BBP-groei in 2005 betreft. De
begrotingsramingen in het programma lijken daarentegen plausibel te
zijn en de onzekerheden inzake de tekortprognoses houden elkaar in
evenwicht. Rekening houdend met de risico's met betrekking tot de in
het programma voorgestelde macro-economische en budgettaire prognoses
lijkt Nederland op schema te liggen om zijn buitensporig tekort
uiterlijk in 2005 - dus binnen de door de Raad vastgestelde termijn -
te corrigeren. Het ziet er evenwel naar uit dat het tekort zonder
aanvullende maatregelen in de periode na 2005 onvoldoende zal dalen om
een begroting in evenwicht te bereiken, hetgeen de
middellangetermijndoelstelling is die volgens het stabiliteits- en
groeipact moet worden nagestreefd.
De schuldquote zal naar verwachting oplopen tot iets meer dan 58% van
het BBP maar onder de referentiewaarde van 60% van het BBP blijven.
Wat de houdbaarheid van de openbare financiën op lange termijn
betreft, bevindt Nederland zich in een vrij gunstige positie, maar om
de houdbaarheid op langere termijn te garanderen, is het van belang
hervormingen door te voeren die de aan de vergrijzing toe te schrijven
stijging van leeftijdsgebonden uitgaven ombuigen en die de
arbeidsparticipatie verhogen.
Verwacht wordt dat de Raad (Ecofin) op zijn volgende vergadering van
18 januari een advies zal uitbrengen over het Nederlandse
stabiliteitsprogramma.
Kerngegevens van het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van
Nederland (SP) en van de najaarsprognoses 2004 van de diensten van de
Commissie (COM)
2004
2005
2006
2007
Reëel BBP
(Verandering in %)
SP nov. 2004
1¼
1½
2½
2½
COM
1,4
1,7
2,4
n.b.
SP okt. 2003
1
2½
2½
2½
HICP-inflatie
(%)
SP nov. 2004
1¼
1¼
1½
1½
COM
1,2
1,3
1,4
n.b.
SP okt. 2003
1,5
1½
1½
1½
Overheidssaldo
(% van het BBP)
SP nov. 2004
-3,0
-2,6
-2,1
-1,9
COM
-2,9
-2,4
-2,1
n.b.
SP okt. 2003
-2,3
-1,6
-0,9
-0,6
Primair saldo
(% van het BBP)
SP nov. 2004
-0,1
0,3
0,7
0,8
COM
0,0
½
0,9
n.b.
SP okt. 2003
0,6
1,2
1,8
2,1
Conjunctuurgezuiverd saldo
(% van het BBP)
SP nov. 2004^1
-1,6
-1,2
-1,2
-1,3
COM
-1,4
-1,0
-1,0
n.b.
SP okt. 2003^1
-0,7
-0,3
-0,2
-0,2
Bruto overheidsschuld
(% van het BBP)
SP nov. 2004
56,3
58,1
58,6
58,3
COM
55,7
58
58,4
n.b.
SP okt. 2003
54, 5
53,7
53,0
52,2
Noot:
1 Berekeningen van de diensten van de Commissie op basis van de in het
programma voorkomende informatie.
Bronnen:
Stabiliteitsprogramma (SP); najaarsprognoses 2004 van de diensten van
de Commissie (COM); berekeningen van de diensten van de Commissie
De volledige tekst van de beoordeling van de Commissie kan worden
geraadpleegd op:
http://europa.eu.int/comm/economy_finance/about/activities/sgp/year/ye
ar20042005_en.htm
---
Overeenkomstig Verordening (EG) nr. 1466/97 over versterking van
het toezicht op begrotingssituaties en het toezicht op en de
coördinatie van het economisch beleid moeten de lidstaten jaarlijks
een geactualiseerd stabiliteitsprogramma indienen.
In 2003 bedroeg het overheidstekort in Nederland 3,2% van het BBP,
waarmee de in het Verdrag vastgelegde referentiewaarde van 3% was
overschreden. Op grond van een aanbeveling van de Commissie heeft de
Raad op 2 juni 2004 besloten dat er in Nederland een buitensporig
tekort bestond en heeft de Raad aanbevolen deze
buitensporigtekortsituatie uiterlijk in 2005 te corrigeren. Zie:
http://europa.eu.int/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/04/661&
format=HTML&aged=0&language=NL&guiLanguage=nl
European Commission