European Commission

IP/05/23

Brussel, 11 januari 2005

Commissie evalueert geactualiseerd stabiliteitsprogramma van Nederland (2004-2007)

Vandaag heeft de Europese Commissie de Raad aanbevolen Nederland aan te sporen zijn inspanningen voort te zetten om het overheidstekort in 2005 onder de 3% te houden en nadien een vrijwel evenwichtige begrotingssituatie te bewerkstelligen. Deze aanbeveling vloeit voort uit de beoordeling van het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Nederland voor de periode 2004-2007 overeenkomstig de regels voor het begrotingstoezicht in de EU.

"De begrotingsconsolidatie in Nederland lijkt voldoende te zijn om het buitensporig tekort tegen 2005 te corrigeren, maar het programma zou ambitieuzer mogen zijn wat de begrotingsinspanningen in de volgende jaren betreft," aldus Joaquín Almunia, de Europese Commissaris voor economische en monetaire zaken.

De belangrijkste conclusies van de Commissie over het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Nederland^ luiden als volgt:

De voornaamste doelstelling van de begrotingsstrategie van het Nederlandse programma bestaat erin het tekort, dat in 2003 3,2% van het BBP bedroeg, in 2005 onder de 3% te brengen en aldus het huidige buitensporige tekort binnen de door de Raad vastgestelde termijn te corrigeren. De begrotingsstrategie heeft ook tot doel de houdbaarheid van de openbare financiën te garanderen, waarbij gebruik wordt gemaakt van reële uitgavenplafonds om de uitgaven te beheersen.

Uit het programma blijkt dat de Nederlandse autoriteiten hun inspanningen hebben toegespitst op 2004 en 2005, waarbij volgend jaar corrigerende maatregelen ten belope van een halve procentpunt van het BBP worden genomen. Het begrotingstekort zou achtereenvolgens dalen tot 2,6% van het BBP in 2005, 2,1% in 2006 en 1,9% in 2007, als gevolg van het gecombineerde effect van de begrotingsconsolidatie en de verwachte geleidelijke economische opleving. Verwacht wordt dat ook het conjunctuurgezuiverde overheidstekort zal verbeteren: het tekort zou teruglopen van 1,6% van het BBP in 2004 tot 1,2% in 2005. Daarna worden evenwel geen verdere verbeteringen meer verwacht: het tekort zou zich in 2006 stabiliseren en in 2007 zelfs enigszins toenemen.

In het licht van de laatst beschikbare gegevens lijkt het macro-economische scenario van het programma optimistisch te zijn, in het bijzonder wat de reële BBP-groei in 2005 betreft. De begrotingsramingen in het programma lijken daarentegen plausibel te zijn en de onzekerheden inzake de tekortprognoses houden elkaar in evenwicht. Rekening houdend met de risico's met betrekking tot de in het programma voorgestelde macro-economische en budgettaire prognoses lijkt Nederland op schema te liggen om zijn buitensporig tekort uiterlijk in 2005 - dus binnen de door de Raad vastgestelde termijn - te corrigeren. Het ziet er evenwel naar uit dat het tekort zonder aanvullende maatregelen in de periode na 2005 onvoldoende zal dalen om een begroting in evenwicht te bereiken, hetgeen de middellangetermijndoelstelling is die volgens het stabiliteits- en groeipact moet worden nagestreefd.

De schuldquote zal naar verwachting oplopen tot iets meer dan 58% van het BBP maar onder de referentiewaarde van 60% van het BBP blijven. Wat de houdbaarheid van de openbare financiën op lange termijn betreft, bevindt Nederland zich in een vrij gunstige positie, maar om de houdbaarheid op langere termijn te garanderen, is het van belang hervormingen door te voeren die de aan de vergrijzing toe te schrijven stijging van leeftijdsgebonden uitgaven ombuigen en die de arbeidsparticipatie verhogen.

Verwacht wordt dat de Raad (Ecofin) op zijn volgende vergadering van 18 januari een advies zal uitbrengen over het Nederlandse stabiliteitsprogramma.

Kerngegevens van het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Nederland (SP) en van de najaarsprognoses 2004 van de diensten van de Commissie (COM)

2004

2005

2006

2007

Reëel BBP
(Verandering in %)
SP nov. 2004













COM


1,4


1,7


2,4

n.b.

SP okt. 2003


1









HICP-inflatie
(%)
SP nov. 2004













COM


1,2


1,3


1,4

n.b.

SP okt. 2003


1,5










Overheidssaldo
(% van het BBP)
SP nov. 2004


-3,0


-2,6


-2,1


-1,9

COM


-2,9


-2,4


-2,1

n.b.

SP okt. 2003


-2,3


-1,6


-0,9


-0,6

Primair saldo
(% van het BBP)
SP nov. 2004


-0,1

0,3

0,7

0,8

COM

0,0

½

0,9

n.b.

SP okt. 2003

0,6


1,2


1,8


2,1

Conjunctuurgezuiverd saldo
(% van het BBP)
SP nov. 2004^1


-1,6


-1,2


-1,2


-1,3

COM


-1,4


-1,0


-1,0

n.b.

SP okt. 2003^1


-0,7


-0,3


-0,2


-0,2

Bruto overheidsschuld
(% van het BBP)
SP nov. 2004


56,3


58,1


58,6


58,3

COM


55,7


58


58,4

n.b.

SP okt. 2003


54, 5


53,7


53,0


52,2

Noot:

1 Berekeningen van de diensten van de Commissie op basis van de in het programma voorkomende informatie.
Bronnen:
Stabiliteitsprogramma (SP); najaarsprognoses 2004 van de diensten van de Commissie (COM); berekeningen van de diensten van de Commissie

De volledige tekst van de beoordeling van de Commissie kan worden geraadpleegd op:

http://europa.eu.int/comm/economy_finance/about/activities/sgp/year/ye ar20042005_en.htm

---

Overeenkomstig Verordening (EG) nr. 1466/97 over versterking van het toezicht op begrotingssituaties en het toezicht op en de coördinatie van het economisch beleid moeten de lidstaten jaarlijks een geactualiseerd stabiliteitsprogramma indienen.

In 2003 bedroeg het overheidstekort in Nederland 3,2% van het BBP, waarmee de in het Verdrag vastgelegde referentiewaarde van 3% was overschreden. Op grond van een aanbeveling van de Commissie heeft de Raad op 2 juni 2004 besloten dat er in Nederland een buitensporig tekort bestond en heeft de Raad aanbevolen deze buitensporigtekortsituatie uiterlijk in 2005 te corrigeren. Zie: http://europa.eu.int/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/04/661& format=HTML&aged=0&language=NL&guiLanguage=nl